Sonoko Miriam Welde om inspirasjon
24.10.2019 / I forkant av ArtEx fagsamling om inspirasjon 5. og 6.desember inviterer Talent Norge talenter innenfor våre satsinger til å dele sine sine tanker rundt temaet. Finnes det tankesett og væremåter som fremmer kunstnerens intuitive side og øker sjansene for å oppleve flere skapende øyeblikk?
Fortalt til Johanna Holt Kleive
Foto: Bård Gundersen
HVEM: Sonoko Miriam Welde
HVA: Fiolinist og talent i Crescendo
Forrige helg så jeg Lazarus på Det Norske Teatret, og ble veldig inspirert. Da jeg spilte konsert i Lillestrøm kirke dagen etter, merket jeg at det var noe fra kvelden før som påvirket fremførelsen min. Jeg vet ikke helt hva det var, men det hadde satt i gang noe inni meg - kanskje en ekstra intensitet eller sårbarhet.
Inspirasjon er ganske mystisk og personlig. Av og til kommer det som en overraskende fin bonus, mens andre ganger må man lete etter den selv for å kunne komme videre i en kreativ prosess.
Når man spiller og jobber med fantastisk god musikk, noe jeg som fiolinist ofte gjør, er det et sted man alltid kan (og bør) gå for å hente inspirasjon: fra selve musikken og partituret som komponisten har skrevet. Skuespilleren Cate Blanchett har sagt at når hun begynner å bli lei av å spille det samme teaterstykket om og om igjen, finner hun frem ordboken og slår opp ord fra manus for å bli enda bedre kjent med teksten. På denne måten får hun et sterkere forhold til ordene og en bevissthet rundt hva alt betyr. Når materialet man skal tolke er bra, er det alltid mer inspirasjon å hente.
Foto: Bård Gundersen
Musikalsk inspirasjon, spesielt klanglig, får jeg ofte fra sangere av alle mulige sjangre. Når jeg jobber med en frase og er tom for idéer hender det at jeg forestiller meg hvordan for eksempel Barbra Steisand, Diana Damrau, Luther Vandross eller Renée Fleming hadde sunget det.
Et eksempel: Tidligere i år skulle jeg fremføre en sonate av Mozart på konsert. Jeg hadde øvd og lært meg stykket med dynamikker og artikulasjon, tenkt gjennom fraser og fått god undervisning, men følte ikke jeg hadde funnet min "vei inn" til stykket. Det som til slutt ble løsningen for meg var å se/høre, tenke på og prøve å fange essensen av Jessie Mueller, en fantastisk skuespiller kjent for sine roller på Broadway, blant annet Mister Snow fra musikalen Carousel. I denne rollen fant jeg noe jeg ville prøve å ta med meg inn i min Mozart.
Til slutt vil jeg fortelle litt om en musiker som nå er en av mine mentorer gjennom Crescendo-programmet. Den nederlandske fiolinisten Janine Jansen har vært til stor inspirasjon for meg i mange, mange år, og det har vært viktig for meg og min utvikling som musiker å ha hennes spill å søke til for inspirasjon.
Jeg pleide å sjekke YouTube jevnlig for å se om det var kommet nye videoer av Janine som spiller. Jeg husker godt dager jeg slet med motivasjonen, så noen videoer av Janine og med en gang ble inspirert til å øve igjen. Hun får alltid musikken hun spiller til å leve og puste, og hun gjør det på en så ærlig måte med alt hun er og har; noe jeg setter mer og mer pris på, og som jeg har lært mye av. Det at jeg under oppveksten hadde en inspirasjon som henne er noe jeg er veldig takknemlig for, ikke bare som musiker, men også som person og musikk-fan. At jeg nå også får lære av og jobbe med henne er utrolig.
Talent i en av våre satsinger? Meld deg på fagsamlingen om inspirasjon her!