– Man skylder komponistene som har skrevet noe så himmelsk å spille det vakkert

15.05.2020 / Cellist og mange ganger prisvinner Sandra Lied Haga har begeistret kritikere verden over med sin mesterlige debut-CD som utkom i begynnelsen av mai. Pizzicato's Remy Franck priser hennes usedvanlig store, rike celloklang og virtuositet, og tyske Glarean hevder talentet etterlater en rekke anerkjente musikere og innspillinger i skyggen til sammenligning. Hvordan kom hun hit?

Av Johanna Holt Kleive
Foto: Jan Alsaker


– Bare det å høre på universet av vakker musikk som finnes! Jeg blir aldri lei. Jeg kan høre de samme tyve minuttene av en innspilling gjennom en hel dag, sier Lied Haga og ler.

– Mamma smiler litt av meg, fordi jeg er så voldsomt engasjert. Hver gang hun er på farten, har det travelt eller er i ferd med å legge seg når jeg er hjemme, roper jeg fra stuen: men hør på denne musikken da! Ja, jeg hører, pleier hun å svare, men jeg insisterer!

Lied Haga er definitivt et følelsesmenneske, og hun har definitivt en lidenskap. Hun unnskylder seg for å høres ut som en vandrende klisjé, men undertegnede har allerede blitt overbevist om at denne unge kvinnen vil noe med musikken.

Kvinnen vi snakker om er bare 25 år gammel. Hun gjorde en oppsiktsvekkende debut i Wigmore Hall i London som 12-åring, og har siden vunnet en rekke internasjonale priser for virtuost spill og enestående klang. Senest mottok hun den høythengende Equinor-prisen. I disse dager er den unge musikeren aktuell med en kraftfull debutplate, og kritikere og musikkelskere verden over er fra seg av begeistring. En av de mest oppsiktsvekkende er anmeldelsen i tyske Glarean, der anmelderen roser henne for sin inderlige integritet til musikken, uten spor av klisjé: “Ekstroverte utbrudd strømmer sømløst til øyeblikk av utsøkt, følsom lyrikk. Lytteren får lov til å undre seg over de rene, vakre tonene til den unge nordmannen”.

 Lied Haga, vi må snakke litt om platen din. Den klassiske nasjonen fremfor noen, Tyskland, hevder du har et naturlig instinkt for musikken og lovpriser debuten din. Hva betyr en slik anmeldelse for deg?

–  Mye av det anmelderne peker på er klangen min. Det blir jeg veldig glad for å høre. Det er klangen som har vært viktigst for meg opp gjennom årene –  å utvikle en intens og vakker klang, forteller hun.

Lied Haga nøler ikke når hun forteller at hun hengir seg til den klassiske musikken. Hun kjenner ikke til noe liv uten den. Romantiske sonater, konserter og kraftfulle operaer har strømmet ut av høyttalerne i barndomshjemmet helt siden før hun ble født.

– Det er sjelden jeg ikke hører på musikk. Nesten alltid klassisk musikk. Det er snakk om en helt enorm lidenskap. Jobb, utdanning og kjærlighet til musikken.

Romantisk personlighet

Det handler delvis om Lied Hagas personlighet og måte å tilnærme seg musikk på. I den romantiske musikken får hun lov til å spille så intenst og lidenskapelig som hun vil.

– I romantikken er det mange følelser, og langt færre grenser og strenge rammer for hva som er korrekt. Jeg er også veldig glad i pianomusikk og hører mye på det. Når det gjelder min egen spilling er jeg svak for den romantiske epoken og opplevelsen av hvordan musikk skal lyde. Det handler mye om klang. Jeg er opptatt av fantastisk klang, og i romantikken får en virkelig lov til å brette seg ut.

 Hvorfor må kunsten på død og liv være vakker da?

– Fordi musikken er så uendelig vakker. Av og til er det så vakkert at det gjør vondt, you have to do it justice - man skylder komponistene som har skrevet noe så himmelsk å spille det vakkert, sier hun muntert, men med alvor.

Foto: Milad Gholami

Cellisten vender stadig tilbake til kraftfulle og dramatiske komponister som Tchaikovsky, Brahms og Rachmaninoff. Men den siste tiden har hun stiftet større bekjentskap med Schubert. Enten det er kammermusikk eller solostykker, har musikken en spesiell virkning på henne. Og når Lied Haga først blir glad i en komponist, blir hun “obsessed” og kan høre på stykket 15 ganger om dagen. Hun tilnærmer seg klassisk musikk som mennesker på hennes alder tilnærmer seg VG-listen topp 20. Også debutalbumet hennes tar for seg enhver cellists drøm: Tchaikovsky ' s originale Rococo-variasjoner i Great Hall of Moscow Conservatory.

– Innspillingen var et eventyr. Det var dirigenten min som insisterte på at hvis vi først skulle gjøre dette, måtte det bli Rococo-variasjonene og Dvorak's cellokonsert. Musikken er det nærmeste romantikken du kommer.

Plateinnspillingen er et samarbeid med State Academic Symphony Orchestra of Russia 'Evgeny Svetlanov', Erik Gard Amundsen i Simax Classics, Grappa Musikkforlag og dirigent Terje Mikkelsen.

– Jeg hadde ikke møtt Terje før vi begynte å jobbe sammen i 2018, men jeg visste at han var en unik dirigent og musiker. Terje besitter kraft og lidenskap, og vi deler en fascinasjon over måten de spiller musikk på i Russland. Vi spilte inn platen med et fantastisk russisk orkester i en russisk konsertsal, og den lidenskapen og kraften har jeg sjelden opplevd andre steder. Det var full klaff, forteller Lied Haga.

Festspillene med Leif Ove Andsnes


Til tross for den absurde situasjonen en rekke musikere har måttet forholde seg til denne våren, har Lied Haga allikevel hatt nok å gjøre. Hun har gjennomført flere live-streaminger, blant annet for Kirkemusikkfestivalen på Sentralen, samt en konsert for Equinor i forbindelse med stipendet hun mottok ifjor høst. I tillegg har hun deltatt på resonnans konsertserien til Gunnar Flagstad. Det er først denne uken hun har fått tid til å forberede seg på alt som venter når konsertsalene i Norge igjen åpner.

– Jeg er kjempeglad for de nye retningslinjene som gjør det mulig å ha litt publikum. Det gjør enormt stor forskjell for en musiker å få spille for noen. Nå forbereder jeg mine neste konserter, blant annet Festspillene i Bergen med Leif Ove Andsnes og Rococo-variasjonene med Stavanger Symfoniorkester og Tabita Berglund.

I tillegg ble hun nylig tatt opp til talentprogrammet Crescendo for andre gang. Hun var med i startfasen av programmet for seks år siden, og minnes hvor fantastisk det var å få spille sammen med mesteren.

– Jeg spilte med Leif Ove under Festspillene, i Rosendal og i Stormen i Bodø, det var det største jeg noen gang hadde opplevd. Det er fantastisk at det eksisterer programmer som gjør det mulig å jobbe med legender som Janine Jansen og en rekke andre toppmusikere. Og nå på Festspillene med Leif Ove igjen, det blir fantastisk!

Hva er det med Leif Ove Andsnes da?

– Den opplevelsen det er å spille sammen med ham …. Når man kommer til høydepunktene i Brahms eller Beethoven, er det så uhyre sterkt. Og Leif Ove får musikerne sine til å gi enda mer. Man blir bare trukket med av ham. Jeg blir så usannsynlig inspirert. Han er et veldig stort og fint forbilde, og norske musikere er heldige som har fått lov til å vokse opp sammen med ham.

Hun legger til:

-Å få spille under Festspillene med Leif Ove er så bra som det kan bli. Vi skal spille litt forskjellige verk, men jeg ser spesielt frem til Schumann 5 Stücke in Volkston for cello og klaver. Leif Ove og jeg åpner konserten 23. mai i Håkonshallen, og jeg gleder meg veldig til dette. Det er en stor ære å få spille den fine musikken sammen med ham.

 

Følg med på Talent Norges nettsider fra neste uke for å se og høre Lied Haga og en rekke Crescendo-musikere i aksjon.

29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Voksenåsen Vokalakademi

Voksenåsen vokalakademi er et nordisk talentprogram for klassiske sangere.

Voksenåsen Vokalakademi

(WOYS) - The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers

WOYS er et program for unge sangere, som nylig har fullført sin operautdannelse og som står på terskelen til et profesjonelt liv.

(WOYS) - The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers