– Det fineste er følelsen av å endelig ha funnet min plass i musikken og å vite at det er dette jeg skal gjøre
29.04.2019 / Tabita Berglund (29) tok et kræsjkurs i dirigering i 2015. Siden da har mulighetene ikke latt vente på seg!
– Jeg hadde allerede en master som cellist og har vokst opp i orkester, så det var ikke helt tilfeldig at jeg meldte meg på et dirigentkurs. Men jeg kunne ingenting om faget på forhånd, og hadde ikke sett for meg at det skulle gå så bra, sier hun lattermildt.
Hun skjønte fort at det fantes potensiale som dirigent og at hun trivdes godt i rollen.
Etter et kurs og noen teorifag søkte Berglund seg til masterprogrammet i dirigering på Musikkhøgskolen i Oslo.
– Jeg kom inn i 2017, og derfra gikk alt virkelig i rakettfart. Det er nesten så man får nakkesleng.
På Musikkhøgskolen går hun i lære hos Ole Kristian Ruud, en mange i det klassiske miljøet ser opp til. Berglund understreker at han er en genialt bra lærer.
Våren 2018 søkte Berglund seg til Talent Norges program Opptakt, hvor hun fikk plass.
– Dette programmet gir meg muligheten til å dirigere for de store symfoniorkestrene i Norge, som er en fantastisk mulighet. Vi har brukt det siste året på å planlegge og så kjører vi i gang fra sommeren 2019.
På toppen av dette er Berglund også signert av det prestisjetunge, internasjonale agentselskapet for klassiske musikere, Harrison/Parrott. Dette skjedde da hun var på en masterclass for BBC Philharmonic i Manchester. På tips fra Talent Norge dukket lederen for Harrison/Parrott opp blant gruppen med agenter på show-casen.
– Han var fornøyd og bestemte seg for å signere meg. Jeg så for meg å kanskje komme inn i stallen til Harrison/Parrott om ti år, tidligst, og å kunne dirigere de store, norske symfoniorkestrene om fem år, med litt flaks. Det at jeg allerede er i denne posisjonen er ganske overveldende!
Den eneste baksiden med at alt har gått så fort er at jeg må si mer nei, forteller Berglund videre.
– Du er nødt til å beskytte din egen tid. Jeg har aldri opplevd at så mange vil ha en bit av Tabita før. Derfor har jeg måttet begynne å sette noen grenser, noe jeg i utgangspunktet ikke er så glad i. Men det må jeg bare venne meg til, hvis ikke får jeg følelsen av å bli spist opp.
Dirigentløftet, hvor Berglund er en del av eliteprogrammet Opptakt, skal på sikt være med på å heve Norge som dirigentnasjon. Berglund selv er veldig positiv til at det satses mye penger og ressurser på unge talenter. Dirigentrollen er fortsatt en mystisk rolle i Norge, men det er i ferd med å endre seg. Her til lands er det fortsatt vanligst å gå veien via orkester som musiker, men gjennom Dirigentløftet ønsker Talent Norge at flere skal gå raskere eller rett inn i dirigentrollen.
– Jeg er utrolig takknemlig for denne muligheten. Det er mange gode dirigenter der ute som ikke har vært på rett sted til rett tid. Jeg føler derimot at jeg har truffet en bølge.
Hvordan opplever du rollen som dirigent nå som du har fått en del erfaring?
– Det fineste er følelsen av å endelig ha funnet min plass i musikken og å vite at det er dette jeg skal gjøre. Og så er det et privilegium å få jobbe med så dyktige musikere.
Foto: Caroline Roka