Tåspiss-rehab og hiphop: Danserens beste øvingstips!
17.09.2019 / Ifølge ArtEx-deltaker Nora Elise Augustinius skapes magi på scenen når trinnene sitter så godt at hun glemmer dem. Dessuten er det alltid en god idé for en ballettdanser å danse andre stilarter, som for eksempel hiphop. Få hennes beste øvingstips her!
Av Johanna Holt Kleive
Coverfoto: Erik Berg
Da Nora var 12 år gammel og overværte en ballettforestilling for første gang, fikk hun kontakt med en dyp lidenskap hun ikke kunne undertrykke. Siden den gang har Nora blant annet danset Regine i Ibsens Gjengangere på Nasjonalballettens turnè til Shanghai i November 2018, hovedrollen i «Allegro Brilliante» under Nasjonalballetten UNGs turné i Cannes i 2017, vunnet førstepris i Nordic Baltic Ballet Competition i 2017 og medvirket i balletter som «Giselle», «Nøtteknekkeren», «Serenade» og «The Hamlet Complex».
Les mer om Nasjonalballetten UNG her.
– Selv om jeg kom sent i gang med ballett, har jeg alltid elsket å danse. Gjennom oppveksten min har jeg vært innom alle typer dansestiler. Freestyle Discojazz for eksempel, var for meg ren danseglede, hvor man bare bæljet løs, uten teknikk, uten frykt, og med konkurranser annenhver helg i gymsaler - barbent, forteller Augustinius.
Freestyle førte henne videre til hip hop-miljøet, og hun var lenge elev ved danseinstituttet som den gang het Oslo streetdance.
– De siste årene har jeg bare danset ballett, men jeg må innrømme at jeg har savnet å dyrke de mer rå sidene ved meg selv. Med Streetdance deltok jeg på battles, og der er konkurransen ærlig og rå basert på autentisk kommunikasjon mellom danserne og direkte tilbakemelding fra dommerne og publikum.
Til tross for at hun i dag driver med ballett på fulltid, bestemte Nora seg for å ta en hip hop-klasse for et par uker siden.
– Jeg dro dit alene, var ikke god i det hele tatt, men det var kjempegøy. Jeg hadde glemt hva det vil si å ta buss til et dansestudio på fritiden og betale penger for en klasse bare fordi jeg vil! Jeg hadde glemt den siden ved dansen som var grunnen til at jeg begynte med dans. Det var flott å kjenne på igjen!
Foto: Ole-Morten Vestby
For Nora handler dans primært om én ting, uavhengig av sjanger: Å skape noe større enn selve prestasjonen og seg selv.
– Opptredenen i Cannes i 2017 er en skatt jeg har klamra meg fast til, og var en av de gangene jeg har opplevd noe større enn meg selv og prestasjonen. Det oppstod en form for magi, ikke nødvendigvis for publikum, men for meg selv. Jeg har analysert denne sekvensen i etterkant: Hva var det som skjedde akkurat da? Hva er det som skjer når noen blir rørt og det oppstår kunst? Hva er forskjellen på en perfekt prestasjon og dette fenomenet? Jeg har enda ikke hatt så mange erfaringer på scenen, men det lille jeg har erfart handler mye om å frigjøre seg fra sinnet og tankene. Når materialet sitter så godt i kroppen at man ikke trenger å være i sinnet, men bare være, er det som om det blir stille på innsiden. Da tror jeg også det blir stille på utsiden.
For å komme dit, kreves imidlertid hardt arbeid. Her er Noras 3 beste øvingstips.
1. Teknikk
For å kunne være helt tilstede her og nå i en fremførelse krever det at materialet og teknikken sitter så godt at jeg til en viss grad kan frigjøre meg fra sinnet. Det handler om å være trygg på at jeg har lagt grunnmuren med det analytiske og tekniske arbeidet. Det er her selve øvingen kommer inn, den kanskje aller viktigste fasen i den prosessen fra man begynner å lære seg og innøve nytt materiale og tolke en rolle, til man står på scenen. Jeg tror det virkelig betaler seg på scenen når denne fasen har vært av god kvalitet.
En øvingsperiode av god kvalitet handler for meg om rom til å virkelig kunne dykke dypt ned til kjernen av det fysisk tekniske og det emosjonelle ved karakteren. Spesielt i klassisk ballett er en viktig del av kunstformen det visuelle; det skal være et visst nivå på hvordan ting skal se ut og det er alltid forbedringspotensiale. Jeg tror det er veldig viktig å være tålmodig og disiplinert i denne fasen. Et bra verktøy for meg i denne sammenheng kan være å filme meg selv. Kameraet har lært meg hvor mye mer jeg har å gå på enn det jeg tror, og inspirerer meg til å pushe de fysiske grensene mine. Jeg tror veldig på at hardt og smart arbeid i kombinasjon med en sterk tillit til denne fasen i prosessen virkelig lønner seg den dagen man flytter seg fra studio til scenerommet. Det kan gi en frihet til å kunne gi seg hen til øyeblikkets potensiale.
2. Visualisering
Fordi jeg har vært skadet en stund, har jeg vært så heldig å få jobbe med Britt Tajet Foxell, spesialist på psykologi og skaderehabilitering. Hun har lært meg å visualisere og utforske potensialet i det mentale aspektet ved utførelsen av selv de enkleste trinn og bevegelser. Jeg er også veldig glad i å visualisere koreografi og materiale i forkant av en forestilling. Visualisering kan brukes på forskjellige måter og ha flere hensikter. I overgangen fra studio til scenen kan visualisering av scenerommet gjøre at hjernen min allerede er litt mer forberedt og hjelpe på nervøsitet.
3. La deg inspirere!
Jeg blir veldig inspirert av Ohad Naharin, tidligere kunstnerisk leder og nåværende huskoreograf ved Batsheva Dance Company i Israel. Han har gjennom sitt liv skapt et eget bevegelsesspråk som han kaller “Gaga”. Gaga handler om å utforske polariteter og lytte, samt sanse det energetiske fremfor å skape perfekt form. Danserne hans får ikke lov til å bruke speil. Jeg blir veldig inspirert av ideen om “Gaga” som en måte å leve på, og det inspirerer meg også utenfor dansestudioet. I tillegg har jeg hatt æren av å se en forestilling av Batsheva live, og jeg har ikke ord for hvor stort inntrykk det gjorde. Danserne er helt unike, rett og slett.
I forkant av ArtEx fagsamling om øving intervjuer vi talenter fra våre ulike satsinger om øvingsrutiner. ArtEx er et talentprogram etablert av Talent Norge , Sparebankstiftelsen DNB, Kunsthøgskolen i Oslo, Den norske filmskolen på Lillehammer og Norges musikkhøyskole. Programmet skal ivareta kunstnere på høyeste nivå på tvers av sjanger innen utøvende kunstfag og film. Tilbudet er kunnskapsbasert, og går over to år med individuell oppfølging av coach, 8 fagsamlinger, nettverkssamlinger, personlig mentorering og veiledning.
Talent eller prosjektleder i en av våre satsinger? Meld deg på Talent Norges fagsamling om øving her!