Hedda Gabler hjemme i stua

I fjor danset Nasjonalballetten Hedda Gabler i verdens mest berømte balletthus, Bolsjojteatret. Nå kan du oppleve Marit Moum Aunes kritikerroste ballett, med musikk av Nils Petter Molvær, hjemme i egen stue. Det tidligere ArtEx-talentet Grete Sofie Borud Nybakken er å finne i hovedrollen.

Les mer om arrangementet her. 

Sjekk også ut Den Norske Opera & Ballett sine andre digitale forestillinger her.

«Med perfekte linjer og talende føtter gjør de norske danserne dette til et enestående kunstverk.», skrev den russiske avisa Izvestija etter turneen til Bolsjojteatret.

«Grete Sofie Borud Nybakken innehar ikke bare de egnede fysiske og psykologiske karaktertrekk, men er også en uttrykksfull danser med elementer fra både klassisk ballett og 'dekadente' detaljer fra samtidsdansens bevegelsesrepertoar», mente Classical Music News.

Suksessballetten basert på Henriks Ibsens stykke, har også tidligere blitt hyllet av internasjonale og norske kritikere, og den har blitt filmatisert av det franske filmselskapet BelAir som også lagde dokumentaren om hvordan balletten ble skapt.

Heddas farlige skuffelse
Hedda Gabler oppdras som en gutt av sin far, general Gabler. Hun lærer at hun eier verden, så når hun som voksen møter låste dører, blir skuffelsen uutholdelig. Nå er hun hjemme etter en lang bryllupsreise i Europa med sin mann, Jørgen Tesman, og hun kjeder seg. Alle rundt henne vil innskrenke handlingsrommet hennes – forventningene deres er i ferd med å kvele henne. Da hennes tidligere kjæreste Eilert Løvborg dukker opp med et bokmanus i vesken og barndomsvenninnen Thea Elvsted ved sin side, reagerer Hedda på en måte som blir farlig både for henne selv og andre.

Glødende raseri
Grete Sofie Borud Nybakken medvirket selv til rollen som Hedda Gabler – og ble overøst av lovord for innsatsen. «Borud Nybakken leverer en kraftprestasjon som er fascinerende stiv og fløyelsmyk på én gang. Hun er på scenen nesten hele tiden, og bærer forestillingen med sin styrke og uttrykksfullhet», skrev Aftenposten.

«Hun er iskald, men med glødende raseri – uten at sårheten hennes forsvinner», mente Morgenbladet. «En danseprestasjon av de sjeldne», oppsummerte det internasjonale magasinet Seeing Dance.