– Komponistene i KUPP leverte knallbra og BBC Symphony Orchestra, Ensemble MusikFabrik og Ultima var imponerte

16.05.2023 / Med en rekke nye bestillinger har første runde KUPP vært en suksess, mener prosjektleder Einar Idsøe Eidsvåg. I dette intervjuet forteller han mer om hvordan programmet fungerer i praksis, og hvilke planer de har for kommende gjennomføring.

Foto: Malin Østevik

KUPP er et utviklings- og nettverksprogram for unge, lovende komponister under 35 år. Ambisjonen er å bringe nye norske komponisttalenter ut til et internasjonalt marked. I følge Eidsvåg er modellen todelt; en estetisk og en mer praktisk, bransjeorientert side, hvor tanken er at elementene til sammen gir deltakerne verktøy for to helt sentrale komponenter i deres virksomhet.

– I KUPP får seks-syv unge komponister skrive for, og ha dialog med profesjonelle ensembler, som fremfører verkene deres innen to år. I tillegg står Norsk Komponistforening og Music Norway for fire faglige samlinger. Gjennom fagsamlingene får deltakerne bransjekunnskap av ulike slag, tilpasset deres behov. Mellom og/eller etter samlingene får komponistene jobbe med hver sin mentor, mulighet til å være med på bransjetreff eller gjennomføre annen relevant reiseaktivitet (dette momentet vurderer vi nå fortløpende løsninger for i disse tider). I samarbeid med profesjonelle aktører blir det laget presentasjonsvideoer av komponistene og/eller verkene deres. 


Hva mener dere har fungert best hittil?

– For komponistene er det viktig å få verkene sine fremført på sentrale scener, men for oss som står bak prosjektet var den siste fagsamlingen, hvor deltakerne møtte relevante beslutningstakere (i festivaler og for ensembler) svært lærerik med tanke på videre bygging av programmet. Komponistene presenterte seg og sine kunstneriske prosjekter for beslutningstakerne, og dette har ført til flere bestillinger. Komponistene leverte knallbra og BBC Symphony Orchestra, Ensemble MusikFabrik og Ultima var imponerte.

Vil det gjøres noen endringer i programmet når dere nå viderefører samarbeidet med Talent Norge? 

– Den største endringen i prosjektet er at vi involverer ensembler fremfor orkestre. Å skrive for et orkester er noen komponisters største drøm, samtidig ser vi en bredere interesseflora som vi ønsker å kunne ta hensyn til — og vi ser dessuten at orkestrenes planhorisonter ikke samsvarer optimalt med tempoet vi har lagt opp til i KUPP: i løpet av en to års periode skal komponistene gjennomføre workshops med utøverne, få skrevet musikken og det skal legges planer for fremføring, helst også utenfor landets grenser. Gjennom å jobbe med ensembler, ser vi for oss at samarbeidet mellom komponist og utøver kan være tettere og mer dynamisk, og en større del av våre ressurser kan gå til å bistå formidlingsdimensjonen i prosjektet. VI som står bak KUPP anerkjenner ensemblenes betydning når det kommer til nyskaping i musikkfeltet og ønsker å stimulere til at også de bestiller verk fra unge komponister, samt dele av våre nettverk med dem.

– I kommende gjennomføring ønsker vi også å knytte det faglige innholdet enda tettere opp mot den enkelte deltakeren, basert på samtaler og kunnskap om hvor hver av dem står i sine karrierer, hvilke prosjekter og hvilken retning de jobber i. Som i musikklivet ellers, er det mange mulige nisjer, og hver har gjerne sine spesielle metoder og inngangsporter som vi ønsker å være med på å åpne.  Til sist ønsker vi at prosjektet skal være så transparent som mulig: istedenfor å bli valgt ut spesielt, vil det være åpent for alle som ønsker å søke prosjektet.

Hvordan har dere tilpasset KUPP-programmet under korona?

– Heldigvis var vi mellom runde en og runde to da korona kom, så den største påvirkningen vi har opplevd er at vi har brukt noe lenger tid på forberedelser av runde to enn vi hadde sett for oss, og vi har kunnet ha korona-situasjonen med oss i planleggingen av kommende samlinger. Fremdeles håper vi på å kunne gjennomføre mest mulig i programmet fysisk, men vi har også etterhvert fått mye erfaring med å gjennomføre videokonferanser og liknende. Kanskje kan vi også jobbe mer effektivt og miljøvennlig fremover.

– Et verk fra KUPP 1.0 skulle vært fremført av Stavanger Symfoniorkester den 19.mars, korona satte en effektiv stopper for dette, og ingen tilpasning var mulig. I samarbeid med ensembler er det imidlertid en mulighet for at en digital fremføringsløsning kanskje også kan være enklere å tilrettelegge. 

Hva blir det viktigste fokuset deres i tiden fremover?

– Vi har nettopp utlyst neste ordning med søknadsfrist 19.august. Vi er glade for å ha fått muligheten til å kunne sysselsette og gi  faglig påfyll til kunstnere i en tid hvor store deler av musikkbransjen har veldige utfordringer. For komponister som gruppe vet vi at de største konsekvensene ligger foran, ikke minst fordi vederlagsmidler er avhengig av konsertvirksomheten i foregående år. Vi er også spent på hvordan ulike miljøer vil tenke når det gjelder risikoen i nye bestillinger, og er igjen glade for at vi har muligheten til å stimulere både komponister og ensembler til viktig aktivitet i denne tiden. Kanskje vil vi også se på om arbeidet med formidling og promotering skal tilpasses denne situasjonen.

KUPP søker nå syv komponister under 35 år som ønsker å jobbe målrettet med internasjonal profilering i perioden 2020-2021. Les mer om programmet og søk her. 

Rädji Haga

Rädji Haga er et helt nytt talentprogram i regi av det Altabaserte musikkselskapet Hedline Arts.

Rädji Haga

Talentprogrammet FRAMR

Talentprogrammet FRAMR er Hemsingfestivalens talentprogram for klassisk musikk og folkemusikk.

Talentprogrammet FRAMR
29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program