Møt ArtEx deltager Veslemøy Narvesen
23.08.2024 / Jeg blir veldig motivert av tanken på at det finnes mange ukjente steder jeg ikke enda har besøkt i meg selv - at jeg når som helst kan velge å søke inn til disse stedene for å finne ut av hva som bor i meg.
Foto: Agnete Brun
Navn: Veslemøy Narvesen
Alder: 26
Bosted: Trondheim, Norge
Kunstfelt: Musikk, trommeslager og komponist
Program: ArtEx
Hvor lenge har du holdt på med din kunstform?
Interessen min for musikk har fulgt meg så lenge jeg kan huske. Jeg vokste opp i en familie hvor musikk og kunst var en sentral del av hverdagen, så jeg fikk et nært forhold til ulike kunstformer fra tidlig alder. Jeg begynte å satse seriøst mot en karriere innen musikk fra jeg var 16 år.
Hvordan startet det?
Mine første undervisningstimer var på fiolin i 6-årsalderen. Jeg kan også huske at foreldrene mine tok meg med på mange ulike konserter hvor jeg fikk høre alt fra klassisk musikk til rock og jazz. Da jeg ble litt eldre begynte jeg å gå lange turer alene med mp3-spilleren min hvor jeg lyttet til musikk i timevis og sugde til meg alt. Etterhvert fikk jeg prøve meg på både piano og gitar før jeg omsider oppdaget trommene som tenåring. Siden da har det vært mitt hovedinstrument, men jeg har alltid komponert og skrevet låter i tillegg.
Hva ønsker du å oppnå med kunsten din?
Med all musikk jeg skaper, enten det er egne komposisjoner eller i rollen som trommeslager i andres prosjekter, så er det formidlingen av stemning eller følelse som står sentralt. Jeg prøver hele tiden å jobbe ut ifra et perspektiv hvor jeg leter etter hva jeg kan bringe til en musikalsk kontekst som vil løfte frem stykkets historiefortelling eller visjon. For meg er gode formidlere noen som klarer å skape tydelige stemninger eller bilder gjennom sine ideer. Jeg prøver vel hele tiden å lete frem virkemidler eller verktøy jeg kan bruke i en musikalsk kontekst for å forme musikken slik at det kan være med på å løfte frem en større helhet.
Foto: Sigrid Erdal
Hva liker du best med programmet du er en del av?
Det har vært enormt givende å bli kjent med kunstnere fra ulike fagfelt og få et innblikk i deres arbeidsprosesser. Jeg har særlig likt samlingene vi har hatt hvor vi har forsøkt å finne et felles språk for våre ulike fagområder og delt av våres personlige erfaringer. For meg har det også vært inspirerende å møte andre som er så lidenskapelig opptatt av det de driver med og høre dem fortelle om hvor de har vært i deres prosesser og hva de har fått av erfaringer hittil. Som musiker er jeg ofte omringet av andre musikere, uten å egentlig ha så mye kontakt med andre fagfelt. Det å bli kjent med andre kunstnere har vært noe av det mest spennende med ArtEx.
På hvilken måte har det bidratt til din kunstneriske utvikling?
Jeg husker veldig godt en fagsamling vi hadde med regissør Margreth Olin. Jeg opplevde henne som dypt opptatt av å ta vare på det sårbare og personlige i oss. Hun snakket om å bruke de sjelsettende opplevelsene som former oss gjennom livet som et kompass i kunsten og aldri vike fra de unike perspektivene de gir oss. Det traff meg veldig og gav meg inspirasjon til det å være tro til meg selv og de historiene jeg vil fortelle med musikken min.
Hva inspirerer deg?
Mennesker som tør å gå ut av sin komfortsone for å søke og utforske noe nytt.
Hvordan motiverer du deg selv?
Jeg blir veldig motivert av tanken på at det finnes mange ukjente steder jeg ikke enda har besøkt i meg selv - at jeg når som helst kan velge å søke inn til disse stedene for å finne ut av hva som bor i meg. Jeg elsker tanken på at man hele tiden kan lære seg noe nytt om man bare bruker nok tid på det. Jeg gleder meg veldig til å dykke ned i mange ting som jeg er nysgjerrig på, det er nok noe av det jeg drives av.
Foto: Mandaljazz
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
Den er lagt opp veldig ulikt fra dag til dag. Som regel bruker jeg mye tid på å reise fra A-B, øve med band eller komponere. Jeg må også bruke litt tid hver dag på å gjøre administrativt arbeid, som å skrive søknader, booke jobber og svare på mail. Som regel spiller jeg konsert på kveldene, hvor dagen da består av lydprøve og nedrigg. Fremover skal jeg bruke mer tid på å komponere og jobbe fra ett sted, så det blir en litt annerledes hverdag på den måten at den faktisk vil bli litt mer forutsigbar og «strukturert». Det er jeg ikke så vandt til!
Hva er din beste kunstopplevelse?
Kanskje da jeg hørte Sjostakovitsj’ 5. symfoni med Kristiansand Symfoniorkester i 2014 med Jon Roar Bjørkvold som konferiansier og Cathrine Winnæs som dirgient.
Hvem er dine kunstneriske forbilder?
Produsenter/artister/komponister som Ethan Gruska, Micheal Gordon, Blake Mills, Larry Klein, Madison Cunningham, Dijon og Tony Berg.
Komponister som Sjostakovitsj, Mahler, Beethoven, Schubert og Bach.
Trommeslagerne Brian Blade, Jim Keltner, Levon Helm, Hans Hulbækmo og Ted Poor.
Joni Mitchell. Erlend Skomsvoll. Anja Lauvdal, Heida Mobeck. Cathrine Winnæs og Leonard Bernstein.
Hva legger du i ordet talent?
For meg er talent kanskje det samme som å ha en naturlig dragning, forståelse eller nysgjerrighet for noe. Men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg tenker at det er lenger.. Det er en av de tingene vi har snakket om i programmet som har satt igang noen spennende tanker rundt akkurat hvorfor vi holder på med det vi gjør og hva som kreves av oss for å gjøre det.
Hva har det betydd for deg å være med i artex-programmet?
Det har på mange måter vært med på å ta meg et steg videre i karrieren min og gitt meg større selvtillit og tro på meg selv. Programmet har gitt meg et «team» i ryggen som heier på meg og tilbyr ressurser jeg ellers ikke ville hatt tilgang til. Jeg er veldig glad for profesjonaliteten som ligger som en ramme rundt hele opplegget, det har gjort at jeg har tatt meg selv mer seriøst også.
Hva har det betydd for deg å være en del av talent norges nettverk?
Det har vært utrolig fint å få være en del av Talent Norges store og mangfoldige nettverk. Her har jeg møtt kunstnere jeg håper jeg kan jobbe med i fremtiden og sparringspartnere som jeg gleder meg til å dele erfaringer med i tiden som kommer. Jeg håper jeg kan være en del av nettverket i lang tid fremover og også knytte nye kontakter.
Hva holder du på med nå for tiden?
Nå for tiden reiser jeg mye rundt på turné som trommeslager i en rekke ulike prosjekter i både Norge og utlandet. I sommer skal jeg gjøre en del konserter med soloprosjektet mitt som jeg gleder meg veldig til. Ellers er jeg i gang med å skrive musikk for mitt andre album og lærer meg å arrangere for orkester sammen med mentoren min Erlend Skomsvoll.