Dette er talentene som skal prege norsk filmbransje i årene som kommer
04.05.2021 / DEL 2 AV 2: – Hvis narrativet i det som skal fortelles lider av det «hvite frelser-syndromet», bør man enten være villig til snakke om det eller finne seg en annen produsent, sier produsent Khalid Maimouni, en av de tolv utvalgte deltakerne til vårt utviklingsprogram UP 2.0. Bli bedre kjent med talentene.
Alle foto: Caroline Roka
UP er et strategisk tiltak initiert Talent Norge, i samarbeid med NFI og Norsk Tipping. I første omgang gjaldt det et tiltak for å bedre kjønnsbalansen, i neste runde for å bidra til større mangfold og bredere rekruttering av talenter i norsk filmbransje.
Tiltaket er nå blitt en del av NFIs egen handlingsplan for inkludering og representativitet i norsk film og filmkultur 2019–2023, utarbeidet på bakgrunn av undersøkelsen «Øyet som ser» – om representativitet i norsk film. Her kommer det frem at grupper som etniske og seksuelle minoriteter fortsatt er underrepresenterte på filmlerretet.
UP 2.0 bygger videre på suksessen fra UP 1.0, et utviklingsprogram for kvinnelige filmskapere der Talent Norge og Norsk Tipping sammen med NFI jobbet for å bedre kjønnsbalansen innen norsk film. Målsetningen var ambisiøs: Minst 80 prosent av deltakerne skulle lage film av lengre format innen tre år etter endt deltakelse. Kort tid etter at programmet ble avsluttet var andelen allerede over 70 prosent.
Også UP 2.0 strekker seg over halvannet år, med langsiktig mål at minst 80 prosent av deltakerne produserer en film eller dramaserie innen tre år etter endt deltagelse i programmet. Av en søknadsbunke på hele 90 søkere, har 12 produsenter, manusforfattere og regissører blitt valgt ut.
– Jeg håper dette utviklingsprogrammet vil åpne flere dører for dem, og stimulere til bredere representasjon i filmbransjen – både når det gjelder innhold, tilskuddstildelinger og ikke minst på beslutningsnivå, sier prosjektleder i UP 2.0, Aesha Ullah.
Ullah kommer fra Kulturrådet som seniorrådgiver for det nordiske prosjektet «Inkluderende kulturliv i Norden», og ser frem til å jobbe med programmets produsenter, manusforfattere og regissører som alle bidrar med et større mangfold av perspektiver.
Dette er andre del av vår presentasjon av årets UP 2.0-talenter. Her kan du bli bedre kjent med flere av talentene.
Bli bedre kjent med årets UP-talenter
Hvem er årets UP-talenter, hva er de opptatt av å utforske i sitt kunstnerskap og hvilken verdi mener at de at talentprogrammet har for fremtidens filmbransje? Bli bedre kjent med noen av de utvalgte talentene:
Nataša Urban (f. 1977): – Jeg tror på kunstens kraft
Natasa Urban er dokumentarregissør og -klipper, og har en master i fotografi fra University of Arts Beograd, Serbia. Hennes dokumentarfilm Journey of a Red Fridge har vunnet 40 priser (UNICEF Award for Children Rights) og har blitt vist på over 100 filmfestivaler. Hun er tildelt idéutviklingsstipend fra NFIs Nye veier og utviklingstilskudd fra NFI for sitt siste dokumentarprosjekt Formørkelsen.
– Jeg tror på kunstens kraft og dens potensiale til å bidra til utvikling av samfunnet. Med stor glede forestiller jeg meg de forferdede fjesene til hvite, parisiske aristokrater fra overklassen, når Édouard Manet's kvinne i The Luncheon On The Grass (1863) stirrer tilbake på dem, og med det står opp for seg selv for første gang i den vestlige kunsthistorien. Det er med tilfredshet jeg tenker på sjokket og vantroen dette maleriet forårsaket. Dette er også effekten jeg vil se skapt av flere dokumentarer. Jeg er dypt fascinert av den økende innflytelsen uavhengige dokumentarer har, spesielt i en tid dominert av massemedier.
– Jeg hadde et flott første halvår på UP. Jeg er utrolig glad og takknemlig for å være en del av UP-gruppen – en fantastisk gjeng talentfulle mennesker. Talentprogrammet er nettverk, kontakter, opplevelsen av å være en del av et godt strukturert opplegg, samhandling med topp-industriens folk, selvtillit, vennskap.
Elle Márjá Eira (f. 1983): – Jeg vil formidle historier og tematikk som ingen andre vil snakke om
Elle Márjá Eira har markert seg som en sterk og kompromissløs stemme i Sápmi gjennom flere år på tvers av sjangre og uttrykksformer som regissør, produsent, artist og komponist. Hun har regissert og produsert en rekke kortfilmer og musikkvideoer og utvikler nå blant annet ungdomsdramaserien SIERRA med Filmkameratene som produsent.
– For meg er det alltid viktig å fortelle historier fra mitt perspektiv som samisk reindriftskvinne. Historier og tematikk som ingen andre vil snakke om, og som gjerne er veldig ubehagelige. Utgangspunktet er den samiske muntlige fortellertradisjonen, blant annet joik, og det er fascinerende å utforske det.
– Jeg synes det har vært fantastisk spesielt å bli kjent med alle de unike og interessante menneskene i UP 2.0. Det er verdifullt å bli utfordret, møte mennesker i samme bransje og få fokusere på prosjektet sitt på lang sikt. For meg som bor i Nord-Norge, i ei lita samisk bygd, så er det fint å ha jevnlig kontakt med likesinnede. Vi lever også i en veldig merkelig og krevende tid nå.
Brwa Vahabpour (f.1993) – Begynte med film gjennom å dokumentere omgivelsene mine
Brwa Vahabpour er en kurdisk-norsk filmskaper fra Trondheim, utdannet ved Nordland Kunst- og Filmfagskole og Den norske filmskolen. Han har regissert prisbelønte kortfilmer som Granateple, Gjeteren og Silence. Han jobber for tiden som episode-regissør på den kommende NRK-serien Jordbrukerne.
– Jeg begynte med film gjennom å dokumentere omgivelsene mine. Etter hvert som jeg ble interessert i klipp, ble jeg også oppmerksom på fiksjon og begynte å bevege meg fra en dokumentarisk tilnærming til å skrive historier selv. Kommunikasjon og tilhørighet er tema jeg er opptatt av.
– Jeg har deltatt i flere talentprogrammer til nå og jeg finner at møtet med andre filmskapere og talenter er veldig verdifullt. Det er selvfølgelig nyttig å møte bransjefolk og høre tips og erfaringer, men alle er forskjellige. Derfor er det variert hvor mye man får ut av et talentprogrammer. Men jeg har alltid sittet igjen med mer faglig og personlig rikdom enn hvis jeg hadde vært det foruten.
Kaveh Tehrani (f.1978): – Alt som gjør det mulig å komme i produksjon er bra
Kaveh Tehrani er en iransk filmskaper utdannet fra Høgskolen i Lillehammer og European Film College i Ebeltoft. Han debuterte i 2010 med kortfilm-mockumentaren 1994 som vant Amanda for beste kortfilm. Hans siste film, Manchador, har vunnet flere internasjonale priser, og er solgt til NRK og France3. Tehrani utvikler nå en spillefilm over samme idé.
– Jeg er en norsk-iransk filmskaper som lager satirisk drama om syn, skjermer, sansning og spiritualitet.
– Individuelt har jeg hatt utbytte av UP i prosessene jeg er inne i. Covid har vært bra for alt jeg gjør selv og i mitt eget studio, men covid har rammet alt som er kollektivt hardt. Uten å møtes ansikt til ansikt er det vanskelig å bygge en identitet for gruppa, men jeg har troa på at i hvert fall andre halvdel av 2021 blir bra. Alt som gjør det mulig å komme i produksjon er bra!
Elisa Fernanda Pirir (f.1991): – På det lokale ungdomshuset i Tromsø oppdaget jeg film som medium og ble dypt forelsket i det
Elisa Fernanda Pirir er utdannet produsent fra Den norske filmskolen og ved Cubas Nasjonale Filmskole (EICTV). Hennes eksamensfilm fra Den norske filmskolen, Generation Mars, ble nominert til 43th Academy Student Award, og ble finalist til CINE Golden Eagle Award. Hun jobber nå som produsent i Mer Film, og har blant annet vært assosiert produsent for Birds of Passage av Ciro Guerra, Disco av Jorunn Myklebust Syversen og nylig Flee av Jonas Poher Rasmussen, som har blitt valgt ut til Cannes Film Festival 2020.
– Jeg flyttet til Norge (Tromsø) i 2007 da jeg var 16 år. På det lokale ungdomshuset i Tromsø oppdaget jeg film som medium og ble dypt forelsket i det. Jeg elsker å føle og kunne videreformidle følelser til flere mennesker.
– Mitt mål og hovedfokus er å gi stemmer til urfolk og minoritetsgrupper for å fortelle historier fra perspektivene deres; et perspektiv som vi ikke ser så ofte på film eller TV.
–Jeg skulle ønske jeg kunne møte alle UP-deltakerne fysisk, men det er et fantastisk lærerikt program hvor jeg kan dele og lære fra andre deltagere sine erfaringer. Jeg håper at vi i løpet av året kan vokse sammen og hjelpe hverandre til å nå målene våre.
René Hansen (f. 1986): – Det er mye talent i dette programmet
René Hansen Mlodyszewski er utdannet filmprodusent ved Den norske filmskolen, og har bachelor i administrasjon- og ledelse fra Oslo Met. Hun har arbeidet i film- og TV-bransjen i 10 år på produksjoner som Lilyhammer og Downsizing, og har produsert flere kortfilmer. I dag jobber Renée i produksjonsselskapet Oslo Pictures, hvor hun bl.a. er produsentassistent på Joachim Triers spillefilm Verdens verste menneske og spillefilmen Håp av Maria Sødahl. I disse dager produserer hun spillefilmen Eksplosjoner i hjertet med Yenni Lee som regissør.
– UP 2.0 gjør det mulig å knytte bånd og nå særlig finne ut hva denne gjengen kan bidra til for å styrke norsk film, som er i så utrolig fin vekst. Det er mye talent i dette programmet som jeg ser frem til å se mer til!