8 nye plasser i Papillon 2021
16.05.2023 / Nord-Europas største møteplass for barn og ungdom innen klassisk musikktradisjon utlyser 8 nye plasser.
Foto: Valdres sommersymfoni/Tom Henning Bratlie
Papillonprosjektet er et unikt talentutviklingsprogram for unge musikere i regi av Valdres sommersymfoni og Talent Norge. Solistakademiet finner sted under Valdres Sommersymfoni, og er Nord-Europas største møteplass for barn og ungdom innen klassisk musikktradisjon.
Deltakerne i programmet får oppfølging og erfaring på veien mellom utdanning og en fremtidig profesjonell karriere. Gjennom året legges det blant annet til rette for ekstra spilletimer, mulighet for å ønske seg mentorer/utøvere, spille på egne konserter under festivalen, samt foredrag med bransjens ressurspersoner.
Nå lyses det ut 8 nye plasser for 2021!
Prosjektet har vært en stor suksess i de fire årene det har eksistert og får svært gode skussmål av tidligere deltakere. Oda Holt Günther har deltatt i Paillon tre år på rad, og mener talentprogrammet har utviklet seg til å bli blant de beste i landet. Hun begynte å spille fiolin da hun var seks år, og er i dag elev ved det anerkjente Ning Feng ved Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin.
– Papillon er et fantastisk tilbud som jeg håper at så mange som mulig av den neste generasjonen unge musikere får oppleve å være en del av.
Hva har vært dine viktigste erfaringer herfra?
– Det viktigste med Papillon har for meg vært det å oppleve en realistisk festivalprosess sammen med noen av de fremste musikerne i Europa. Innøvingstiden er kort og verkene er store, men resultatet skal selvsagt være av ypperste klasse. Det er spennende å få spille så mye bra musikk med musikere man ser opp til. Man får også et innblikk i hvordan de aller beste jobber under tidspress, og hvordan man finner den riktige balansen mellom effektivitet, terping, hygge og samtale. Til slutt er det tid for konsert, og det er alltid spesielt, både de gangene man må jobbe litt ekstra for det, og selvsagt særlig de gangene det virkelig klaffer. Enhver konsert byr på ulike utfordringer, og både prosess i forkant, og selve opptredenen påvirkes av hva man spiller, hvor man spiller og hvem man spiller med. Derfor tror jeg det er veldig viktig at man både spiller i grupper hvor man tydelig har en slags "ungt talent"-rolle, der de proffe leder an, men også i grupper hvor man selv må ta mer styring og enda større ansvar, både under øving og konsert. Mange av oss unge kjenner hverandre veldig godt fra før, men også innenfor Papillon møter man nye fjes, og blir også sammen bedre kjent med hvem menneskene bak de store musikerne er. Det er kanskje det aller fineste med prosjektet.
Søknadsfristen til Papillon 2021 er 20.september, les mer om prosjektet og søk her.