Firhendig klaver med antibac og munnbind
26.10.2020 / Det toårige talentprogrammet for landets unge pianister ble avsluttet med den tetteste formen for samspill: firhendig.
Ni unge pianister fra hele landet deltok på den avsluttende samlingen for Klavertiltaket 16.-18. oktober på Den Norske Opera & Ballett i Oslo. Temaet for helgen var firhendig spill, en samspillsform hvor to pianister spiller sammen på et klaver.
Deltakerne hadde øvd på stemmen sin hver for seg, før de ble matchet i passende par på samlingen. Fra oppstarten på fredag til avslutningskonserten på søndag hadde de bare to dager på å skape en felles tolkning. Det ble en intens øveprosess som både var morsom og lærerik for de unge pianistene.
– Det er ganske intenst å spille firehendig. Det dugget på brillene mine, sier Eirik Stave, som syntes det var uvant å spille med munnbind.
– Men det var utrolig gøy å spille sammen for publikum i Operaen, sier han.
Må enes om alt
På forrige samling i sommer var kammermusikk i fokus, hvor deltakerne spilte med strykere og sangere. Denne gangen var utfordringen ganske annerledes. Pianist Gunilla Süssmann, som er en av de faglige ansvarlige for Klavertiltaket, påpeker at firhendig er en unik form for samspill.
– En stor del av musikerutdannelsen er å trene seg på å spille sammen med andre, og der er firhendig noe helt eget. Utenom klaver har ingen andre instrumenter verken den fysiske muligheten eller repertoaret for at to kan spille på samme instrument, sier hun.
Ved å spille på samme instrument fikk deltakerne muligheten til å bli kjent med hverandre på en ny måte. Hver minste detalj må samordnes og enes om – hvis ikke vil resultatet bli kaotisk. Som Jorunn Marie Bratlie, en av lærerne under samlingen, påpekte er det å spille firhendig avhengig av en god koreografi.
– Man må bli enige om pust, klang, uttrykk og form. Det er mange praktiske spørsmål som hvor hvilken hånd skal være og hvem som skal bruke pedalen. Deltakerne var nødt til å arbeide tett sammen om å finne en felles stemme ut av det samme instrumentet og det var en stor utfordring, sier Süssmann.
Gunilla Süssmann mener å spille firhendig ga deltakerne en fin anledning til å musisere sammen. Her underviser hun på Klavertiltakets samling i juli. Foto: Magnus Skrede
Dele på uttrykket
Søndag var det avslutningskonsert i Operaen hvor deltakerne både spilte firhendig og solo. I løpet av helgen fikk deltakerne både spilletimer og mesterklasser med Håvard Gimse, Tor Espen Aspaas, Jorunn Marie Bratlie, Jens Harald Bratlie og Gunilla Süssmann
– Det var en utrolig intens prosess. De hadde øvd på stemmen sin alene og fikk først samkjørt seg da de møttes på samlingen – to dager senere satt de sammen og spilte stykket på konsert. De taklet utfordringen utrolig bra, jeg tror alle synes det var fantastisk moro, sier Süssmann.
Å spille firhendig ble en passende avslutning på Klavertiltakets to første år, mener hun.
– De har kjent hverandre gjennom to år, men hittil har de ikke musisert sammen, bare hver for seg. Å dele på uttrykket og tolkningen var en utrolig flott avslutning på disse to årene.
Eirik Stave og Sebastian Svenøy under konserten i Operaen. Begge satte pris på samspillet og samholdet som firhendig ga. Foto: Magnus Skrede
Ga sterkere samhold
Eirik Stave (15) fra Ørsta trekker fram firhendig som noe av det morsomste han har gjort hittil på Klavertiltaket.
– Jeg hadde lenge tenkt på at firhendig er noe vi burde få til, det var en perfekt mulighet med så mange flinke pianister samlet på ett sted, sier han.
Stave delte klaveret sammen med Sebastian Egebakken Svenøy. fra Oslo og beskriver samspillet som noe helt spesielt.
– Samspill er i seg selv morsomt, men det er noe helt spesielt med firhendig. Man deler instrumentet med noen andre og må bli enige om absolutt alt. Vi jobbet mye med å dykke ned i musikken og få det til å klinge riktig. Det var utrolig gøy, sier han.
For Eirik Stave var firhendig spill et høydepunkt på Klavertiltaket og en fin avslutning på talentprogrammets første to år. -Det eneste var at jeg fikk dugg på brillene, men det løste jeg fint, sier han. Foto: Magnus Skrede
Det gode samholdet mellom deltakerne er noe av det Eirik Stave vil ta med seg videre fra Klavertiltaket, og det er et samhold som ble forsterket av å spille firhendig.
– Det er ikke et så stort pianomiljø i Ørsta, så det er kjekt å møte jevnaldrende med den samme interessen for piano. Jeg har lært utrolig mye av å spille med dem og se hvordan de øver, sier han.
Smittevern i fokus
Å sitte tett ved siden av hverandre og spille firhendig bød på noen ekstra utfordringer med smittevern, men dette ble utformet og planlagt i samarbeid med lege.
– Vi screenet alle deltakere ved ankomst i samarbeid med vår lege, og hadde som vanlig strenge tiltak under samlingen for ferdsel i lokalene, med en meters avstand mellom deltakerne og to meter til lærerne, sier Anders Hall Grøterud ved Senter for talentutvikling.
Alle deltakerne ble screenet på forhånd og spilte med munnbind, forteller Anders Hall Grøterud. Slik kunne også årets siste samling for Klavertiltaket avvikles på en smittesikker måte. Foto: Magnus Skrede
– Det firhendige samspillet løste vi ved bruk av munnbind, antibac av hender rett før og rett etter man spilte, samt desinfisering av tangentene mellom hvert par. Og så hadde vi pause hvert 15 minutt. Vi begrenset også antall par til et minimum, sier Grøterud.
Han tror slike tiltak blir helt vanlig en god stund fremover. – Vi må planlegge for at det blir slik, og være strenge og nøye. Men det er det verdt for å kunne drive talentutvikling i en krevende tid, sier han.
Alle deltakerne etter avslutningskonserten i Operaen for årets siste samling. Foto: Magnus Skrede