KonstKnekt under Oslo Kammermusikkfestival

KonstKnekt har årets tredje samling i uke 34 og spiller flere konserter i Oslo i forbindelse med Kammermusikkfestivalen.

20. august - Festaften i Gamle Logen

20.august blir det festaften i Gamle Logen med Konstknekt, sopranen Caroline Wettergreen og kunstnerisk leder for Oslo Kammermusikkfestival, Håvard Gimse. Konserten starter med overtyre til Ludvig van Beethovens opera «Fidelio», i en versjon for harmonimusikk, blåseoktett med kontrabass. Det var vanlig å fremføre hele operaer instrumentalt med en slik besetning på Mozart og Beethovens tid. Dette for å gjøre musikken tilgjengelig for et større publikum. Wettergreen synger «Marzellinas arie» fra Fidelio samt to Mozartarier, «Blondchen» fra Bortførelsen og «Pamina» fra Tryllefløyten med samme besetning. Alle blåserne i Konstknekt, både mentorer og knekter deltar. Richard Strauss er kanskje mest kjent for sine store symfoniske tonedikt som «Alpesymfonien» og «Also sprang Zarathustra». Vi får høre ett av få kammerverk, strykesekstetten fra operaen «Capriccio». Lett gjenkjennelig tonespråk, men med det lille ensemblets luftige eleganse gjør dette til en perle av et musikkstykke fra Strauss` hånd.

Andre avdeling i Logen er viet den russiske komponisten Dmitrij Sjostakovitsj. Hans «To stykker for strykeoktett» er et tidlig verk, men det rommer på fortettet vis mange velkjente Sjostakovitsj-signaturer. Det er nesten så han foregriper store deler av sin senere produksjon med små glimt i dette verket, fra det såre, klagende til det burlesk virtuose. Stykkene blir fremført av et samlet lag med Konstknekt-strykere. Konserten avsluttes med Sjostakovitsj´ Klaverkvintett sammen med Håvard Gimse. Dette er et større anlagt kammerverk med store utfordringer for alle musikerne og blir en forrykende avslutning av konserten.


21. august - Paviljongen ved Nationaltheatret

21.august spiller alle blåserne i Paviljongen ved Nationaltheatret. Både den store Serenaden, KV 388 av Mozart og oktetten av Beethoven er kjernerepertoar for blåseoktett, og vi får høre utdrag fra begge verkene.

22. august - Matinékonsert på Oscarshall

Konstknekt stiller med mindre kammerbesetninger, satt sammen av alle «knektene» og de faste mentorene fra Berlin. Vi får høre Bernhard Crusell sin serenade for obo og strykekvartett, noen satser fra Bach sine Goldbergvariasjoner og to satser fra Antonin Dvorak «Terzett» for to fioliner og bratsj. Crusell var en finsk klarinettvirtuos som ble hoffmusiker i Stockholm i 1793. Han skrev mye musikk, både solokonserter og kammermusikk for ulike blåseinstrumenter. Bachs musikk er kanskje noe av det mest robuste som er skrevet. Uansett besetning står musikken frem som like genial. Konstknekt bruker en versjon for obo, klarinett, fagott og horn i denne fremføringen. Dvorak har på mange vis en like personlig signatur som Grieg, nesten alltid med tsjekkisk folkemusikk som underliggende basis. Hans terzett er ikke noe unntak og byr på både vakre melodier og svingende rytmer.

Foto: Tom Gustavsen