Hils på de seks utvalgte TILT Grow-talentene
16.02.2021 / – Merverdien som talentprogrammer fører med seg, holder fremtidens scenekunst fleksibel, nytenkende og imøtekommende, mener Lou Ditaranto, en av de seks utvalgte deltakerne til vårt utviklingsprogram TILT Grow. Bli bedre kjent med årets talenter.
– Vi hadde i underkant av hundre søkere til årets TILT Grow-program, og det har vært en spennende, og utfordrende, utvelgelsesprosess. Vi takker for muligheten til å bli kjent med så mange dyktige dansekunstnere, og skulle gjerne gitt plass til mange flere, sier prosjektleder i TILT Grow Anne Ekenes.
TILT Grow er et utviklingsprogram i regi av Panta Rei Danseteater, som skal gi unge talenter innen dans mulighet til å utøve dansen i profesjonelle rammer. Prosjektet gjennomføres i ulike regioner og strekker seg over ett år i hver region. Nå viderefører Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB samarbeidet med ytterligere tre år.
– Vi er svært glade for å kunne videreføre samarbeidet med TILT Grow, sier daglig leder i Talent Norge Maria Mediaas Jørstad.
– Talentprogrammet er unikt på mange måter. Det henger høyt å komme med og det er et imponerende høyt nivå blant deltagerne. Det jobbes på en særegen måte med kompetanseutvikling og ut mot publikum. Talentene gis gode nettverk også internasjonalt. Alt dette har betydning for talentenes fremtidige karriere i feltet. Vi gleder oss til å følge satsingen videre, sier Mediaas Jørstad.
TILT Grow har gjort seg særlig bemerket for å bringe dansen ut blant lokalbefolkningen og fremføre den på uvante steder. Fokuset på oppsøkende virksomhet tiltrekker dansetalenter fra hele landet.
– Gjennom TILT Grow jobber man med kompetanseheving for hele kunstfeltet. Kunstnerne som er involvert i programmet oppsøker lokalsamfunnet for å bidra med egen kunst og bygger videre på arbeid inspirert av dette prosjektet, sier scenekunstner og ny deltaker i TILT Grow Sarjo Sankareh.
Anne Ekenes forteller at de utvalgte deltakerne er en fantastisk og mangfoldig gjeng, som hver for seg kan bidra til å styrke programmet med ulik bakgrunn og utdannelsesløp.
– Vi gleder oss masse til å jobbe med denne gjengen! Det er imponerende at vi har så mange dyktige dansekunstnere i Norge, og vi håper at Covid ikke setter en stopper for at nasjonen får øynene opp for disse seks.
Talentene i TILT Grow skal i 2021 skape et repertoar for turné i kommunene Frogner, Asker og bydel Gamle Oslo. Våren 2021 skal TILT Grow dessuten fronte prosjektet Oslofjorden danser i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB. Prosjektet skal gjennomføres over en 3 års-periode, hvor danserne skaper vakre øyeblikk av dansekunst i samarbeid med lokale kultur- og friluftslivsaktører.
– Vi skal iscenesette Oslofjorden med dans og dansevandringer for å skape økt oppmerksomhet om områdene rundt fjorden og bidra til at enda flere oppdager og benytter seg av disse områdene. Det gleder vi oss stort til, sier Ekenes.
Bli bedre kjent med årets TILT-talenter
Hvem er årets TILT Grow-talenter, hvilken betydning har scenekunst for dem og hva ønsker de å oppnå i sitt kunstneriske virke? Bli bedre kjent med de seks utvalgte talentene:
Victor A. O. Pedersen: – Kanskje er vi med på å inspirere den neste store skikkelsen som kommer til å forandre dansefeltet
Foto: Yaniv Cohen
Victor A. O. Pedersen er oppvokst i Oslo og startet å danse hiphop for seg selv på gutterommet. På danselinja på Fagerborg videregående fikk Pedersen mulighet til å bli en trainee i Tabanka Dance Ensemble, og har vært der siden. Han har en BA i samtidsdans fra KHiO, og dessuten vært involvert i flere forestillinger på store scener nasjonalt og internasjonalt. Victor er også en del av talentprogrammet NSP 2 (Nagelhus Schia Productions).
– Jeg er veldig spent og åpen for hva TILT Grow-programmet har å tilby. Jeg håper at det skal hjelpe meg med å bli en mer selvstendig dansekunstner og at jeg får tilgang på verktøy jeg kan ta i bruk for å realisere mine drømmer i kunstverden. Jeg er glad for at TILT Grow gir meg muligheten til å gi tilbake til nærmiljøet, og er ekstra heldig fordi bydel Gamle Oslo, stedet jeg har vokst opp, er ett av årets fokusområder.
– Scenekunst for meg er en mulighet til å kunne uttrykke meg selv, men også å formidle andre viktige budskap. Jeg ønsker å jobbe som danser, men også senere som koreograf, nettopp fordi jeg har et sterkt behov for å skape. Jeg har kunnskap og erfaring innen mange forskjellige stiler innen dans, og har en sterk interesse i å skape sjangeroverskridende kunst som treffer et bredt publikum på flere nivåer.
– Talentprogrammer skaper et rom for dansekunstnere til å møtes, samarbeide, dele og gi. Samarbeid mellom kunstnere vil etter min mening nesten alltid resultere i vekst: Vekst blant individene involvert og dermed også til det større dansefeltet. Håpet er at dette også skal ha en effekt på de unge som tar del i prosjektet hvor potensialet er uant. Kanskje er vi med på å inspirere den neste store skikkelsen som kommer til å forandre dansefeltet.
Karianne Andreassen: – Jeg ser fram til å skape noe sammen med lokalsamfunnet, og kanskje nå de menneskene som de store kulturinstitusjonene ikke når
Foto: Marthe Thu
Karianne Andreassen er en nordnorsk dansekunstner fra Tromsø. Hun har en BA i teaterdans fra London Studio Centre og har siden 2015 jobbet i Norge og Storbritannia med koreografer og kompanier som Janis Claxton, The Royal Opera, Simone Grøtte, Katma og Hålogaland Teater. Det siste året har hun utviklet kunstprosjektet OPP/HAV som hadde premiere under CODA warmupfest vol. 2. Karianne jobber i hovedsak innen sjangeren danseteater og samtidsdans, men har også arbeidet med dans på film og andre sceniske uttrykk innen visuell kunst. Hun ble nylig innvalgt i styret til Forum for Nordnorske Dansekunstnere som økonomiansvarlig.
– I tillegg til den profesjonelle kunstneriske utviklingen ser jeg fram til å skape noe sammen med lokalsamfunnet, og kanskje nå de menneskene som de store kulturinstitusjonene ikke når.
– For meg er selve publikumsmøtet det mest interessante og fascinerende med scenekunsten.Publikum er vel så mye med på å skape opplevelsen som de som står på scenen, og den utvekslingen av de øyeblikkene er nok hovedgnisten i mitt kunstnerskap. Den siste tiden har jeg også fått sansen for å presentere dans i mer ukonvensjonelle omgivelser. Det tror jeg åpner opp for mange interessante møter, samtaler og inntrykk for hvordan vi ser på og tolker scenekunsten.
– Jeg synes ikke alltid det er like lett å definere hvor en vil, ettersom veien i frilanslivet ofte blir til mens vi går. Jeg har likevel alltid verdsatt variasjon, det å jobbe tverrfaglig og skape noe sammen. Jeg håper å kunne se tilbake på en kunstnerisk karriere med stor variasjon i kunstneriske uttrykk og formater, hvor jeg har fått utfordret meg selv kreativt og samtidig ha fått vært med på å skape et rausere og mer mangfoldig dansemiljø i Norge.
– Jeg tror talentprogrammer kan skape en plattform som ivaretar skapende kunstnerskap, som hegner om enkeltindivider i scenekunsten og gir dem de verktøyene de trenger for å ha et langt, og ikke minst bærekraftig, liv i kulturbransjen.
Lou Ditaranto: - Jeg ønsker å oppnå engasjement og glede for dansekunst blant flere aldersgrupper
Foto: Carl Aquilizan
Lou Ditaranto er opprinnelig fra Frankrike, er oppvokst i Trondheim og begynte å drømme seriøst om dansen da hun gikk på danselinja til Trondheim Katedralskole. I 2020 forlot hun Leeds med en Master in Art fra Northern School of Contemporary Dance, og har siden hatt sitt hovedvirke som dansekunstner innenfor samtidsdansen og dens brede uttrykksform.
– Jeg forventer et innholdsrikt program som kan tydeliggjøre og utfordre egne verdier og styrker. TILT-programmets ønske om å skape danseglede og tilgjengelighet for flere er et viktig utgangspunkt.
– Jeg tiltrekkes av dansekunstens brede uttrykkspotensial og spenn. Det abstrakte og dens viktige evne til å røre andre, samt muligheten til å dele sine tanker, meninger og erfaringer gjennom et rikt bevegelsesspråk. Å dykke inn i en egen verden av utforskninger, for så å få frem noe, og deretter føle på ‘the aftermath’ av dens vibrasjoner, gjør meg fullstendig hektet i kunstformen. Min utøvende bakgrunn er motivasjonen for skapelsen av egne verk, der jeg fortsatt er på leting etter – og i utviklingen – av egen koreografisk stemme. Jeg håper å oppnå engasjement og glede for dansekunst blant flere aldersgrupper, i tillegg til mitt personlige ønske om fysisk utfoldelse og utfordring av egne grenser.
– Ved å involvere flere samarbeidspartnere og sparrekompiser - slik som mentorer og koreografer - mener jeg talentprogrammer skaper trygge rammer for tydeliggjøring av egne kunstneriske verdier og standpunkter. Erfaringene og merverdien som talentprogrammer fører med seg, holder fremtidens scenekunst fleksibel, åpen, nytenkende og imøtekommende.
Martine Bentsen: – Jeg søkte TILT-Grow for å få hjelp og mer erfaring til å skape egne produksjoner
Foto: Jinseman
Martine Bentsen kommer fra Haugesund og startet på en bachelor i samtidsdans ved KHiO som 15-åring. Hun har danset hele livet i tillegg til å ha ta trent kampsport og rytmisk gymnastikk i flere år. Hun har bodd og jobbet som danser i Spania i to år og har samarbeidet med Victor Amel Olivares Pedersen, Silje Mathiesen og Veslemøy Odland om å lage stykket «20-20» som ble vist på EMPWR Festival i samarbeid med Dansekollektivet, Oslo Jazzdans Festival og HKV i Haugesund.
– Etter å ha jobbet intenst et år som ansvarlig for produksjonen av stykket «20-20» ble jeg veldig gira på å gjøre mer, men innså at jeg trenger hjelp til dette. Jeg søkte TILT Grow-programmet for å få mer erfaring til å skape egne produksjoner og sette mine ideer og visjoner ut i livet.
– Scenekunst er en fantastisk måte å uttrykke og dele perspektiver og erfaringer med andre, på et høyere nivå og gjennom mange kanaler. Det at kunst kan vekke tanker og nye sider hos en tilskuer så vel som hos en danser, og at det skapes et bånd mellom mennesker, er kommunikasjon på så mange nivåer. Som utøvende danser blir jeg virkelig kjent med alle sider ved meg selv og spesielt de man ofte ønsker å skyve bort. Sidene man skyver bort er faktisk ofte de mest interessante å jobbe med.
Sarjo Sankareh: – Scenekunst har forandret livet mitt og gitt meg en mulighet jeg skulle ønske flere hadde
Foto: Francesco Rivetti
Sarjo Sankareh er 30 år gammel, har gambisk opprinnelse og er en utøvende kunstner og dansepedagog med bakgrunn i jazz, samtidsdans og afro-karibiske stiler. Han er utdannet fra Norges Dansehøyskole i Oslo og videre utdannet i USA og Frankrike. Sarjo jobber som dansepedagog på St. Hallvard videregående skole, er kunstnerisk konsulent hos Fargespill Oslo og utøver i Tabanka Dance Ensemble.
– I dette programmet forventer jeg muligheter for kunstnerisk videreutvikling og mulighet for å bygge gode erfaringer gjennom utveksling og samhandling. Mitt ønske er å kunne drive mine fremtidige prosjekter på egenhånd og jeg håper at dette programmet kan bidra til å oppnå målet.
– Scenekunst har forandret livet mitt og gitt meg en mulighet jeg skulle ønske flere hadde. Jeg mener at verdien i kunst ikke kan settes i ord. Dannelse, mestring, samhandling, disiplin og glede er noe alle mennesker trenger. Jeg ønsker å inspirere, motivere og være et godt forbilde for andre gjennom arbeidet mitt med scenekunst og undervisning.
Iannes Bruylant: – I en verden der vi fokuserer mye på produktivitet, rasjonalitet og effektivitet, er kunsten et perfekt sted for å stå stille
Foto: Malene Olsen
Iannes Bruylant er født i Belgia og bor for tiden i Oslo. Han studerte medisin i Belgia før lidenskapen for bevegelse og dans førte ham til Nederland for å studere dans på Artez. Han har siden jobbet på Nagelhus Schia-produksjoner, Scapino Ballet og som frilanser.
- TILT Grow er en sjanse til å fortsette å utforske kunstformen min, utvikle nye ferdigheter samt etablere kontakt med nye mennesker. Jeg ser frem til å lære mer om hvordan jeg kan lede en gruppe og være medansvarlig i produksjonsmessig forstand. Jeg er spent på å dele lidenskapen min med lokalsamfunnet – lære av dem og dele av min egen kunnskap.
- I en verden der vi fokuserer mye på produktivitet, rasjonalitet og effektivitet, er kunsten et perfekt sted for å stå stille, reflektere og gi plass til følelsene. Som forsker elsker jeg utviklingen innen teknologi og livsstandard, men mener at det er nødvendig å ta seg tid til å føle og reflektere over selve livet. Scenekunst kobler mennesker til hverandre og skaper minneverdige øyeblikk.