ArtEx fagsamling og workshop med Lars Holdhus.

Lars Holdhus (TCF) er en multidisiplinær kunstner og musiker som har jobbet med nye digitale verktøy og digital økonomi de siste 10 årene. Han har stilt ut kunst og framført musikk på Moma PS1, Museum of Contemporary Art Tokyo, Kunsthalle Basel og ICA London. I senere tid har han begynt å jobbe med hvordan man kan verne om naturen samtidig som man er aktiv som kunstner og musiker. Ut av dette har han utviklet Awne og TCFX som bruker kunstigintelligens og spillplattformer til å fremføre musikk.

Online Workshop 1: Spillplattformer og kunstig intelligens møter kunst

Vi vil se på nye måter å bruke digitale verktøy på som Unity, Unreal Engine, 3D programmer, kunstig intelligens, fotogrammetri i sin egen kunstneriske praksis. Med virtuelle show i Minecraft m.m og muligheten for å utvikle sin helt personlige virtuelle verden, har vi begynt å se mulig-hetene for en digital verden som er mer avansert og spennende enn bare Instagram og Clubhouse.

Spillplattformer har økt sine bruksområder de siste årene og kan bli brukt som visuals for et show, i performancer eller til å lage musikk med. Med virtuelle karakterer som Hatsune Miku og Lil Miquela er det mange muligheter til å skape nye virtuelle verdener som er mer omfattende enn bare en musikkvideo. Hvor ligger fremtiden for disse verktøyene og hva er mulighetene akkurat nå innenfor denne retningen?

Program 10. april:

Workshop lengde:

3 timer med mulighet for de som vil å fortsette etterpå på discord.

10:00 Velkommen ved Talent Norge og Henie Onstad Kunstsenter.

10:05 Introduksjon av Lars Holdhus’ kunstneriske praksis og hans bruk av digitale verktøy som Unity og maskinlæring. 

10:30 Presentasjon av forskjellige verktøy og kunstnerskap som bruker nye digitale løsninger. Vi går gjennom virtuelle karakterer og prosjekter, spillplattformer, hvilke verktøy man trenger for å utvikle for spillplattformer.

11:00–11:15 Pause

11:15–12:45 Testing: Velg en løsning etter ferdighetsnivå og få hjelp fra Lars Holdhus til å komme igang med ditt prosjekt. Prosjektet kan for eksempel være å finne ut mer om tema, skape en prototype for en virtuell karakter eller bruke kunstig intelligens og/ eller spillplattformer.

12:00–12.15 Pause

12:45 - 13:00 Eventuell presentasjon av testingen og en avsluttende diskusjon.

 

 

Online Workshop 2: En digital økonomi knyttet opp mot nye digitale verktøy.

Spillplattformer blir mer og mer avanserte og hva man kan bruke de til øker drastisk.

Behovet for en digital økonomi som kan bli knyttet tett opp mot prosjek-tene som blir skapt i spillverdener og online øker. Denne utviklingen har også endret seg raskt med COVID-19s begrensninger på kunstneriske praksiser. Hvordan kan man skape online samarbeidsmodeller som er interessante for utøvende musikere og kunstnere? Lars Holdhus kommer til å presentere forskjellige løsninger og muligheter innenfor en digital økonomi og digitale verktøy.

Program 11. april:

Workshop lengde: 3 timer med mulighet for de som vil å fortsette etterpå på discord.

10:00 Velkommen ved Talent Norge og Henie Onstad Kunstsenter.

10:05 Introduksjon til digitale økonomier og verktøy (fordeler og ulemper) og Lars sitt arbeid innenfor dette (NFT’er, blockchain teknologi, spillplatformer, kunstig intelligens og fotogrammetri, musikk osv.)

10:30 Presentasjon om nye løsninger på hvordan man kan samarbeide online og bygge en digital økonomi rundt det. Vi går gjennom hvordan alt smelter sammen og man kan sette opp en økonomi rundt sitt prosjekt som kan inneholde en virtuell verden hvor folk møtes, en virtuell karakter som gir ut musikk, eller en performance som bruker kunstig intelligens.

11:00–11:15 Pause

11:15 –12:45 Praktisk testing av forskjellige verktøy og løsninger for å skape nye måter å samarbeide online. Velg en løsning etter ferdighetsnivå og få hjelp fra Lars Holdhus til å komme igang med ditt prosjekt.

12:00–12:15 Pause

12:45 - 13:00 Eventuell presentasjon av testingen og en avsluttende diskusjon.

 

Workshopen arrangeres i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter.

Meld deg på her.