Maren Grønstad - Danser

05.08.2022 /

Alder: 23 år

Bosted: Oslo

Kunstfelt: Dans

Program: TILT Grow

 

Hvor lenge har du holdt på med dans?

Jeg startet å danse da jeg var 8 år, men jeg begynte ikke å satse på dansen før jeg startet på danselinja på Edvard Munch videregående skole da jeg var 16 år.

 

Hvordan startet det?

Jeg startet å danse på Sats/Elixia da de hadde et tilbud med barnedans kalt Kidz dans. Jeg ble ganske fort hekta og fredagene på Kidz dans på Elixia ble høydepunktet i uka. Jeg utvidet mengden dans i uka etter hvert og prøvde ut andre dansestiler på forskjellig dansestudioer.

 

Hva ønsker du å oppnå med dansen?

Dansen er for meg først og fremst et sted hvor jeg kan få utløp på følelsestrykket på innsiden, uansett hvor høyt trykket er. Det er et fint sted å bare slippe alle hemninger og være helt transparent i utfoldelsen og likevel være anonym, på et vis. Det jeg sier med dansen er ikke like konkret som hvis jeg sier det med ord, så innen dansen kan jeg tørre å være litt tøffere enn hvis jeg skulle sagt det samme med verbalt.

Det er også noe befriende i å pushe mine grenser innenfor hva jeg får til i bevegelse. Det pushet er motiverende i seg selv, og jeg liker tanken om at man aldri blir god nok. Man kan alltid bli bedre i noe, enten det er kvaliteter, teknikker, kreativt arbeid osv, men at man kan være en likeså god danser uansett om man ikke har perfekt teknikk, eller bytter mellom kvaliteter i improvisatorisk arbeid like tilfredsstillende, for når det kommer til sitt så er det øyet som ser som dømmer talentet.

Akkurat nå er også møtet med publikummet viktig for meg, så for øyeblikket er jeg interessert i å oppnå et møte mellom den på og av scenen som rører noe ved tilskueren eller setter i gang noe som ikke er over med en gang forestillingen er over. Jeg vil sette i gang prosesser enten det er en fin opplevelse eller fæl, det er ikke så viktig, så lenge det skjer noe inni en. Det beste er hvis det som skjer ikke er så enkelt å forstå seg på, slik at publikummeren kan dra fra forestillingen å fortsatt lure på hva det var som skjedde- altså ta meg seg forestillingen selv etter sceneteppet har gått ned.

 

Hva liker du best med programmet du er en del av?

Akkurat nå jobber jeg mest med TILT Grow 2022. Det jeg liker best med dette programmet er variasjonen av ting vi får være med på og utfordre oss i. Vi jobber både individuelt med koreografer og mentorer for å utvikle og fremføre soloer, men vi jobber også innad i forskjellige gruppesammensetninger for å lage på – og undervise andre danseentusiaster rundt om i og utenfor Osloområdet. Vi får arbeidet med forskjellige elementer innen dansen, og slik får jeg også utforske i hvilke av disse elementene jeg trives best med og vil satse ytterligere på.

 

På hvilken måte har det bidratt til din kunstneriske utvikling?

Jeg har nylig fullført min periode som student på Bachelorprogrammet samtidsdans på Kunsthøyskolen i Oslo, og det å gå fra å være student til å arbeide som profesjonell dansekunstner er to ganske forskjellige ting. Jeg tror at TILT Grow har hjulpet meg med å ta mer aktive valg som kunstner selv innad i forestillingsprosessen vi er i, og pushet meg til å gå for det som jeg selv brenner for innen bevegelse, eller behovene og interessene jeg selv har for dansen akkurat nå. Jeg kan ta mer aktive valg som skaper og utøver, og det har TILT Grow- programmet i samarbeid med min koreograf Ingrid Berger Myhre, og mentor Matias Rønningen pushet meg til.

 

Hva inspirerer deg?

Jeg kan bli inspirert av alt fra for eksempel høljregn til diverse fotografier. Min største inspirasjon er søsteren min Tuva, for selv om hun ikke er danser av noen annen variant enn fest-danser, så har hun en stå-på-vilje og en driv i alt hun gjør som jeg blir helt hekta på. Den lysten hun har til å prestere i hva enn hun tar for seg, er forfriskende og den iveren drar meg til seg.

Jeg synes det er alltid spennende å se dansere som er emosjonelt og fysisk 100 prosent inn i det arbeidet de holder på med. Den intensiteten synes jeg vekker noe i meg, og særlig da hvis dette arbeidet krever en ganske fysisk utfoldelse/utforskning. Jeg synes det da blir ekstra spesielt hvis jeg ser dansere utforske i bevegelser som ikke er av det «vanlige», men heller tar en risiko både i hva man utforsker rent internt og hvordan det kommer til uttrykk i dansen. Jeg blir ofte inspirert av billedkunstnere og musikk. Klisje nok som det er, så er jeg også en av de danserne som bare «må» danse hvis det spilles musikk jeg liker.

 

Hvordan motiverer du deg selv?

Jeg motiverer meg selv ved å jobbe hardt, egentlig. Jo større utvikling jeg kjenner på i meg selv, jo mer motivert blir jeg til å fortsette. Da er det viktig for meg å forske i forskjellige deler av dansen- både det å ta danseklasser, improvisere på egenhånd og å skape noe selv. Det er da jeg får innput i – og balansert disse elementene at jeg kjenner på behovet for å bruke de til noe.

 

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

Som nylig utdannet danser har jeg ikke riktig kjent på hverdagen som freelance dansekunstner. Foreløpig består hverdagen min av morgenklasser fra 09:00 til 12:30 for så å jobbe workshopbasert etter lunsj til 15:00/1645. Jeg er glad i rutiner, så sånnsett passer en studiehverdag meg ypperlig. Etter en dag med danseklasser liker jeg å ta meg en styrkeøkt for å jobbe skadeforebyggende og for å gjøre meg mer kapabel rent fysisk når det kommer til å bære meg selv over dansegulvet både høyt og lavt.

 

Hva er din beste kunstopplevelse?

En forestilling som har satt en stuck i meg, er forestillingen som dansekompaniet Batsheva Dance Company fremførte i Bærum Kulturhus kalt Venezuela. Kombinasjonen av koreografien, musikken og da andre elementene i stykket gjorde meg superinspirert. Det er en gruppe ekstremt fysisk sterke bevegelseskunstnere, og der følte jeg jeg virkelig kunne kjenne på den intensiteten i arbeidet de holdt på med.

 

Hvem er ditt kunstneriske forbilde?

Batsheva har vært et dansekompani jeg har sett veldig opp til, og Ohad Naharin er et stort forbilde sånn sett.

 

Hva legger du i ordet talent?

Jeg merket jeg måtte tenke meg om en ekstra gang med en gang jeg leste spørsmålet, for jeg har lært meg til at å være et talent er å være ekstra begavet innen et eller annet som gjør at du skiller deg ut innenfor feltet. Likevel for meg så er ikke talent bare egenskapene dine, men først og fremst dedikasjonen og lidenskapen du har for det du gjør. Jeg er overbevist om at det er denne dedikasjonen som gjør at du utvikler deg til et talent, eller utvikler talentet du allerede er. Talent i seg selv er tomt hvis man ikke har med seg lidenskapen på veien. Jeg tror også at det er lidenskapen som fører til at opplevelsen til deg som utøver og tilskuer blir så intens, for uten den er utøvelsen bare bevegelse. Det blir det samme som å høre på en forelesning av en professor som kan faget sitt bedre enn noen andre, men man får ingen ting ut av det hvis ikke foreleseren setter i gang en lyst eller interesse hos elevene, og det får man bare av en engasjert foreleser, er jeg overbevist om.

 

Hva har det betydd for deg å være del av Tilt Grow?

Det har vært veldig viktig for meg i akkurat den perioden jeg er i nå. Jeg føler meg som en del av en gruppe hvor alle er så dedikerte i hva de gjør og har en sånn driv som jeg elsker å være en del av og jobbe i. Alt blir så fremoverrettet uten å legge press på hva det skal bli til. Resultatene faller litt naturlig, på et vis.

Jeg har kranglet litt med min motivasjon i dansen på grunn av helsevansker det siste året, og har jobbet med å finne tilbake til det dansen ga meg før jeg ble syk. Jeg synes Panta Rei har tilbudt et rom som er så åpent og legger sånn til rette for deltakernes behov og ønsker at det blir så enkelt for meg å finne glede i dansen igjen.

 

Hva har det betydd for deg å være del av Talent Norges nettverk?

Det er så fint å få være en del av et nettverk som fremmer kunstnere og unge talenter som ønsker å satse på nettopp kunsten sin. Det er så viktig å ha et støtteapparat som de rundt seg, som gjør det enklere å jobbe med kunst. Det er for lite muligheter for kunstnere og for lite fokus på kunsten, særlig i Norge, så det å få lov til å drive med det er ekstra spesielt, og ekstra spesielt er det også å bli regnet som et av talentene som får lov til å bidra i nettverket til Talent Norge.

 

Hva holder du på med nå for tiden?

Jeg jobber hovedsakelig med Tilt Grow 2022 for øyeblikket. Det blir en del undervisning fremover og om kort tid står vi på Oscars Borg og fremfører soloene vi har jobbet med denne våren. De siste forberedelsene er under arbeid, derav å perfeksjonere soloen så den blir forestillingsklar. Jeg gleder meg til å vise hva vi har jobbet med!

 

Les mer om Tilt Grow her.

 

Foto: Tuva Grønstad

 

Sammen om like muligheter

Olympiatoppen og Talent Norge samarbeider om å skape like muligheter innenfor idrett og kultur. Sammen har vi etablert et femårig program, støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Norsk Tipping.

Like muligheter

Nagelhus Schia Productions 2

Talentene i NSP 2 tilbys et unikt mentorprogram med teknisk, koreografisk og scenisk talentutvikling på særdeles høyt nivå i regi av Nagelhus Schia Productions.

Nagelhus Schia Productions 2
13. juni 2022

Lou Ditaranto - Danser

"Jeg mener ordet talent overskygger mye annet som er viktigere for gjennomslag, slik som ståpåvilje, egen motivasjon, en dose drøm og en stor del risiko."

Lou Ditaranto - Danser