Fra TekstLab Festival i Oslo til Bokmesse i Frankfurt

07.06.2023 / I TekstLab skapes hele tiden nye historier og kunstuttrykk som vises på lokale, nasjonale og internasjonale scener. I løpet av fire intense dager, 17. – 20. oktober, viser syv Inkubator deltagere resultatene av sine kunstneriske prosesser med egenutviklede prosjekter på TekstLab Scenekunstfestival Glokale Stemmer 2019 på Sentralen i Oslo og på Bokmessen i Frankfurt.

På TekstLab Scenekunstfestival Glokale Stemmer 2019 på Sentralen har Michael Aspli, Christian Beharie, Christine Vik Bratvold, Ornilia Ubisse og Hanna Asefaw individuelle visninger, forestillinger og konserter. Mens festivalen pågår i Oslo, viser TekstLabs spoken word-artist Jeaninne Masika Lukusa egen poesi på bokmessen i Frankfurt under programmet «Three new voices from Norway».

Michael Aspli – «Shadow Ground»
I soloen Shadow Ground blir ritualer, kreative prosesser og bevegelse brukt som veier ned til den ukjente skyggesiden. Michael er interessert i spørsmålene prosjektet kommuniserer i publikum: Hva vil min egen indre reise ned i dypet, pirre i publikummet som ser på? Kan dette skape refleksjon rundt publikums ukjente sider? Eller vil det skape andre uventede refleksjoner? Les mer om Michaels kunstneriske arbeid og prosess i Torunn Livens intervju, Solo fra skyggesiden, her.

Christian Beharie, «Solo»
I et landskap flytende mellom det elektroniske og organiske, formidler Christian hverdagslige tekster om identitet og relasjoner. Med inspirasjon fra både pop og soul sjangrene, vil han stå alene i Sentralens intime Gullbar, og fylle rommet ved hjelp av vokaleffekter, gitar og synth.
Denne gangen spiller Christian gitar og ikke piano, som før. Les mer om hvordan Christian mener TekstLab gir rom for å utfordre gamle vaner, teste ut ting og tenke nytt i Torunn Livens intervju, En forløsende metode, her.

Christine Vik Bratvold, «Tro og overbevisning»
Med forestillingen «Tro og overbevisning» inviterer Christine til et rom med mange spørsmål, mandler, små og store tanker. «Tro og overbevisning» tar utgangspunkt i hvor stor plass en eneste tanke eller idé kan ta i menneskesinnet - i menneskekroppen. Det handler om det universelle behovet for å tro på noe eller noen, og om hvordan vi stadig prøver å finne ut av hva som gir oss mening og også om hvordan en idé kan ta fullstendig overhånd. For Christine ligger mange av svarene på de eksistensielle spørsmålene forestillingen reiser, i det å kunne dele materialet med andre mennesker, gjennom at forestillingen får en klangbunn hos publikum. Les mer om hvordan Christine tenker om «Forestillingen som felles refleksjonsrom» i et intervju med Torunn Liven her.

Hanna Asefaw, «Lita tue»
Hvor mye tåler lasset? Hvor mye skal lasset tillate seg å tåle? Kan tua bære lasset istedenfor å velte det? Hvor ligger den egentlige byrden? I «Lita tue» utforskes ideen om tilknytningen mellom egenskaper og kropp. I et samfunn der den mørke kvinnens «jeg» ikke nødvendigvis sitter med definisjonsmakten skal denne visningen forsøke i gi et innblikk i hva som skjer i møtet mellom de forskjellige tolkningene.
«Kroppen vår tolkes gjerne på ulike måter - ofte på bakgrunn av kjønn og hudfarge.» Hanna har ønsket å utforske hvordan andres fordommer og stereotypier kan påvirke vår egen forestilling om hvem vi er. Les mer om dette i Torunn Livens intervju med Hanna, Om kropp, makt og identitet, her.

Ornilia Ubisse, «Rua 57 – Arrival»
«Mine minner tilhører ikke meg. Hvem velger, hva jeg skal huske eller glemme?»
I «Rua 57» tar Ornilia utgangspunkt i de helt allmenne og grunnleggende bevegelsene. Hun har gått til kjerner av der kroppen husker og kroppen tar ansvar. Kroppen skjelver for å fortelle når vi er redd, hjerter som dunker hardere enn trommer når vi blir spent og pusten som flyter gjennom oss, som en vektløs elv. Kroppen har sin egen rytme, sin egen intelligens og kompleksitet. Les mer om Ornilias prosjekt i TekstLab Inkubator her.

Jeaninne Masika Lukusa, «Three new voices from Norwa», Poetry Slam /Reading
På Norsk Festival på Bokmessen i Frankfurt blir Jeaninne presentert som én av tre nye norske lovende forfattere. Deltagelsen er arrangert gjennom Norla men også støttet av TekstLab Inkubator.
I Inkubator har Jeaninne arbeidet med prosjektene "Malu Mimpa" (2016) og «Lonely are the Brave» (2017) og “Tusen dager, på én natt“, presentert bl.a under flere TekstLab Festivaler på Sentralen og Dramatikkens Hus. I Frankfurt vil Jeaninne lese tekster som blant annet er utviklet gjennom disse prosjektene. Les mer om evenementet i Frankfurt, her.

Foto på plakat: Tale Hendnes, Kunstner: Ornilia Ubisse fra ”Rua 57 – Arrival”

Trøndelag Teaters regisatsing

Målet med programmet er å veilede og utvikle nye talentfulle kvinnelige regissører til å beherske kunsten å regissere på en stor scene for et stort publikum.

Trøndelag Teaters regisatsing

Voksenåsen Vokalakademi

Voksenåsen vokalakademi er et nordisk talentprogram for klassiske sangere.

Voksenåsen Talentprogram
19. september 2022

Patrick Hilmar Ingvaldsen - Skuespiller

Jeg er utrolig takknemlig for at NyeNational har gitt meg mulighet til å jobbe på Nationaltheatret. Det er en fantastisk arbeidsplass med vanvittig dyktige folk i alle ledd. Jeg lærer hver eneste dag!

Patrick Hilmar Ingvaldsen - Skuespiller