–Det at Talent Norge støtter så mange forskjellige satsinger fra ulike kulturfelt er ganske unikt
26.03.2019 / Jasper Parrott en av grunnleggerne av det internasjonale managementet Harrison/Parrott og en legende i bransjen. Vi møtte Parrott i Oslo, under et av hans mange norgesbesøk den siste tiden.
Hva slags relasjon har du til Norge?
– Jeg har både et profesjonelt og sentimentalt forhold til Norge. Moren min var nemlig norsk, og hun var en stor inspirasjon for meg. Jeg tenker alltid på henne når jeg er her. Men på et profesjonelt nivå finnes det svært mange talentfulle musikere fra Norge, og vi representerer flere norske artister, som Tabita Berglund og Truls Mørk. Vi jobber også mye med Oslo Filharmoniske Orkester, fordi vi representerer den kommende nye sjefsdirigenten deres. Jeg er ofte i Oslo gjennom diverse samarbeid vi har gående i Norge, og nå er vi også inne i Talent Norge.
Hvordan samarbeider Harrison/Parrott med Talent Norge?
– Jeg ønsker at vi skal kunne bidra på så mange prosjekter og måter som mulig. Vi driver for tiden og ruster opp et eget team hos oss som skal jobbe direkte med prosjekter knyttet til Talent Norge. Vår relasjon til Talent Norge startet i fjor gjennom vårt lange kjennskap til Håkon Samuelsen som jobber med Dirigentløftet, blant annet. Siden både jeg personlig og selskapet har en stadig voksende interesse for Norge, og siden vi deler felles ønsker, visjoner og verdier føltes det veldig naturlig å inngå et samarbeid med Talent Norge. Det at de støtter så mange forskjellige satsinger fra ulike kulturfelt er ganske unikt, jeg tror faktisk aldri jeg har kommet over et så komplekst og variert program som Talent Norge. Derfor ønsker vi dette samarbeidet og håper å kunne bidra til at flere unge, ledende talenter får muligheten til å lykkes internasjonalt.
Tabita Berglund er et av deres norske tilskudd til staben. Hvordan fant dere henne?
– Vi ble tipset av Håkon Samuelsen om Tabita og hennes allerede imponerende erfaring som orkestermusiker og ung dirigent. Vi dro derfor og så henne i en mesterklasse i Manchester og ble veldig imponerte. Etter å ha snakket med henne ble både jeg og mine kollegaer enige om at hun er et usedvanlig og spesielt talent som fortjener den beste profesjonelle og internasjonale støtten hun kan få. Dermed ble hun en del av vår klientliste, og hun har allerede tiltrukket seg mye positiv oppmerksomhet internasjonalt. Det har vært veldig gøy for meg å bli bedre kjent med henne, hun har et helt spesielt fokus og en musikalsk nysgjerrighet som man ikke møter så ofte.
Du har jobbet i bransjen i 53 år nå. Hvordan opplever du kjønnsfordelingen blant dirigenter i dag?
– Vi har hele veien vært av den oppfatningen at det skal være like muligheter for talenter, uavhengig av kjønn. Dette var vi lenge alene om å mene. Spesielt innenfor dirigentfeltet har det vært en ekstremt skjev fordeling mellom kjønnene. Da vi tok inn våre første kvinnelige dirigenter var det ingen andre som representerte kvinner. Jeg mener at vi må snakke om skjevhetene og aktivt jobbe med det, for det å utjevne er så skjev fordeling tar lang tid. Heldigvis endrer det seg i et hurtig tempo.
Foto: Caroline Roka