Alder: 26 år
Bosted: Oslo
Kunstfelt: Dansekunst
Program: TILT Grow
Tidligere deltager i: NSP2
Hvor lenge har du holdt på med dans?
Jeg har danset siden jeg var 3 år gammel
Hvordan startet det?
Som barn deltok jeg på ulike aktiviteter for polske barn i Bergen ettersom jeg er halvt polsk. En av tingene vi ble presentert for var polsk folkedans. Jeg syns det var skummelt i starten, men ble dyttet med på scenen etterhvert og storkoste meg! 3 år senere begynte jeg å danse ballett på Bergen Dansesenter før jeg fortsatte på Bergen Kulturskole. Der spilte vi Nøtteknekkeren på hovedscenen i Grieghallen, som var mitt store årlige høydepunkt. Jeg skjønte raskt at det er her jeg vil være og dette jeg vil gjøre. Jeg hadde utrolig dyktige lærere og mange dansere å se opp til på Kulturskolen og i dansekompaniet Carte Blanche, som jeg var så heldig å få jobbe med i 2021.
Hva ønsker du å oppnå med kunsten din?
Jeg vokste opp med et bredt og godt kulturtilbud rundt meg og så alle mulige forestillinger fra jeg var liten. Jeg skjønte ikke det da, men for et privilegium det er! Jeg tror dansekunst har egenskapen til å utfordre, provosere, underholde og samle oss på en unik måte som bare blir viktigere og viktigere i en desto mer digitalisert verden. Dans gir mulighet for å kommunisere på tvers av språk og kulturer og bidrar til et mer åpent, forståelsesfullt og varmt samfunn mener jeg.
Jeg håper derfor å kunne bidra til et godt og variert kulturtilbud til samfunnet, som forhåpentligvis kan gi noe av den samme utfordringen og gleden det har gitt, og fortsetter å gi meg.
Hva liker du best med programmet du er en del av?
Jeg er en del av Tilt Grow 2022 som drives av Panta Rei Danseteater. Det har vært en glede å møte de sterke, morsomme damene i Panta Rei. Panta Rei har et litt annet fokus enn andre prosjekter jeg har jobbet på som har vært veldig spennende å høre og lære mer om. De fokuserer stort på outreach arbeid og på å nå ut til andre grupper og mennesker, noe jeg syns vi alle burde fokusere mer på. Dans, og spesielt samtidsdans, er relativt ukjent for store deler av den norske befolkningen. Med innsats på varierte grupper og områder håper jeg vi kan nå ut til et større og mer variert publikum. Dette er noe Panta Rei er veldig gode på og brenner for, og den kunnskapen vil jeg lære mest mulig av og å ta med meg videre. Jeg tror dansen kan gi glede til langt fler enn den gjør i dag.
På hvilken måte har programmet bidratt til din kunstneriske utvikling?
Panta Rei og Tilt Grow har gitt meg mer kunnskap på områder jeg ikke har vært så godt kjent med, som dette med outreach arbeid. Til nå har vi hovedsaklig hatt seminarer, mentormøter og soloarbeid som har vært veldig spennende. Tilt Grow har bidratt til å tenke mer åpent og kreativt på hvordan jeg som dansekunstner kan være mer synlig i samfunnet og hvilken rolle jeg kan ha. Tidligere har jeg også vært en del av NSP2 som har gitt meg verdifull fysisk erfaring og gitt meg mulighet til å jobbe kontinuerlig i studio på ulike prosjekter med en superdyktig gjeng dansere.
Hva inspirerer deg?
Jeg kan bli inspirert av alt mulig. Mennesker, reising, mat, forestillinger, filmer, musikk, turer, bøker, kunst og dans ikke minst. Men jeg blir særlig inspirert av menneskene jeg jobber med. Jeg blir så imponert over hva folk kan og prøver å lære mest mulig av dem.
Hvordan motiverer du deg selv?
Som regel gleder jeg meg til å gå på jobb og være i studio, men disiplin som jeg ble tidlig vant med gjennom balletten, er det som hjelper meg på tunge dager. Ellers har jeg hatt perioder uten dansejobber, noe jeg syns har vært utfordrende, men det har gitt meg muligheten til å savne dansen og gitt meg stor motivasjon og forståelse for hvorfor jeg vil fortsette å danse. Noe jeg er glad for i ettertid og som jeg stadig minner meg selv på. Andre ganger kan en kopp te eller en skål med is være nok.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
Akkurat nå har jeg ingen «vanlige» arbeidsdager ettersom det er så variert, noe jeg liker godt. Men en dag med Tilt Grow kan f.eks. være oppvarmingsklasse på morgenen, prøver på soloarbeidet på ettermiddagen enten på Operaen eller ute, og noe egen trening. På kvelden sitter jeg ofte med administrativt arbeid eller går gjennom ting vi har snakket om eller øvd på i studio med koreografen min, Isabel Vila. Andre dager kan jeg ha seminarer med Tilt Grow hvor vi tar opp ulike temaer som f.eks. «Dans i det offentlige rom». Disse seminarene er som regel åpen for alle, så bli gjerne med oss!
Hva er din beste kunstopplevelse?
Det er vanskelig å kun velge en spesifikk kunstopplevelse, men første gang jeg så Corps de Walk av Carte Blanche (endte med å se den en god del ganger til), forestillingen Then She Fell jeg så i New York inspirert av tekstene til Lewis Carroll og kunstutstillingen DARK MATTER i Berlin sitter godt i meg. Og ikke minst å danse Nøtteknekkeren i Grieghallen som 10 åring og fra da vite akkurat hva jeg vil bli når jeg blir stor.
Hvem er ditt kunstneriske forbilde?
Jeg har ikke et spesifikt kunstnerisk forbilde, men kan bli fascinert av mange ulike aktører i scenekunsten. En som virkelig har satt spor i meg er koreograf Jefta van Dinther som jeg jobbet med når jeg gikk på KHiO. Prosessen og arbeidet med forestillingen Kneeding åpnet mange nye måter å forstå bevegelse på for meg, som jeg har brukt masse i videre arbeid.
Hva legger du i ordet talent?
Jeg legger ikke så mye i ordet talent. For meg har deltakelse i talentprogrammene vært som en spennende jobb, der man kanskje har noe mer rom for veiledning og utforskning. Altså, noe større rom for å prøve og feile for å lære og utvikles. Man kan ta sjanser og satse fullt.
Hva har det betydd for deg å være del av Talent Norges nettverk?
Talent Norge har gjort overgangen fra skole til arbeidsliv enklere. Gjennom programmer som NSP2 og Tilt Grow har jeg fått muligheten til å jobbe ganske kontinuerlig som utøvende danser og kunnet bruke erfaringer fra de ulike prosjektene videre til neste. Jeg har også fått et godt nettverk og jobbet med mange fantastiske mennesker. Programmene gir en mulighet til å jobbe med en fast gruppe over lengre tid, som også skaper et godt samhold og en følelse av tilhørighet i en ellers mer skiftende tilværelse.
Hva holder du på med nå for tiden?
Nå for tiden har jeg litt ulike prosjekter på gang. Før sommeren var jeg på turne til Mainz med Carte Blanche og forestillingen But Then We’ll Disappear (I’d Prefer Not To), vi hadde premiere på soloen med Tilt Grow og Oslofjorden danser på Oscarsborg 25. juni og rett etterpå reiste jeg til Kautokeino og Helsinki med forestillingen Vástádus Eana med koreograf Elle Sofe Sara. Nå fremover har jeg ulike prosjekter jeg skal gjøre i kombinasjon med Tilt Grow, det blir spennende!