Møt UP-talentene som skal prege norsk filmbransje i årene som kommer

04.02.2021 / DEL 1 AV 2: – Hvis narrativet i det som skal fortelles lider av det «hvite frelser-syndromet», bør man enten være villig til snakke om det eller finne seg en annen produsent, sier produsent Khalid Maimouni, en av de tolv utvalgte deltakerne til vårt utviklingsprogram UP 2.0. Bli bedre kjent med talentene.

Alle foto: Caroline Roka

UP er et strategisk tiltak initiert Talent Norge, i samarbeid med NFI og Norsk Tipping. I første omgang gjaldt det et tiltak for å bedre kjønnsbalansen, i neste runde for å bidra til større mangfold og bredere rekruttering av talenter i norsk filmbransje.

Tiltaket er nå blitt en del av NFIs egen handlingsplan for inkludering og representativitet i norsk film og filmkultur 2019–2023, utarbeidet på bakgrunn av undersøkelsen «Øyet som ser» om representativitet i norsk film. Her kommer det frem at grupper som etniske og seksuelle minoriteter fortsatt er underrepresenterte på filmlerretet.

UP 2.0 bygger videre på suksessen fra UP 1.0, et utviklingsprogram for kvinnelige filmskapere der Talent Norge og Norsk Tipping sammen med NFI jobbet for å bedre kjønnsbalansen innen norsk film. Målsetningen var ambisiøs: Minst 80 prosent av deltakerne skulle lage film av lengre format innen tre år etter endt deltakelse. Kort tid etter at programmet ble avsluttet var andelen allerede over 70 prosent.

Også UP 2.0 strekker seg over halvannet år, med langsiktig mål at minst 80 prosent av deltakerne produserer en film eller dramaserie innen tre år etter endt deltagelse i programmet.

Av en søknadsbunke på hele 90 søkere, har 12 produsenter, manusforfattere og regissører blitt valgt ut.

– Jeg håper dette utviklingsprogrammet vil åpne flere dører for dem, og stimulere til bredere representasjon i filmbransjen – både når det gjelder innhold, tilskuddstildelinger og ikke minst på beslutningsnivå, sier prosjektleder i UP 2.0, Aesha Ullah.

Ullah kommer fra Kulturrådet som seniorrådgiver for det nordiske prosjektet «Inkluderende kulturliv i Norden», og ser frem til å jobbe med programmets produsenter, manusforfattere og regissører som alle bidrar med et større mangfold av perspektiver.

Dette er del 1 av 2 av vår presentasjon av årets UP-talenter. Bli kjent med flere av deltakerne. 


Bli bedre kjent med årets UP-talenter

Hvem er årets UP-talenter, hva er de opptatt av å utforske i sitt kunstnerskap og hvilken verdi mener at de at talentprogrammet har for fremtidens filmbransje?  Bli bedre kjent med de utvalgte talentene:

Khalid Maimouni (f. 1979): – Jeg valgte å rette linsa mot noen ungdommer i et hjørne på Grønland som man ellers gikk en lang bue rundt

 

Khalid Maimouni startet i filmbransjen i 2005 med den nyskapende kinodokumentaren 99% Ærlig (2008). I tillegg til sin bakgrunn som dokumentarfilmskaper har han arbeidet som Camera Rental Manager og post-produsent i Storyline Studios fra 2012 til 2017. Han debuterte som filmprodusent med Izer Alius prisvinnende spillefilm Fluefangeren (2016), som blant annet vant Amanda for Beste regi og ble Norges kandidat til Nordisk Råds Filmpris i 2017.

– Jeg er en selvlært filmskaper som i 2005 kjøpte et kamera og valgte å rette linsa mot noen ungdommer i et hjørne av Grønland som man ellers gikk en bue rundt. I 2008 var kinodokumentaren 99% ærlig klar som åpningsfilmen under  Haugesund Filmfestival og de samme ungdommene spiste lunsj med Kronprins Haakon og oppdaterte ham på kebabnorsk. I denne prosessen oppdaget jeg at norsk film ikke bare trengte andre perspektiver og stemmer, men lærte også at eierskapet til fortellingene burde utfordres.

–  Mitt mål er å støtte og utfordre den skapende prosessen ved å være bevisst på avkolonisering av formatet og normalisere minoriteters tilstedeværelse i filmkultur. Hvis narrativet i det som skal fortelles lider av det «hvite frelser-syndromet», så må man enten være villig til å snakke om det eller finne seg en annen produsent.

– Jeg er opptatt av å finne og løfte perspektiver som ellers blir neglisjert av den etablerte filmbransjen. UP 2.0 er et viktig tiltak i denne sammenhengen, og det er inspirerende å få møte så dyktige og ambisiøse filmskapere som uten tvil vil definere norsk film de neste årene. Dessverre er UP blitt preget av korona-situasjonen som jo har lammet hele bransjen, men vi finner allikevel mye støtte i hverandre og det nettverket man skaper sammen.

Egil Pedersen (f. 1976): – Vil vise underfortalte perspektiver på en intelligent måte

Egil Pedersen er en samisk regissør utdannet fra Den norske filmskolen. Han har regissert 15 musikkvideoer, og er nå i forarbeid med Koftepolitiet, sin 14. kortfilm etter filmskolen. Egil jobber også med utvikling av spillefilmen Pappa.

– Nå jobber jeg mest med prosjekter innenfor humor eller skrekk, som gjerne viser underfortalte perspektiver på en intelligent måte. Jeg vil underholde og utfordre.

– Det første halvåret i UP har vært preget av corona-situasjonen og forventinger om hva dette skal bli. Jeg ser på den sosiale kontakten mellom alle deltakerne som noe av det viktigste i en slik prosess, og det har naturligvis blitt veldig amputert siden så mye av det vi gjør foregår digitalt. Nå som vi er i gang med prosessmøter og coaching, så føler jeg at vi er på vei mot noe bra. I 2021 forventer jeg at vi endelig skal få møtes fysisk for å bli bedre kjent, og at jeg skal lære mer om meg selv som menneske og kunstner.

– Jeg tror et talentprogram som UP vil profesjonalisere oss som kunstnere i større grad, og vil skape mer mot hos oss som deltar.

Mohamed Jabaly (f. 1990): – Jeg tror programmet bidrar til å skape, koble sammen og bringe mer forståelse mellom filmskaperne

Mohamed Jabaly er en filmskaper og kunstner fra Palestina. Han har laget flere kortfilmer, og hans første lange dokumentar AMBULANCE ble vist på flere av verdens største filmfestivaler, inkludert IDFA, Sheffield og CPH:DOX i 2017. Jabaly har bodd og jobbet som filmregissør i Norge siden 2014.

– Jeg tror talentprogrammet bidrar til å skape, koble sammen og bringe mer forståelse mellom filmskaperne. Det kan også fungere som en bro mellom regissører, produsenter og forfattere. Ved å jobbe så tett på talentene vil også UP bidra til å generere mer forståelse for hvordan filmindustrien fungerer og hvilke utfordringer du kan møte som filmskaper.

Mahmona Khan (f. 1973) : – Troen på at narrativ kan endres og at vanskelige temaer kan formidles på en litt annerledes måte har vært viktig for meg

Mahmona Khan har erfaring som serieskaper, forfatter og skribent. Hun har forfatterutdanning fra Norsk Barnebokinstitutt og debuterte med ungdomsromanen Skitten Snø i 2011, som fikk strålende anmeldelser. Mahmona jobber nå med å utvikle flere sesonger av TV-serien med samme navn.

– Troen på at narrativ kan endres og at vanskelige temaer kan formidles på en litt annerledes måte har vært viktig for meg. Jeg ønsker å utfordre meg selv, utforske flere formater og sjangre og på den måten finne mine svakheter og styrker.

– UP er et suverent talentprogram som allerede har gitt meg noen verktøy. Programmet bidrar med unik kompetanse og mulighet til å skape et nettverk sammen med andre som står i samme situasjon. Det faglige opplegget som legges opp til vil uten tvil være viktig i alt arbeid fremover.

Adel Khoon Farooq (f. 1991): – Å få anledning til å være med på en slik talentsatsning vil gjør det mulig for andre å oppnå drømmene sine

Adel Khoon Farooq er forfatter, journalist og filmskaper. Han debuterte som filmskaper med dokumentarfilmen Den Norske Islamisten, som har gått sin seiersgang på de aller største filmfestivalene. Han er i disse dager i gang med sin spillefilmdebut.

 I prosjektene mine ønsker jeg å utforske tematikk knyttet til oppvekst, tilhørighet og utenforskap.

– Jeg er veldig takknemlig for å være en del av UP sammen med andre dyktige deltakere. Å få anledning til å være med på en slik talentsatsning vil gjør det mulig for andre å oppnå drømmene sine. Derfor håper jeg at andre også kan dra nytte av et slikt tilbud. 

Sara Margrethe Oskal (f. 1970): – Talentprogrammer gjør oss til bedre filmskapere som kan kommunisere tydelig i møte med andre filmskapere, produsenter og finansiører.

Sara Margrethe Oskal er født i Guovdageaidnu i Kautokeino, og er skuespiller, manusforfatter og regissør. Hun har laget tre kortfilmer som er vist på nordiske og internasjonale filmfestivaler, og utvikler nå et samisk langfilmmanus og en TV-serie. 

–  Et gjennomgående tema i mine filmer er møtet mellom det tradisjonelle og det moderne livet som jeg skildrer med tydelig samisk perspektiv og et samfunnskritisk blikk.

– Det første halvåret i UP har gått altfor fort! Kursene vi har hatt har vært bra og prosjektmøtene er veldig verdifulle. Talentprogrammet gjør oss til bedre filmskapere som kan kommunisere tydelig i møte med andre filmskapere, produsenter og finansiører.


Bli bedre kjent med flere av UP 2.0-talentene her. 

09. oktober 2024

"Se en gang til": Hvordan styrke mangfoldet i norsk kulturliv

For Talent Norge representerer kurset et veiskille og gjør det mulig for oss å stille tydeligere krav til refleksjon, tiltak og evalueringer i de programmene vi støtter. Credit: Henning Askjer Lefsak

Se en gang til

Sammen om like muligheter

Sammen om like muligheter

Sammen om like muligheter
23. august 2022

Programmet Sammen om Like Muligheter lansert på Arendalsuka

Tore Øvrebø og daglig leder i Talent Norge Maria Mediaas Jørstad stod sammen på scenen under Arendalsuka for å lansere et femårig program som skal styrke inkludering innenfor kunst, kultur og idrett.

Programmet Sammen om Like Muligheter lansert på Arendalsuka