– Denne satsingen og samarbeidet har gjort det mulig for oss å gå i dybden på kunnskapsdelingen på tvers av ulike kunstneriske retninger og generasjoner
25.04.2019 / Kari Skippervold er kurator hos Kunstnerforbundet og prosjektleder for Atelier Kunstnerforbundet, et prosjekt i samarbeid med Talent Norge, Fritt Ord, Sparebankstiftelsen og Billedkunstnernes Hjelpefond.
Kunstnerforbundet er landets eldste kunstnereide galleri for samtidskunst. Forbundet eier en hel bygård i Oslo sentrum, hvor utstillingsvirksomheten foregår.
–Siden bygården ble kjøpt i 1917 har det vært et ønske om at hele bygget skal brukes til kunstproduksjon og galleri. Da leietakerne av de to øverste etasjene våre flyttet ut i fjor fikk vi blod på tann og tenkte “det er nå eller aldri”. Dermed ble Atelier-prosjektet realisert.
Skippervold forteller at det er et pilotprosjekt som skal utvikle seg i løpet av de tre første årene.
–Vi er i en fase hvor vi tester ulike modeller kontinuerlig. Prosjektet skal styrke koblingen mellom produksjonsleddet og kunnskapsformidlingen gjennom å skape rom for formidlingsinitiativer og samarbeid. Nå utforsker vi hvordan kunnskapsproduksjonen kan bli best mulig for de kunstnerne som er involvert i prosjektet.
Skippervold forteller videre at Atelier Kunstnerforbundet er prosjektdrevet. Det vil si at det drives fremover av prosjekter kunstnerne allerede er i eller ønsker å komme i gang med.
–Vi opplever at mange kunstnere kan savne et daglig nettverk i hverdagen. Vi prøver derfor å tilrettelegge for kunnskapsdeling gjennom å styrke kontaktnettet, åpne for nye forbindelser og sammen med kunstnerne utfordre deres praksis.
Hvorfor ønsket dere å gå inn i et samarbeid med Talent Norge?
–Modellen Talent Norge baserer seg på går ut på at ulike generasjoner skal lære av hverandre. Det er en familiær tanke for oss, det er sånn vi har jobbet siden 1910. Denne satsingen og samarbeidet har gjort det mulig for oss å gå i dybden på nettopp denne kunnskapsdelingen på tvers av ulike kunstneriske retninger og generasjoner. Det skjer mye spennende når en kunstfaglig samtale får lov til å vokse frem over tid!
Skippervold legger til at en annen pådriver bak prosjektet er at Kunstnerforbundet ønsker å ha mer kunstproduksjon i Oslo sentrum og legge til rette for kunstnerisk praksis som beveger seg utenfor rammene av en utstilling.
–Vi vil synliggjøre den usynlige kunnskapen!
Foto: Caroline Roka