Martyna Kosecka - Komponist

05.02.2023 / "Å være en del av KUPP er noe av det mest fantastiske og viktigste som har skjedd meg i 2022. Jeg ble en del av fellesskapet av medkomponister fra hele Norge som ønsker å nå stadig flere med musikken sin. Følelsen av fellesskap, støtte og personlig utvikling hjelper meg til å bli enda mer profesjonell innen kunstfeltet mitt."

Alder: 33

Bosted: Oslo

Kunstfelt: Musikk – komponist, utøver, dirigent, forsker mellom samtidsmusikk.

Program: KUPP

 

Hvor lenge har du holdt på med ditt kunstfelt?

Jeg har vært aktiv musiker så lenge jeg kan huske, spesielt innenfor mitt hovedarbeidsområde, komposisjon.

Hvordan startet det?

Jeg spilte piano på en musikkskole i Polen allerede som 6 åring. Lærerne mine oppdaget at jeg var flink til å komponere mine egne melodier på komposisjoner jeg øvde på. Allerede da visste jeg hva jeg ville gjøre for resten av livet.

Jeg så for meg en karriere knyttet til å komponere filmmusikk. Denne drømmen endret seg. Som tenåring oppdaget jeg min store lidenskap til samtidsmusikk og eksperimentell musikk. Den er fortsatt med meg. Jeg er også utdannet som orkester og operadirigent.

 

Hva ønsker du å oppnå med kunsten din?

Gjennom musikken ønsker jeg å lage bilder av metaforer for hendelser, ulykker og problemstillinger som er viktig i hverdagen. Jeg ønsker også understreke viktiheten av likestilling, dele beundring for den kulturelle arven fra ens opprinnelsesland, respektere naturen og fremme miljøbevissthet. Å bringe oppmerksomhet til kulturen med aktiv lytting er også en av de avgjørende temaene jeg ønsker å engasjere lytteren min med. Etter min mening er hver komposisjon en uavhengig novelle som finnes i en serie kapitler i vår “livsbok“. Jeg skriver om det som skal følge.

 

Hva liker du best med programmet du har vært en del av?

Som en del av KUPP 2.1-programmet beundrer jeg muligheten til å lære av hverandres erfaringer i en fantastisk gruppe komponister. Programmøtene er en plattform for å oppmuntre hverandre i vår kunstneriske vei og tilegne seg nødvendig kunnskap for å forstå hvordan man fungerer som artist og leder av vår musikalske virksomhet.

 

På hvilken måte har det bidratt til din kunstneriske utvikling?

Jeg lærte å være mer organisert og tenke på mine fremtidige kunstprosjekter fra et bredere perspektiv. På denne måten blir jeg ikke bare bedre til å planlegge mine kunstneriske aktiviteter, men kan også kontrollere den tekniske siden av ting – multitasking ved søknadsskriving, budsjettoppretting og opptredensplan, som alltid har vært mitt svake punkt.

 

Hva inspirerer deg?

Så mange ting, så la meg nevne bare to av dem nå! Jeg henter mye inspirasjon fra science fiction og fantasylitteratur, spesielt fra verkene til Ursula K. le Guin, Stanisław Lem, Philip K. Dick eller C. S. Lewis, i tillegg til mytologier og verdens fabler. Alle disse skriftene forblir så aktuelle for verden nå og berører mange viktige saker for mennesker på en symbolsk eller metaforisk måte... Det er også slik jeg bringer disse temaene inn i musikken min, ofte tilslørt på en ritualistisk og/eller performativ måte. Min andre lidenskap er lingvistikk og språk – for å være ærlig snakker jeg fire forskjellige språk hver dag. Det er en fantastisk, men utfordrende opplevelse som kan gi deg mye musikalsk materiale å jobbe med og bidra til å utforske nye lyder.

 

Hvordan motiverer du deg selv?

Min beste og sannsynligvis mest stressende motivasjon er en deadline som nærmer seg – en dårlig vane som jeg fortsatt ikke har klart å endre. I tillegg kommer min indre motivasjon fra ønsket om å høre lydene jeg skaper bli levende, å ta på dem med ørene, finne noe nytt og uventet. Derfor er hver erfaring og tid brukt på å skrive musikk eller samarbeide med andre artister en velsignelse. Med dette som motto er hver dag jeg komponerer en dag med entusiasme og utforskning!

 

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

En typisk arbeidsdag er alltid uvanlig, noe som gjør den til den beste for meg! Å være kunstner gir deg ikke en presis timeplan, så jeg er klar til å lage aktivitetene mine spontant. Noen ganger jobber jeg hele natten med å komponere, sitter i studio og lager elektroakustiske verk, eller går rett og slett på balkongen min og leser en bok halvparten av dagen. De eneste faste aktivitetene er morgenkaffen, ta vare på plantene mine og tilfredsstillende trening på slutten av dagen, det være seg en vanlig treningsøkt, sykling rundt i byen eller mine kjære aikidotimer.

 

Hva er din beste kunstopplevelse?

En av ikke bare de beste, men også de viktigste og vanskeligste kunstopplevelsene for meg var premieren på scenen av operaen min Klothó -Thread of the Tales som fant sted i Kroatia under den 29. musikkbiennalen Zagreb i 2017. Det var den første stor produksjon jeg deltok i etter endt utdanning, et massivt oppdrag med seks solister på scenen, scenedesign, dansere og orkester. Jeg lærte en enorm lekse om måten operaens verden fungerer på og om viktigheten av godt og sunt samarbeid og gjensidig dialog mellom kunstnerne. Selv om det også var et veldig stressende øyeblikk i livet mitt, ville jeg gitt mye for å kunne starte et annet operaprosjekt i årene som kommer. Med Klothó-teamet og mine gode venner, sceneregissør Krzysztof Cicheński og scene-, kostyme- og lysdesigner Julia Kosek, har vi jobbet med et helt annet sceneprosjekt siden 2019. Jeg håper at vi snart klarer å gjøre drømmen vår til virkelighet og få den til å skje.

 

Hvem er ditt kunstneriske forbilde?

Jeg er en stor beundrer av Chaya Czernowin og Clara Ianotta, deres musikk, tilstedeværelse i kunstverdenen, utførte musikkforskning og personlighet. Jeg ser opp til dem i tider med tvil eller kunstnerisk krise. De er definitivt verdt å følge.

 

Hva legger du i ordet talent?

Talent er noe som må poleres, utvikles og stadig tas vare på. Talent er summen av vår besluttsomhet, motivasjon, hardt arbeid, fantasi, inspirasjon, entusiasme og lidenskap; det er hvordan vi kan bli bedre kunstneriske jeg. Vi bør aldri la det være uten tilsyn; det er så skjørt og lett å bli kastet bort.

 

Hva betyr det for deg å være del av KUPP?

Å være en del av KUPP er noe av det mest fantastiske og viktigste som har skjedd meg i 2022. Jeg ble en del av fellesskapet av medkomponister fra hele Norge som ønsker å nå stadig flere med musikken sin. Følelsen av fellesskap, støtte og personlig utvikling hjelper meg til å bli enda mer profesjonell innen kunstfeltet mitt.

 

Hva har det betydd for deg å være del av Talent Norges nettverk?

Det er en fantastisk følelse å lære om så mange dyktige mennesker knyttet til  Talent Norge. Jeg håper virkelig at jeg kan klare å samarbeide med noen av dem i fremtiden. Men Talent Norge handler også om personlig vekst. Coaching økter med Kéa Ostovany hjalp meg å overvinne noen dårlige kommunikasjonsvaner og bli mer spontan i å oppleve livet. Jeg føler meg som en forandret person nå.

 

Hva holder du på med nå for tiden?

For øyeblikket (skriver dette svaret fra NOTAM i Oslo!) jobber jeg med den elektroakustiske delen av verket "éskhatos | at one end of a continuum" for amplified cembalo og elektronikk som er skrevet for den Holland-baserte utøveren Gośka Isphording og vil ha premiere i løpet av 65. International Festival of Contemporary Music "Warsaw Autumn" i september. Det er et kinkig verk, der elektronikk spilles i åtte kanaler fordelt rundt publikum og skaper en illusjon rundt lydene fra cembalo ved manipulering og multiplikasjon av romklang og forsinkelser.

Men dette er ikke det eneste som opptar tankene mine. Mitt verk "Split" for sopran og kvadrafonisk elektronikk vil lyde 23. august 2022 under VoxLAB VårFEST på Kulturkirke Jakob i Oslo, fremført av den tyske sopranvirtuosen Sophia Körber. Jeg gleder meg til å høre denne norske premieren skje!

 

Hva vil du si til unge talenter som ønsker å utvikle seg på ditt kunstfelt?

Vær alltid deg selv, ikke følg noen "lydmoter", men lær deg å skrive musikken du vil høre. Vær utholdende og tro på deg selv og hvordan du vil snakke gjennom lydene, for bare på denne måten kan du være oppfylt og ærlig, ikke bare til deg selv, men også til menneskene som vil lytte til arbeidet ditt. Det kan være veldig vanskelig noen ganger, men tro meg, det lønner seg.

 

Les mer om programmet KUPP her.

 

Foto: Anita Gratzer.

Rädji Haga

Rädji Haga er et helt nytt talentprogram i regi av det Altabaserte musikkselskapet Hedline Arts.

Rädji Haga

Talentprogrammet FRAMR

Talentprogrammet FRAMR er Hemsingfestivalens talentprogram for klassisk musikk og folkemusikk.

Talentprogrammet FRAMR
29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program