Kor i koronatid

14.05.2020 / Hva gjorde Det Norske Jentekor da alle må være hjemme? Fra den dagen Norge stengte ned, ble alle øvelser, alle oppdrag, alle konserter og reiser avlyst i lang tid fremover. De måtte gjøre oppgavene på nye måter.

Om du har forsøkt å synge sammen med noen i andre enden av en skjerm via Zoom eller FaceTime, vet du at det ikke er mulig å synge synkront, det er forsinkelser innlagt for at det skal være så lite heng i sendingen som mulig. Dette gir kor ekstra utfordringer når de skal jobbe digitalt. Men mange har likevel fått til å gjøre gode øvelser. I Det Norske Jentekor er det stemmeøvelser det har blitt mest av. Det er vanskelig å lage musikk gjennom skjermen. Løsningen har vært Zoom. 

– Stemmeøvinger på Zoom har vært krevende, men produktive. Under Zoom-øvelsene er alle sangerne muta, mens jeg som dirigent har sunget og instruert. Som leder må man da ha oversikt over hva som kan oppleves utfordrende for sangerne, selv om jeg ikke hører dem. Jentene har stilt spørsmål underveis, slik at vi sammen har kommet fram til hensiktsmessige måter å jobbe på. Vi har siden korøvelsene måtte opphøre, arbeidet inn to nye arrangement skrevet for oss, i tillegg til detaljjobbing med allerede kjent stoff, sier kunstnerisk leder, Anne Karin Sundal-Ask. 

Arrangementene de jobber med er "Ned i vester" av Ørjan Matre og "Vår beste dag" arrangert av Anine Kruse Skatrud. 

Skapende og kreativ tid 

– Denne perioden har gitt oss mulighet til å dykke detaljert ned i stoffet for enkeltjentene, selv om vi som kor ikke har fått synge sammen. Løsningen med å ha stemmeøvinger på Zoom, er noe som vi ser for oss at det går an å ta med videre som et supplement til vanlige øvelser også etter koronaens tid er over. Jentene har også fått sangtimer av våre sangpedagoger over zoom. Her er det også noen begrensninger, både siden klangen ikke er så lett å oppfatte og at man fysisk er langt fra hverandre, men inntrykket er at dette har fungert fint, fortsetter hun.

En periode med annen type virksomhet har for Det Norske Jentekor vært en skapende og kreativ tid. Og det er faktisk også tid til å tenke lenger og større enn det har vært på lenge. Dette har ført til at koret har flere nye prosjekt på trappene som de håper og gleder seg til å sette ut i live. Blant annet har Det Norske Jentekor brukt tiden på å systematisere teoriopplæringen, ved å samle alt på en nettside. De ønsker også å gjøre folkemusikken tilgjengelig i større grad og tilrettelegge for gode undervisningsopplegg knyttet til denne sjangeren.

Oppstart av øvelser igjen

Fra uke 19 startet koret med øvelser, og fra uke 21 vil alle sangerne få ukentlig tilbud om øvelse. Sakte men sikkert er de tilbake, men med høye krav til smittevern og avstand.

– Å så smått være i gang igjen, føles veldig bra. Vi har de to første ukene fått sette de nye arrene som vi har øvd inn, sammen til det det skal være: fantastisk fin musikk. Perioden uten kor har vært krevende for oss, og spesielt å ikke vite når koraktiviteten kan tas opp igjen. På den positive siden, så har det vært fint å ha god tid til å redigere vår neste CD, julemusikk spilt inn sammen med jazzpianist Tord Gustavsen på plateselskapet 2L og også at det har kommet så gode kritikker, i inn og utland, av vår siste CD “The Beauty That Still Remains, sier Sundal-Ask.

I april fikk koret strålende anmeldelser for albumet The Beauty That Still Remains. Klassiskmusikk.com sin anmelder skrev "så langt årets plate for meg" og ga den toppkarakter.

På bildet: Øving i Forstanderskapssalen på Sentralen. Foto: Sigrun Skårberg

ArtEx talent Sandra Lied Haga konsert med Filharmonien

Sandra Lied Haga er solist i Tsjajkovskijs Rokokkovariasjoner. Anne-Marie Ørbecks Symfoni i D-dur ble urfremført i 1954, som den første skrevet av en norsk kvinne.

ArtEx talent Sandra Lied Haga konsert med Filharmonien

Førpremiere på Let´s Play!

.

Førpremiere på Let´s Play!

ArtEx talent Sandra Lied Haga spiller på Oslo konserthus

Sandra Lied Haga er solist i Tsjajkovskijs Rokokkovariasjoner. Anne-Marie Ørbecks Symfoni i D-dur ble urfremført i 1954, som den første skrevet av en norsk kvinne.

ArtEx talent Sandra Lied Haga spiller på Oslo konserthus