Møt ArtEx deltager Catharina Vu
24.01.2024 / - Gjennom ArtEx har jeg kommet nærmere der jeg ønsker å være.
Tekst: Lene Christensen. Foto: Agnet Brun.
Å være med i ArtEx har gitt Miss Saigon-aktuelle Catharina Vu (28) mer trygghet og selvtillit.
I snart to år har skuespilleren vært en del av Talent Norges eliteprogram ArtEx, hvor tolv utvalgte talenter blant annet får tilgang til mentor, coach og et bredt faglig nettverk.
- Man føler at man er en del av et stort hus, hvor man kan lære av hverandre og utvikle hverandre. Det er betryggende ikke å være alene i det man opplever, sier Catharina.
Under møtene med de andre talentene har hun hatt stor glede av å utveksle erfaringer og kunnskap.
- Vi kan heie på hverandre og støtte hverandre. Det har hjulpet veldig.
Må ha is i magen
Den prisvinnende regissøren og skuespilleren Iram Haq har vært en av Catharinas mentorer i ArtEx.
- Iram pushet meg til å tenke utenfor boksen og fikk meg til å være stolt over meg selv. Det trengte jeg, sier Catharina.
- Hun ga konkrete råd om hva jeg burde gjøre selv og hvordan bli mer sett.
Et av rådene er å ha is i magen når hun opplever jobbtørke. For Catharina var det godt å innse at dette er helt vanlig når man driver med film og TV, uansett hvor langt du er kommet i karrieren.
- Det gjorde meg veldig rolig at hun også har opplevd dette, at jeg ikke er den eneste.
Denne roen tok hun med seg under innspillingen av Netflix-serien «Julestorm», sammen med tipset om å rette fokus utover mot medskuespillerne og tenke at man skal finne ut ting sammen.
- Det gjelder å spille hverandre gode. Og det at man er rolig selv, vil det gjøre de andre roligere.
ArtEx-midler til showreel
Hennes andre ArtEx-mentor, Celine Engebrigtsen, er en nestor i castingbransjen. Celine grunnla Stella Casting i 1997, og vet det meste om hva en regissør er ute etter og hva kameraet fanger opp.
- Hun gir råd om alt fra auditions til å lage self-tapes hjemme, forteller Catharina.
Gjennom ArtEx har hun fått støtte til å lage en showreel produsert av produksjonsselskapet Global Ensemble.
På Catharinas showreel kan vi blant annet se klipp fra hennes mest omtalte rolle så langt – au-pairen Pim i Exit. De færreste som har sett serien om de utspekulerte finansfyrstene vil glemme scenen hvor William (spilt av Pål Sverre Hagen) nesten ender opp med å forgripe seg på Pim.
- Det var veldig godt å se at folk brydde seg så mye om den rollen. Den oppmerksomheten har vært veldig fin. Kanskje det kan hjelpe au-pairer som er i lignende situasjoner, sier Catharina.
Bruker sin egen bakgrunn
Til høsten starter det neste høydepunktet i karrieren: 1. september er det première på musikalen Miss Saigon på Folketeateret, hvor Catharina har hovedrollen som Kim. Handlingen finner sted under Vietnam-krigen på 1970-tallet, noe som blir ekstra personlig for Catharina.
Foreldrene hennes kom nemlig til Norge som båtflyktninger fra Vietnam i 1980. I forbindelse med researchen til rollen har Catharina snakket mye med dem om hvordan livet var før.
- Det er veldig lærerikt å kjenne mer til den bakgrunnen jeg kommer fra, sier Catharina.
- Jeg tror kanskje foreldrene mine ikke har villet fokusere på det negative i historien, men heller fokusere på hva man kan få til nå.
Hun forteller at mentor Iram er opptatt av at hun skal bruke bakgrunnen sin i arbeidet som skuespiller. At alt er en del av det som gjør henne unik – og god nok som hun er.
- Jeg skal ikke være redd for å vise alt som rommer meg. I stedet for å prøve å leve opp til det jeg tror folk ønsker i en rolle, så skal jeg heller fokusere på hva jeg kan ta med inn i den, sier Catharina.
Lært teknikker av ArtEx-coach
Helt siden hun så «Heksene» på Rogaland teater som 8-9-åring, har Catharina villet bli skuespiller. Men da hun lagde forestillinger i stua hjemme i Sandnes, så ante hun ikke hvor mye konkurranse og prestasjonsangst drømmeyrket ville medføre. Jakten på neste rolle kan føles overveldende.
- Det krever mye selvtillit. Og det gjelder å holde motet oppe.
Dette har hun snakket mye om med ArtEx-coach Kea Ostavany. For det er lett å bli fortapt i grubletanker når man lever av å prestere, i skarp konkurranse med andre. Var jeg god nok nå? Kunne jeg gjort noe annerledes?
- Det kan være veldig sårt. Derfor gjelder det å skille jobb og privatliv, og Kea har gitt meg teknikker for å takle dette. Vi har jobbet med hvordan jeg kan få selvtillit før auditions, og hvordan gjøre meg klar for opptak, sier Catharina.
Og ikke minst: Hvordan finne roen når arbeidsdagen er over.
- Det var så fint da hun sa at vi må finne ut hva du liker å gjøre etterpå. At jeg må være god mot meg selv, og gi meg selv gevinst og ros for det jeg har gjort.