Forrykende sesongstart i Dirigentforum med den finske verdensstjernen Hannu Lintu
21.08.2020 / DIRIGENTFORUM SESONGSTART: Ni dirigenttalenter har siden søndag vært i aksjon med Trondheim Symfoniorkester under veiledning av finske Hannu Lintu. I dette intervjuet forteller mesterdirigenten om sitt første møte med de unge talentene og den norske talentutviklingsmodellen.
– Det er meget viktig at unge dirigenter får møte profesjonelle musikere på et tidlig stadium. Det er bare slik de kan få ekte respons, hevder den finske mesterdirigenten.
Av Johanna Holt Kleive
Denne uken har Trondheim vært læringsarena for unge dirigenter fra hele landet, når Trondheim Symfoniorkester & Opera og Dirigentløftet har invitert til dirigentseminar som del av Talent Trondheim-samarbeidet. Ni dirigenttalenter har siden søndag vært i aksjon i Olavshallen med Trondheim Symfoniorkester, et av landets største orkestre med en historie som strekker seg tilbake til 1909. De fikk alle jobbe tett på de profesjonelle musikerne under tett oppfølging av finske Hannu Lintu, som endelig er tilbake i Trondheim etter 25 år.
– Da jeg kom hit, trodde jeg at det var 15 år siden sist. Så ble jeg fortalt at det var 25 år siden! Jeg var redd for at jeg hadde glemt alt, byen og Olavshallen og lyden av orkesteret. Men da jeg kom hit begynte jeg omsider å huske hvordan byen så ut. Og da jeg kom til hallen husket jeg hallen og da orkestret begynte å spille husket jeg lyden av orkestret. Fordelen med oss dirigenter er at vi husker lyder, vi lagrer lydene i vår musikalske hjerne og bringer tilbake minnene når vi hører dem på nytt. Nå føler jeg meg som hjemme, etter 25 år, sier Lintu og ler.
Hvordan er ditt første møte med Norges talentutviklingsmodell?
– Jeg elsker konseptet til Dirigentløftet! I Finland har vi mange gode dirigenter, men det er ytterst få som befinner seg på toppnivå. Det skaper en annen dynamikk. Jeg må si det er svært inspirerende å se hvordan klassene formes her i Norge. Dirigentene i Dirigentforum er på samme nivå, og talentutviklingsmodellen fremmer likhet og kvalitet i alle ledd. Det gjør det veldig utfordrende å jobbe med studentene, jeg føler jeg har noe å gi til hver og en av dem fordi de er på et så høyt musikalsk og intellektuelt nivå. Hvert minutt er rewarding.
DIRIGENTFORUM: Guro Anstensen Haugli, Daniel Reith, Hannah Howard Andresen, Chris Blex Roeland Henkens, Hannu Lintu, Aage R Meyer, Carl Nilsen, Eirik Haukaas Ødegård. Ikke på bildet: Ingunn Korsgård Hagen og Gunvald Ottesen- i Sverige nå.
Det er tredje året Dirigentforum arrangerer mesterklasse med Trondheim Symfoniorkester. Hva synes du om denne filosofien som lar unge dirigenter og profesjonelle musikere bli kjent?
– Det er meget viktig at unge dirigenter får møte profesjonelle musikere på et tidlig stadie. Det er bare slik de kan få ekte respons. Profesjonelle musikere er kritiske, men når de opplever et ekte talent, et talent de tenker vil få til noe, er de hjelpsomme. Det er essensielt at de får denne kontakten i begynnelsen, og at unge dirigenter får erfare hva slags mirakler som kan oppstå med gode orkestre. Bare etter én dag høres musikken annerledes ut på grunn av samarbeidet. Det er en gjensidig gi - og ta kultur.
Tror du unge dirigenter må forholde seg annerledes til yrket sitt etter korona?
Krisen vi befinner oss i, skaper problemer for alle unge musikere. Før krisen befant man seg på et stadie i karrieren der en skulle jobbe med et orkester for første gang. Nå står mye på stedet hvil. Jeg er ikke sikker på om det er noe de unge dirigentene kan gjøre, annet enn å fortsette å studere. Lær mer om musikk, les bøker, tren øret. Før eller siden tror jeg vi er tilbake til en mer eller mindre normal situasjon. Jeg vil anbefale unge musikere å stole på fremtiden, stole på seg selv og ikke minst stole på musikken.