Godt i gang med utviklingsarbeidet i Filmskapere

16.05.2023 / De 16 filmskaperne som er en del av satsingen Filmskapere er i utviklingsfasen for rundt 20 prosjekter på forskjellige stadier. Mange jobber sammen, og de bruker hverandre for å utveksle erfaringer og kompetanse. To prosjekter er allerede klare for opptak i 2019.

Filmskapere er et prosjekt som tar sikte på å utvikle samarbeidet mellom de kreative aktørene i film og tv-produksjon, ledet av produsent Thomas Robsahm. Mens det i 2018 har vært fokus på å hente inn filmskaperne og sette i gang de ulike utviklingsløpene for hver enkelt, legges det til rette for enda mer utveksling og samtaler på tvers av prosjektene i 2019.  

- Hver filmskaper har sin måte å jobbe på. Noen har brukt mye tid på research, andre har jobbet med casting som en del av manusprosessen. Noen jobber fokusert med ett prosjekt, andre har flere i utvikling parallelt, sier Robsahm.

Filmskaperne jobber utvikling av kortfilmer, spillefilmer, tv-serier og dokumentarer. To spillefilmprosjekter er bekreftet klare for opptak i 2019, og flere er i ferd med å bli finansiert for produksjon. De får jobbe med eksterne konsulenter, og det trekkes inn stab og skuespillere i prosessene.  

- Filmskapere har gjort at jeg har kunnet fokusere på å skape, og lagd rammer for at jeg kan utforske ideer i et tidlig stadium, sier manusforfatter Ole Christian Solbakken.

- Invitasjonen til Filmskapere forteller at noen har full tillit og tro på mine historier og hvordan jeg selv velger å gestalte de. At tankestrømmen min får lov til å flyte fritt utenfor rigide rammer, og å få utforske i mitt sære landskap for å kunne forme min egen audiovisuelle identitet, sier regissør Yenni Lee.

Disse 16 deltar i Filmskapere:

Yenni Lee (f. 1985) har en MFA ved Akademin Valand i Göteborg. Hennes normbrytende og -kritiske filmer har vært nominert til flere priser ved bl. a Grimstad, Nordisk Panorama, Black Nights Film Festival, Göteborg Filmfestival, Locarno Festival, SXSW og Outfest. Intrikat tematikk som makt, seksualitet og død dominerer i filmene, hvor hun forsøker å løsrive seeren fra opplevelsen av tid og rom for å forstå smertens grenser. Gjennom Filmskapere utvikler hun spillefilmene «Billy+Nilo 4ever», «Kollbris» og «Alpha Hotell».

Sofia Haugan (f. 1988) gikk ut fra regilinja på NISS i 2012 med fordypning i dokumentar. Eksamensfilmen «Litt om min far» ble vist på Kortfilmfestivalen i Grimstad og på BIFF. I 2018 kinodebuterte hun med dokumentaren «Røverdatter» som vant Amanda for beste dokumentar i Haugesund. Filmen fikk også publikumsprisen under Nordic/Docs, samt hederlig omtale under Göteborg Film Festival, hvor filmen hadde sin internasjonale premiere. Sofia jobber nå med nye prosjekter både innenfor dokumentar og fiksjon.

Helena Nielsen (f. 1984) gikk ut av manuslinjen på Den norske filmskolen i 2012. Hun har arbeidet på en rekke tv-serier som «Lilyhammer», «Aber Bergen», «Black Widows», og har den senere tiden arbeidet på en tv-serie for NRK. Helena har også mottatt flere skrivestipend, og har en rekke filmer i utvikling blant annet for Oslo Pictures.  

Ole Christian Solbakken (f. 1984) er oppvokst på Spikkestad og studerte filmvitenskap ved HiL og UiO, før han ble uteksaminert fra manuslinjen ved Den norske filmskolen i 2014. Han har skrevet på flere filmprosjekter, og utviklet tv-serier. Foruten skrivingen, jobber han også som manuslærer ved Westerdals institutt for film og medier.

Maria Sødahl (f. 1965) ble uteksaminert fra regilinja på Den danske filmskolen I 1993. Hun har laget en rekke kortfilmer og dokumentarer, og hennes første spillefilm, «Limbo» (2010), vant prisen for Beste regi under Montreal Film Festival. Den vant også prisen for Beste manus og Beste regi under Kanonprisen I 2011, og fikk ikke mindre enn ti Amandanominasjoner samme år. I 2019 går hun i produksjon med spillefilmen «Håp».

Joachim Trier (f. 1974) er en internasjonalt anerkjent regissør og manusforfatter, som er utdannet ved National Film & TV School i England. Hans debut, «Reprise», vant tre Amandapriser  i 2007, og var Norges Oscarkandidat. «Oslo, 31. august» deltok i  «Un Certain Regard» på Cannes Filmfestival i 2011, og ble nominert til den franske César-prisen for beste utenlandske film i 2013. Hans første engelskspråklige film, Louder Than Bombs (2015), deltok i hovedprogrammet under Cannes Filmfestival 2015, og vant Nordisk Råds Filmpris. «Thelma» (2017) har vunnet en rekke nasjonale og internasjonale priser og ble nominert til Nordisk Råds Filmpris. 

Thea Hvistendahl (f. 1989) er filmregissør og bosatt i Oslo. Hun har gjort seg bemerket med sitt særegne visuelle uttrykk og vunnet flere priser for musikkvideo og kortfilm, samt laget en rekke reklamefilmer som regissør hos Einar film. I desember 2017 hadde hybridfilmen «Adjø Montebello» med Karpe Diem premiere, hennes første kinofilm. Siden 2014 har hun vært en del av det Oslo-baserte selskapet Frokost Film.

Sofia Lersol Lund (f. 1988) ble uteksaminert fra manuslinjen ved Den norske filmskolen i 2014 og har siden arbeidet som forfatter på flere tv-serier, deriblant «Twin» og «Heimebane». Hun har skrevet flere kortfilmer, deltatt på en rekke talent- og utviklingsprogrammer som Filmlab Norge, Nordic Genre Boost og Nordic Filmlab og har spillefilmer i utvikling med støtte fra NFI og NFTF. 

Marianne Kielland Røise (f. 1981) kommer fra Hov i Land. Hun er redaktør for bladet Avsagd Hagle, har gått på Skrivekunstakademiet i Bergen og utgitt romanen «Kjøttsøvn» på Aschehough forlag. Våren 2018 avsluttet hun manusutdanningen ved Den Norske Filmskolen.

Mona Friis Bertheussen (f. 1975) er dokumentarfilmskaper. Hun har laget dokumentaren «Tvillingsøstrene» (2013) som vant publikumsprisen på IDFA, verdens største dokumentarfilmfestival. Filmen vant også Gullruten her hjemme og 10 andre filmpriser. Den ble solgt over hele verden, og er sett av over 20 millioner. Mona har også laget en rekke andre dokumentarfilmer, deriblant «Velkommen til Norge» som vant Menneskerettsprisen fra den norske regjering. Monas filmer er kjent for å nå brede publikum med engasjerende historiefortelling og oppnå svært høye seertall.

Eskil Vogt (f. 1974) er en anerkjent norsk manusforfatter og regissør, med bakgrunn fra den nasjonale franske filmskolen «La Fémis» i Paris. Etter å ha skrevet manus på en rekke prisvinnende filmer, regidebuterte han med langfilmen «Blind» (2014). Filmen hadde premiere på Sundance Film Festival i 2014, der den vant manusprisen The World Cinema Screenwriting Award. Filmen mottok deretter Europa Cinemas Label på Berlinalen (Beste Europeiske Film i Panorama-seksjonen), og har gått videre til å plukke med seg mer enn 20 priser over hele verden. I tillegg til å skrive manus for sine egne filmer, har Vogt hatt et langt og tett samarbeid med regissør Joachim Trier som medforfatter på spillefilmene «Reprise» (2006), «Oslo, 31. august» (2011), «Louder Than Bombs» (2015) og «Thelma» (2017).

Lisa Marie Gamlem (f. 1975) er filmregissør utdannet ved Den Norske Filmskolen. Hun har regissert to spillefilmer og flere tv-serier som har blitt både Amanda- og Gullruten-nominert. Hun har også mottatt en Internasjonal Emmy-nominasjon for beste barneserie, samt en Gullpalme-nominasjon for beste kortfilm i Cannes. Gamlem har bakgrunn fra journalistikk og menneskerettighetsarbeid før hun ble filmregissør. For tiden har hun også ansvar for Bachelorutdanningen i filmregi på Westerdals. 

Lilja Ingolfsdottir (f. 1976) er utdannet fra The London International Filmschool og filmskolen i Praha, Famu. Hun har laget en rekke gode og prisvinnende kortfilmer, bl.a. «Neglect» (2010), som var en del av NFIs Nye Veier i 2010, Hong Kong (2015), og senest «Show me your original face before your mother and father were born» (2018), som alle tre hadde premiere under Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Ingvild Søderlind (f. 1975) er regissør og manusforfatter. Hun har laget en rekke kort- og dokumentarfilmer som har blitt vist på festivaler verden over, blant annet filmfestivalen i Haugesund, Nordisk Panorama og Berlinalen. I tillegg har hun stor kontinuitet med regi av reklamefilm, profilfilm og kunnskapsfilm. Ingvild Søderlind har vunnet priser nasjonalt og internasjonalt for mange av sine produksjoner. Kortfilmen «Jenny», som hadde sin premiere i Generation 14+programmet på Berlinalen i 2010, har vunnet til sammen syv priser, blant annet Terje Vigen-prisen, beste film på BIFF og beste film på BUFF.

Aasne Vaa Greibrokk (f. 1982) er utdannet filmregissør ved Nordland kunst- og filmfagskole og Den Norske filmskolen. Kortfilmene hennes har vært tatt ut til store internasjonale festivaler. Eksamensfilmen «Til hvem det måtte angå» vant pris for beste film på Studentfilmfestivalen i Lillehammer. Greibrokk debuterte som spillefilmregissør i 2016 med filmen «Alt det vakre» (Reykjavik International Film Festival og Hamptons International Film Festival).

Marlene Emilie Lyngstad (f. 1997) er filmskaper bosatt i Oslo. Hun har studert litteraturvitenskap ved UiO, og laget diverse kortfilmer og musikkvideoer. For tiden er hun reklamefilmregissør i Fantefilm. Debutkortfilmen hennes «Lakenfort» fikk en hederlig omtale på Kortfilmfestivalen og ble shortlistet til Amanda. 

Mer om talentsatsingen.

Les mer på Filmskaperes nettside.

Foto: Anne Valeur