Filharmonier i harmoni
17.09.2018 / 1..2..3. Musikken blir kraftigere. Heisen fylles med lyden av Sjostakovitsj symfoni nr. 10 i det den nærmere seg 3. kjelleretasje. Dørene går sakte opp, og der åpenbarer den seg: flerbrukshallen på Rønningen Folkehøyskole.
Slik startet første kapittel for de 75 unge musikerne i Ung Filharmoni, da de i vår fikk møte dirigent Peter Stark for en uke med prøver, mesterklasser og sosialt samvær. Andre kapittel startet nå de sammen med Oslo-Filharmonien hadde en uke på seg med prøver frem til den avsluttende konserten 27. september. 175 musikere på scenen foran et fullt Oslo Konserthus.
Ung Filharmoni er et eksklusivt orkesterprosjekt i samarbeid med Oslo Filharmonien (OFO), der de øver sammen og spiller en felles konsert. Slik blir Oslo-Filharmoniens musikere egne mentorer for de unge deltakerne i Ung Filharmoni.
Tilbake i flerbrukshallen på Rønningen sitter Torbjørn Ottersen og føler nøye med på gutta på bakerst rad. Slagverkerne. Han er selv slagverker i OFO og fagansvarlig på Ung Filharmoni-prosjektet.
- Det føles veldig meningsfullt at vi fra Filharmonien bidrar. Dette handler jo om å utvikle morgendagens musikere, sier Ottersen. Han har selv stått i startgropa og vet hva som kan hjelpe ung musiker videre. - Det å oppsøke prosjekter som dette og miljøer der man kan få vokse i fellesskap er kjempeviktig, mener Ottersen.
Fellesskap er et viktig stikkord. Det mener også Elise Båtnes, konsertmester i OFO og mentor for Ung Filharmoni.
- Man skal ikke trenge å måtte sette brems på seg selv når man skal spille i et orkester. Med trening og riktig fokus kan man beholde sin egen stemme selv om man spiller i fellesskap med andre, sier Bråtnes.
Uken på Rønningen inneholdt både trening og fokus, men også i andre former enn det man typisk forbinder med klassisk musikk. På programmet stod både morgenyoga med profesjonell instruktør og meditasjon med håndballspiller Anja Hammerseng-Edin. Hun overførte sin erfaring om prestasjon og nerver fra det å stå på håndballbanen til det å spille i orkester:
- I det øyeblikket jeg blir nervøs kan jeg tenke –Yes! For det betyr at jeg kan komme inn i det fokuset jeg trenger for å prestere godt, fortalte Hammerseng-Edin i sitt foredrag.
Med gode teknikker i bagasjen spilte Ung Filharmoni to konserter under Valdres Sommersymfoni, der flere av deltakerne sa de aktivt hadde brukt fokusteknikkene som Hammerseng-Edin hadde snakket om.
27. september sto de på scenen igjen med dirigent Vasily Petrenko og OFO.
Med gode skussmål fra dirigent Peter Stark, lå det til rette for unik konsertopplevelse i Oslo Konserthus.
- The freshness and innovation that comes when conducting a young orchestra is an extraordinary thing. The Young Filharmonic is an orchestra with a tremendous spirit, a generous nature and a good work ethic, sier Stark.
Les mer om talentprogrammet her.
Les mer på Crescendos nettside her.
På bildet: Andreas Öberg på horn gir sin mentor Inger Besserudhagen, solohornist i Oslo-Filharmonien, en god klem etter ferdig konsert i Lindemannsalen på NMH i vår. Da satt Besserudhagen i salen og hørte på, men 27. september satt de begge sammen på scenen i Oslo Konserthus.
Foto: Crescendo