– Kvalitet må stå i høysetet
16.05.2023 / Dette mener Bettina Ford Jebsen, som sammen med Wilhelm Wilhelmsen er blant Norges største private bidragsytere innen kultur. De ser at Talent Norge sikrer at de private pengene treffer der de skal.
Bettina Ford Jebsen
Privat bidragsyter sammen med ektemannen Hans Peter Jebsen.
– Det er en ganske unorsk modell Talent Norge representerer. I Norge er vi vant til at Staten skal ta hånd om alt, private bidrag blir ikke alltid sett like positivt på. Men jeg tror koblingen mellom det private og det offentlige er god hvis den gjøres på den riktige måten.
– Hva er den riktige måten?
– Kvalitet må stå i høysetet. Den må ivaretas gjennom kunstnerisk kompetanse slik at det ikke er de private midlene som styrer beslutningsprosessene. Talent Norge sikrer at det skjer ved å koble sammen de riktige samarbeidspartnere og sørge for at gode krefter finner hverandre i kulturlivet.
– Sammen med Trond Mohn og Sparebankstiftelsen gir dere støtte til talentutviklingsprosjektet Crescendo. Hva motiverte dere til det?
– Jeg er personlig lidenskapelig opptatt av kultur på alle nivåer og innen mange sjangre. Jeg har jo selv bakgrunn som danser for Nasjonalballetten gjennom 18 år og vet godt hvor ensomt og usikkert det kan føles å være ung og talentfull. Da Crescendo havnet på vårt skrivebord representerte det noe jeg og min mann hadde snakket om i mange år: En måte å utvikle talent på, men satt i system.
– Nå har dere også gått inn i et nytt prosjekt sammen med Astrup Fearnley Museet hvor dere forplikter dere til å kjøpe et kunstverk av en ung kunstner?
– Ja, og av samme grunn. Igjen er det snakk om de viktige koblingene – her sørger Talent Norge for å knytte unge kunstnere til en stor norsk institusjon, en kunstsamler og en kunstskribent. Det passer inn i vår tankegang om at det finnes tidspunkter i karrieren til et ungt talent hvor man trenger litt drahjelp, og som rett og slett kan være helt avgjørende for å komme videre.
Wilhelm Wilhelmsen
Styreleder for Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse
– Vi har vel delt ut et sted mellom 3-5000 enkeltstipender i årenes løp, rundt 70 i året nå, både til organisasjoner og enkeltindivider, sier Wilhelm Wilhelmsen, styreleder for Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse.
– Min far hadde en veldig stor interesse for kultur, han var selv en ivrig sanger, mens min mor var pianist og billedkunstner. Det var på bakgrunn av dette at han dannet stiftelsen i 1965. I 1978 gikk han bort og siden det er det jeg som her stelt med den. Vi har vel delt ut et sted mellom 3-5000 enkeltstipender i årenes løp, rundt 70 i året nå, både til organisasjoner og enkeltindivider.
– Det er med andre ord et ganske stort apparat dere har satt i gang?
– Ja, og det som har vært noe av utfordringen for oss, har vært å kvalitetssikre satsingene vi støtter. Det er ganske arbeidskrevende å behandle så mange søknader, og vi kan jo ikke reise land og strand rundt for å intervjue alle disse søkerne. Da Talent Norge kom på banen, fikk vi et redskap som passet oss som hånd i hanske. Derfor har vi nå valgt å valgt å kanalisere mesteparten av våre bidrag til sang, dans og musikk via Talent Norge
– Hva rommer ordet kvalitet i denne sammenhengen?
– Det vesentlige er at vi gjennom Talent Norge treffer de riktige talentene og at de blir en del av miljøer som gir dem anledning til å utvikle seg. Vår stiftelse har jo ikke selv et slikt miljø hvor vi kan plassere disse unge utøverne. Gjennom Nasjonalballetten UNG, for eksempel, får danserne tilknytning til en ledende institusjon, de får delta i forestillinger med profesjonelle dansere og gis en plattform hvor de kan komme videre i karrieren. Talent Norge hjelper oss å sørge for at pengene våre treffer der de skal.
Tekst: Kristin Valla
Foto: Birgit Solhaug
Les om flere av menneskene tilknyttet Talent Norge i vår årsrapport.