Ballettsjef Ingrid Lorentzen om Nasjonalballetten UNG
22.05.2017 / – Den viktigste måten å investere i unge dansere på er gjennom å gi dem et repertoar. Det sier ballettsjef Ingrid Lorentzen, som mener Nasjonalballetten UNG er et godt program for unge dansere på veg inn i en profesjonell karriere.
– De egenskapene du må ha for å lykkes i et klassisk ballettkompani med 60 dansere, handler ikke bare om talent og hardt arbeid. Det kan være vanskelig å finne sin plass, og jeg vet selv hvordan det føles å være ung i et kompani og oppleve at du ikke passer inn. I Nasjonalballetten UNG får danserne et opplegg som er tilpasset dem, de produserer egne forestillinger, samtidig som de er en del av Nasjonalballetten.
– Hvorfor er det viktig å ha dette tilbudet i tillegg til vanlig ballettskole og aspirantprogrammer?
– Den viktigste måten å investere i unge dansere på er gjennom å gi dem et repertoar. Tidligere danset aspirantene våre kanskje to forestillinger i året, det er veldig sjelden at en koreograf plukker de yngste danserne til sine produksjoner. Etter at vi startet Nasjonalballetten UNG for halvannet år siden, har de danset ni verk hvorav én helaften; de har deltatt i åtte hovedsceneproduksjoner og drevet utstrakt turnévirksomhet. Det har vært en kolossal økning i aktivitet. I tillegg forbereder vi dem på hva det vil si å være profesjonell danser i Norge, hvilken prestasjonskultur de må forholde seg til, og hvilke forventninger vi har til dem.
– Hva tenker du om dette begrepet prestasjonskultur?
– Det spørs helt hva du fyller det med. For meg er det et ekstremt viktig begrep, det betyr at det er en kultur og ikke en ukultur. Vår kunstart har fra gammelt av vært omfattet av tunge lag med disiplin, føydalkultur og usikkerhet. Når man prøver å sette dette inn i en norsk, demokratisk hverdag, er det klart at det kan oppstå en konflikt. Vi ser heldigvis at den nye generasjonen ikke er villig til å bli herjet med og dyttet omkring i like stor grad som sine forgjengere. Det er når vi klarer å løfte dem som individer på deres egne vilkår at vi lykkes, avslutter ballettsjef Ingrid Lorentzen.