I mesternes spor
16.05.2023 / Gjennom tre helger dette skoleåret har 25 unge strykere i alderen 9-15 år i Bergen hatt besøk av fire profesjonelle musikere. Sammen har de, blant annet, satt samspill, improvisasjon og Elgars strykeserenade på agendaen.
Tiltaket er et samarbeid mellom Bergen Kulturskole og Senter for talentutvikling Barratt Due, muliggjort med støtte fra Dextra Musica.
Vitamininnsprøytning
–Det er svært positivt at unge strykere får anledning til «nærkontakt» med dyktige utøvere. Å møte slike forbilder kan være avgjørende for et ungt menneskes sin valg videre fremover. Det er vitamininnsprøytninger i miljø som ofte ikke har overflod av tid og lærerressurser til de elevene som vil noe mer, sier Kristin Kvam, fagsjef ved Bergen kulturskole.
Johanne Leathem (15), bratsjist og elev ved Bergen kulturskole, trekker frem samspill og det å være "helt inne i musikken og høre de små detaljene i stykker" som noe av det viktigste hun har lært gjennom samlingene.
–At vi som er så unge får se, høre og til og med spille med profesjonelle musikere er veldig inspirerende. Vi har lært utrolig mye om det å spille i et kammerorkester og om samspillet. Jeg synes det er veldig kjekt å spille med de profesjonelle i og med at vi kanskje har lyst til å drive med det samme i fremtiden, sier hun.
Johanne Leathem (t.v) under gruppeprøve med bratsjist Nora Taksdal.
Fremtidige kolleger
Liv Hilde Klokk, fiolinist og teamleder for samlingene, har, sammen med Nora Taksdal, Bjarne Magnus Jensen og Johannes Martens, sørget for et variert program for elevene. Gjennom de tre helgene har det blitt gjennomført mesterklasser, kvartettundervisning, filmvisning, improvisasjonskurs, og som den store finalen – konsert med fremføring av Elgars strykeserenade som fikk det treffende navnet «Unge strykere - i mesternes spor».
–For en gjeng! Det er utrolig hva disse unge talentene greier å absorbere i løpet av en helg, både intellektuelt og ikke minst intuitivt. De vet jo ikke alltid at det er vanskelig, så da får de det til, forteller Klokk. Hun poengterer videre begeistring for de unge elevenes måte å jobbe på. –Stilen på prøvene er helproff. Disse ungene vet hva disiplin er, så vi kaster ikke bort tiden på å måtte minne dem på de små, men viktige praktiske detaljene. Noen av elevene er store talenter, og jeg er spent på hvem av dem som blir mine kolleger. Det er ikke sikkert det blir de jeg ville gjette på nå!
Livskvalitet
I møte med de unge elevene poengterer Klokk viktigheten av å skape et godt sosialt miljø for å kunne skape et godt læringsmiljø. –Vi er blitt godt kjent med hverandre, det gjør at vi bedre forstår hva de trenger, og det blir et godt miljø blant elevene. Det er så viktig at de (og vi) trives og er trygge og har det bra sammen. Avslutningsvis peker hun på et viktig spørsmål hun mener undervisere hele tiden må spørre seg selv: Hva er det som gir dem (elevene) mest? Det er ikke sikkert det er å lære seg enda flere stykker. Mange av elevene skal i fremtiden ha en annen rolle, som kulturbrukere. Jeg mener vi her har muligheten til langsiktig å bedre folks livskvalitet, og det er minst like viktig.
Du kan lese mer om satsingen her.
Begge foto: Ingvild Glimsdal/Senter for talentutvikling Barratt Due