Hils på årets KUPP-talenter!
09.12.2020 / – Med KUPP agerer Norge som internasjonal rollemodell. Jeg kjenner ikke noe annet land der jeg hadde fått tilsvarende muligheter og jeg skal ikke legge skjul på hvor takknemlig jeg er, sier Agnes Hvizdalek, en av syv utvalgte komponister til vårt prestisjefylte utviklingsprogram KUPP.
KUPP er et utviklingsprogram initiert av Norsk Komponistforening, Talent Norge og Music Norway med mål om å bringe nye norske komponisttalenter ut til et internasjonalt marked. I løpet av en toårs periode skal komponistene skrive musikk for hvert sitt ensemble, delta på workshops og fagsamlinger samt legge planer for fremføring av verket, helst også utenfor landets grenser. Tidligere KUPP-komponister har blant annet skrevet musikk for BBC Symphony Orchestra, Ensemble MusikFabrik og Ultima.
Prosjektleder Einar Eidsvåg forteller at juryen gjorde en strålende jobb med å velge årets deltakere.
– Årets KUPP-komponister er mangfoldige i uttrykk og sammensetning. Jeg ser virkelig frem til å jobbe med dem. Vi begynner med fysiske samlinger i januar og vil møtes annenhver måned. Vi håper også det kan bli mulighet for noe reising. Sammen med Norsk Komponistforening skal vi gjøre vårt ytterste for å «kle på» komponistene slik at de er noe bedre rustet i sitt virke, forteller han.
– Programmet bygger tilhørighetsfølelse
Talent Norge har tatt en prat med årets KUPP-kull om deres bakgrunn, forventninger til programmet – samt hvilken verdi talentprogrammer generer for fremtidens komponister og musikere.
Steinar Yggeseth: – Musikken min utspiller seg ofte et sted mellom klang og tone
– Jeg har master i komposisjon fra Norges Musikkhøgskole og var ferdig med mastereksamen i 2017. Som komponist har jeg alltid vært opptatt av å utforske nye klanger. Helt fra mine første erfaringer med ny (i betydningen uhørt) musikk, var det gjerne en annerledes klang som gjorde at den festet seg ved meg. Musikken min utspiller seg ofte et sted mellom klang og tone. Noen ganger med analytisk tilnærming, andre ganger som utforskning av lyd i mer filosofisk forstand.
– Jeg ser stort fram til å delta i KUPP. Jeg har sett hvordan KUPP tidligere har gitt oppmerksomhet og muligheter for deltakerne som har vært med. Jeg ser fram til å jobbe fram et nytt stykke med et profesjonelt ensemble over tid. Det blir spennende å se hva programmet byr på av erfaringer, kontakter og nettverk som kan gi muligheter for å få musikken min presentert i ulike sammenhenger, også andre steder enn i Norge.
– Talentprogrammer har ofte som mål å få deltakerne presentert på en fullverdig og profesjonell måte, rettet mot det profesjonelle musikklivet. Samtidig er det å bli kjent med andre som arbeider med det samme ofte veldig givende. Man blir kanskje introdusert for eller får kontakt med noen man ellers ikke hadde tenkt på, og det kan vise seg å bli veldig fruktbare relasjoner. Det å ha et apparat rundt seg er med å skape en solid plattform for kunstnerskapet og jeg tror det kan legge til rette for at deltakerne kan videreutvikle seg innenfor sin disiplin, både nasjonalt og internasjonalt.
Agnes Hvizdalek: – Respekten for institusjonen har jeg aldri mistet
– Jeg er eksperimentell sanger og improvisasjonsmusiker. Jeg er også utdannet innen kulturledelse og har hele livet jobbet med å skape ny musikk på ulike måter. Jeg vokste opp i Wien og den klassiske delen av musikkverden har gjort stort inntrykk på meg fra jeg var veldig liten. Jeg hadde fast opera-abonnement fra jeg gikk i barnehagen og min ungdomstid var preget av å gå inn og ut av de fineste konsertsalene som finnes i verden. Jeg begynte å jobbe for Østerrikes største konsertarrangør da jeg var 15 år og fikk oppleve musikk fra øverste hylle samt bli kjent med prosessene som foregår bak scenen. Som utøver og komponist har jeg beveget meg langt vekk fra tradisjonen, men respekten for institusjonen har jeg aldri mistet. Å få muligheten til å samarbeide med et profesjonelt ensemble er en utfordring jeg gleder meg veldig til. Sjansen for at musikken som kommer ut av dette, kan fortelle meg noe om hvorfor musikk er så viktig for meg er stor — jeg er spent!
– Å få være del av et talentprogram får en til å se sitt eget arbeid i et større perspektiv. Når man blir tatt på alvor, er det lettere å ta seg selv på alvor og jobbe mer profesjonelt. Da kan det jeg gjør også oppleves nyttig for andre. Jeg kommer fra en lite institusjonalisert del av musikkfeltet og det å få støtte fra store institusjoner betyr mye når jeg vil nå ut til flere mennesker. At ulike typer komponister står likeverdige side om side sender viktige signaler ut i feltet og verden ellers. Med denne satsingen agerer Norge som internasjonal rollemodell. Jeg kjenner ikke noe annet land der jeg hadde fått tilsvarende muligheter og jeg skal ikke legge skjul på hvor takknemlig jeg er for det.
Tze Yeung Ho: – Misforståelse, feiloversettelse og andre transkulturelle begreper er viktige inspirasjonskilder i min musikk
– Jeg er en norsk-kanadisk komponist opprinnelig fra Oslo. Jeg er for tiden bosatt i Helsingfors, men pendler ofte til Tallinn hvor jeg tar doktorgrad på musikkhøgskolen. Familien min flyttet fra Hongkong til Norge på 70-tallet og mine røtter er kantonesiske. Oppveksten og livssituasjonen min har gjort meg interessert i ulike språk og musikken min er påvirket av språklyder fra forskjellige kanter av verden samt hvordan de treffer i min egen kontekst. Misforståelse, feiloversettelse og andre transkulturelle begreper er viktige inspirasjonskilder i min musikk, særlig på musikkteaterscenen. KUPP er en viktig plattform for nettverksbygging og for å utvikle nye ideer og nyanser i et kunstneriske arbeid med andre komponister, arrangører og utøvere. Som KUPP-deltaker ser jeg veldig frem til å møte og bli kjent med nye samarbeidspartnere i en ganske hands-on prosess av å komponere et nytt verk.
– Talentprogrammer gir kunstnerne et møtested og tilgang til ulike syn og perspektiver fra erfarne mentorer og andre aktører i feltet. Disse samlingene gir kunstnerne både et nettverk og en dypere forståelse av hvordan de kan reflektere rundt og fortsette eget arbeid. Programmet bygger dessuten tilhørighetsfølelse, noe som er utrolig viktig for mange unge kunstnere.
Michaela Antalova: – Jeg er interessert i å utforske improvisasjon i varierte sammenhenger
– Jeg er en slovakisk komponist og trommeslager som har vært bosatt i Oslo de siste fem årene. Jeg varierer mellom sjangere og spiller forskjellige perkusjonsinstrumenter, håndtrommer og trommesett. Jeg er interessert i å utforske improvisasjon i varierte sammenhenger, være seg folkemusikk og jazz som i samtidsmusikk. Jeg leder mitt eget band, Mikoo, og samarbeider med musikere som Martin Küchen, Knut Reiersrud, Helga Myhr, Sudeshna Bhattacharya, Kim Myhr, Atle Nymo, Mats Eilertsen og Bjarte Eike. Jeg gleder meg til å tilegne meg flere ferdigheter rettet mot den den profesjonelle musikkbransjen.
– Jeg er veldig glad for at det finnes plattformer som KUPP og andre ordninger som støtter og hjelper kunstnere for å finne sin vei ut til verden. Det er viktig å se at kunst støttes og når et publikum. Jeg tror talentprogrammene gir motivasjon til kunstnere til å fortsette sitt arbeid og gir større verdi og tillit fra publikummere.
Tine Surel Lange: – Jeg synes det er viktig at kunstnere tør å bosette seg utenfor allfarvei
– Jeg har bakgrunn som komponist og skaper interdisiplinære verk inspirert av lytting, magisk realisme, og menneskeartens undergang. Etter 17 år sørpå og i utlandet flyttet jeg tilbake til Nord-Norge og har nå base i Lofoten. Jeg synes det er viktig at kunstnere tør å bosette seg utenfor allfarvei, og opplever selv at det har gavnet mitt kunstneriske uttrykk i stor grad. Samtidig savner jeg fellesskap innenfor mitt fagfelt, og akkurat i år føles ikke bare verden, men resten av Norge veldig langt borte. Jeg setter virkelig stor pris på at jeg gjennom KUPP får være en del av et spennende fellesskap og får ta del i de mulighetene som programmet tilbyr. Jeg håper programmet kan være med på å pushe meg og min kunst videre fremover i riktig retning!
– Jeg ser stor verdi i talentprogrammer som KUPP og de mange andre spennende ordningene vi har rundt om i landet. Det er så utrolig mye man som ung kunstner må lære for å lykkes - utover å fokusere på å gjøre sitt eget kunstneriske uttrykk best mulig - og det kan kjennes hardt i lengden å skulle lære alt fra bunn. Det å få være en del av et talentprogram hvor viktige kompetanser, inspirasjon, hjelp og verktøy er tilgjengelige er av ufattelig stor verdi, og kan forhåpentlig medvirke til at man etter sin deltagelse er kommet mye lenger enn man ville ha kommet på egen hånd. Utover dette, er det selvfølgelig også veldig deilig med ordentlig skulderklapp - en bekreftelse at andre ser verdi i det arbeidet man gjør!