Agnes Ida Pettersen - Komponist

05.02.2023 / "Å lære nye måter å forstå sine egne prosesser på er alltid verdifullt, det gir meg rom til å være enda mer fri i det jeg lager. Å møte utøvere fra de andre fagene, teater, dans og så videre bidrar også til å åpne mulighetsrom, det setter det man driver på med, og hva man selv tenker om det man driver på med, i et fint perspektiv. Jeg søker stadig etter nye måter å føle meg fri på så dette var fine bidrag inn i min praksis."

Alder: 40

Bosted: Oslo

Kunstfelt: Komposisjon (kunstmusikk)

Program: Open Call

 

Hvor lenge har du holdt på med ditt kunstfelt?

Jeg har jobbet profesionelt i 10 år, og før det var det jo en del prosjekter gjennom mange år med utdanning.

 

Hvordan startet det?

Det startet gradvis ved at jeg drev på med musikk generelt, tok litt utdanning og gjorde mye forskjellig. Så tullet det på seg og etterhvert oppdaget jeg at jeg trives veldig godt med å lage musikk. Som et fagfelt synes jeg komposisjon er stort og med mange ulike dybder og bredder. Det er så mye man kan gjøre, både variasjon og fordypning, og det er det som både startet meg og får meg til å drive videre.

 

Hva ønsker du å oppnå med kunsten din?

Det er et vanskelig spørsmål. På en måte ønsker jeg ikke å oppnå noe som helst annet enn å drive på med det. Og i det ligger det naturligvis mange interne ambisjoner som ikke er så lett for andre å få øye på, det handler både om rent musikalske fenomener, utvikling i komposisjonsteknikk og uttrykk og så videre. Men på en annen måte ønsker jeg å bidra inn i kunstmusikktradisjonen og musikkulturen i vår tid. Her er så mye å ta av, som må videreføres og til og med ikke glemmes, og nytt må testes, utvikles og så videre. Det trengs veldig mange perspektiver for å videreføre og forstå tradisjoner, brudd med tradisjoner og hvor vi kommer fra og hvem vi er i dag. Så jeg synes det er fint å se på mitt virke som en av veldig mange bidragsytere - så kan jeg bare drive på med det jeg gjør så gjør de andre noe annet også blir totalen antakelig bra. 

 

Hva liker du best med programmet du har vært en del av?

Det var spennende å delta på samlinger og møte nye perspektiver. Et innhold var prestasjon, og det ble sett på med innspill fra helt andre fagfelt, blant annet idrett. Det syntes jeg var verdifullt. Vi kan lære veldig mye av hverandre, og det er klart at  kunnskap om prestasjon kan man plutselig få bruk for nesten uansett hvor man er i karrieren. Jeg var nesten litt overrasket over hvor lite jeg kunne om det, men det er kanskje typisk for både komponister og kunstnere generelt at jeg nok ikke hadde tenkt over det. Det var veldig fint at disse samlinger var tverrkunstneriske.

 

På hvilken måte har det bidratt til din kunstneriske utvikling?

Å lære nye måter å forstå sine egne prosesser på er alltid verdifullt, det gir meg rom til å være enda mer fri i det jeg lager. Å møte utøvere fra de andre fagene, teater, dans og så videre bidrar også til å åpne mulighetsrom, det setter det man driver på med, og hva man selv tenker om det man driver på med, i et fint perspektiv. Jeg søker stadig etter nye måter å føle meg fri på så dette var fine bidrag inn i min praksis. 

 

Hva inspirerer deg?

Vanskelig spørsmål. Svaret er sikkert egentlig veldig mye. Men det er gøy å lage ting.

 

Hvordan motiverer du deg selv?

Jeg jobber meg inn i materien. 

 

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

Jeg drar oftest til mitt arbeidsrom og jobber med komposisjoner, planlegging og alt som hører til. Det er ganske mye av arbeidet som passer å gjøres i normal arbeidstid og det er veldig mye selvstendig arbeid. 

 

Hva er din beste kunstopplevelse?

Det har vært så mye at det er nesten umulig å si. Men jeg synes kanskje det var ekstra spesielt å oppleve konserter og forestillinger i overgangen til og i begynnelsen av voksenlivet. Den gang da man var litt fersk. Så jeg vil oppfordre alle unge til å oppsøke mye de ikke vet hva er! 

 

Hvem er ditt kunstneriske forbilde?

Det er litt utydelig for meg selv egentlig. Jeg har mange historiske idealer og mange norske og utenlandske kollegaer som jeg blir veldig inspirert av. Så har jeg noen ideer om hvordan ting bør være som jeg forsøker å kvitte meg med.

 

Hva legger du i ordet talent?

Talent er en forutsetning for å kunne klare noe. Men som kjent kommer man seg ikke frem med talent alene, man må også gjøre jobben som følger med både når det gjelder å utvikle og uttrykke talentet, men og det å sørge for muligheter for å slippe frem. Det er mye som ikke går av seg selv her i verden, så talentene må ta mye initiativ.

 

Hva har det betydd for deg å være del av Open Call?

Det var verdifullt. På grunn av Open Call åpnet det seg en mulighet til å gjennomføre et slikt større prosjekt som “Om å holde seg oppe”. Det er så viktig at noen tar Sjanser! Men jeg setter og stor pris på hvordan Open Call er lagt opp ved at mye av fokuset er på å bygge nye forbindelser mellom kunstnere og erfaringsutveksling, det tror jeg har mye for seg.

 

Hva har det betydd for deg å være del av Talent Norges nettverk?

Det var et friskt pust. Det betydde tilgang på kontakter som ellers er langt utenfor mitt nettverk - og det er alltid lærerikt og inspirerende. 

 

Hva holder du på med nå for tiden?

Det er ganske gøy å svare på her! Vi setter opp igjen forestillingen “Om å Holde seg oppe” straks (2 oktober!) Forestillingen ville ikke vært det den ble uten Festspillene i Nord-Norge og Talent Norge. Vi syntes arbeidet med forestillingen var givende og er veldig glade for å få vise den frem i Oslo. 

 

Hva vil du si til unge talenter som ønsker å utvikle seg innen ditt kunstfelt?

Det er lurt å studere, det åpner mange dører. I komposisjonsverden gir studier unike muligheter til å få realisert den første musikken man lager, og det må man ha for å komme videre. Men også følg ditt eget instinkt og gjør som du vil i kunsten. Det er forøvrig ikke alltid man vet så mye om sitt eget instinkt med en gang da, men dersom du er ærlig med deg selv vil du lære mer om det ettersom du jobber deg frem. 

 

Foto: Nina Hurum/NKF

Les mer om programmet Open Call her.