Mathilde Caeyers - Danser og koreograf
05.02.2023 / "Jeg har fått mentorer som har gitt meg mot til å satse, et nettverk som har skapt spennende samarbeid, synlighet og generelt følelsen av at det er en plass for meg i dansekunstmiljøet i Norge."
Alder: 28
Bosted: Tromsø
Kunstfelt: Dans og koreografi
Hvor lenge har du holdt på med dans?:
Jeg gikk på sirkus som barn, men selve dansetreningen startet for 13 år siden da jeg begynte å danse moderne på Kulturskolen i Tromsø.
Hvordan startet det?
Mamma og pappa har spilt av masse musikk gjennom oppveksten, blant annet hadde de en Manu Chao periode da jeg var rundt 6 år gammel, hvor vi danset sammen i stuen til sanger som Clandestino og Me Gusta Tu. Men da jeg begynte å synge «welcome to Tijuana, tequila, sex and marihuana» måtte vi ta en midlertidig pause fra Manu Chao. Heldigvis trigget musikken dansefoten i meg!
Hva ønsker du å oppnå med dansen?
Å oppfordre til flere spørsmål enn svar om verden vi lever i.
Hva liker du best med programmet du er en del av og på hvilken måte har det bidratt til din kunstneriske utvikling?
Med TILT Share er det befriende at jeg kan forme programmet til å passe min personlige nysgjerrighet og interesse. Jeg har fått kunstnerisk frihet og valgfri mentor, som har skapt rom til å utforske dans i kombinasjon med andre kunstuttrykk, som film, tekst og installasjonskunst. Forhåpentligvis er dette starten på et mer allsidig kunstnerskap.
Hva inspirerer deg?
Alt mulig inspirerer meg. Jeg ble nylig inspirert av kunstutstillingen til Lene Berg under Festspillene i Bergen. Ellers blir jeg ofte inspirert av science-fiction og leser for øyeblikket Walking the Clouds: An Anthology of Indigenous Science Fiction av Grace Dillon. Videre syns jeg den metafysiske filosofien og installasjonskunst er viktige inspirasjonskilder for meg. Når disse kombineres med dansen er jeg solgt.
Jeg lar meg også inspirere av helt tilfeldige ting og gir meg selv lov til å mentalt utforske mulighetsrommet i noe som er helt usammenhengende med dansen. Jeg tillater også meg selv å bruke tid på å bli inspirert da det ofte ikke kommer av seg selv. I startfasen av et prosjekt godtar jeg de små, teite, usannsynlige, eller kjedelige ideene, og bruker tid på å utvikle de til de blir noe håndfast som jeg ønsker å realisere.
Hvordan motiverer du deg selv?
Det er veldig klisje, men jeg sier hele tiden inni meg: bare gjør det. Samtidig vet jeg at det på flere plan er lagt til rette for at jeg skal klare meg, som videre gjør det lettere å bare gjøre det.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
Alle dager er ganske ulike. Jeg kan ha hjemmekontor og jobbe med administrativt arbeid, jeg kan sitte i styremøte etter styremøte, jeg kan være på turné og danse alt fra en til tre forestillinger per dag, jeg kan være på reise for å delta på kurs, jeg kan være i studio og produsere forestilling, jeg kan rigge scenografi i timevis og noen dager er det en god blanding av alt sammen. Jobben er mangfoldig, og det er gøy!
Hva er din beste kunstopplevelse?
Det er umulig å bare velge én, men kanskje da jeg så 2001: A Space Odyssey for første gang, eller da jeg leste Dune, eller da jeg så en fotoutstilling av Aapo Huhta, eller da jeg så Betroffenheit av Crystal Pite og Jonathan Young, eller da jeg og pappa felte en tåre til Anna Von Hausswolff på anlegget, eller da jeg så Devs av Alex Garland, eller da jeg så Carte Blanche for første gang på Kulturhuset i Tromsø? Alt mulig egentlig, både små og store opplevelser.
Hvem er ditt kunstneriske forbilde?
Jeg har ikke et forbilde, mange mennesker og opplevelser har inspirert meg i rykk og napp gjennom hele livet og jeg blir konstant inspirert av nye.
Hva legger du i ordet talent?
Et talent defineres som en person med en iboende evne til å kunne utvikle ferdigheter innenfor en bestemt aktivitet, men ofte anser man ikke en person som et talent før de har hatt «suksess». En person med talent vil ikke automatisk bli suksessfull og de med suksess er ikke nødvendigvis mer talentfull enn andre. Personlig mener jeg flaks har mer å si enn folk tror, så jeg føler meg ganske heldig som får være en del av Talent Norges talentutviklingsprogram!
Hva har det betydd for deg å være del av TILT Grow?
Siden jeg er basert i Nord-Norge har jeg følt meg til dels adskilt fra dansefeltet, som i stor grad er sentralisert i Oslo. Som deltaker i TILT Share av Panta Rei Danseteater har jeg følt på en større tilhørighet i feltet utenfor landsdelen jeg bor i.
Hva har det betydd for deg å være del av Talent Norges nettverk?
Talent Norge har gjort overgangen fra studentlivet til arbeidslivet mye enklere. Jeg har fått mentorer som har gitt meg mot til å satse, et nettverk som har skapt spennende samarbeid, synlighet og generelt følelsen av at det er en plass for meg i dansekunstmiljøet i Norge. Talent Norge motarbeider også sentraliseringen av kunst og kultur. Som styreleder i Forum for Nordnorske Dansekunstnere merker jeg at de talentutviklingsprogrammene dere har i Nord-Norge bidrar til at både unge og etablerte aktører ser på det som realistisk og spennende å etablere seg i landsdelen.
Hva holder du på med nå for tiden?
For øyeblikket jobber jeg med to produksjoner som har blitt valgt ut til å dra på turné med Dansenett Norge, blant annet New Religion; en science-fiction danseforestilling, som spør hva fri vilje egentlig er i et høyteknologisk samfunn. Første stopp på turnéen er Dansens Hus 3.-5. februar 2023, noe jeg er stort over og gleder meg veldig til!
I tillegg jobber jeg nå med prosjektet Bound(ary) i forbindelse med talentprogrammet jeg er en del av, hvor jeg lager en interaktiv videoinstallasjon som forsøker å skape en opplevelse av å tre inn i noen andres bevissthet med mål om å initiere tanker rundt autonomi, kognitiv manipulasjon og hva bevissthet egentlig er.