Satser på unge norske kunstnere med MUNCH og Canica
07.05.2020 / MUNCH har nylig inngått samarbeid med Talent Norge og Canica AS om å lansere en ny utstillingsserie med unge kunstnere og formidlere som skal vises i det nye museet i Bjørvika. Serien er en viktig del av museets satsing på samtidskunst. De unge kunstnerne og formidlerne følges opp av MUNCHs fagpersonale i neste steg av sin karriere. Det er planlagt fem soloutstillinger i perioden 2020-2024. Talent Norge og Canica AS bidrar med 6 millioner hver til dette prosjektet.
Daglig leder for Talent Norge, Maria Mediaas Jørstad, direktør ved MUNCH Stein Olav Henrichsen og Stein Erik Hagen.
En soloutstilling ved et museum markerer et viktig stadium i en kunstners karriere. Her økes profesjonsnivået og støtteapparatet rundt kunstneren, noe som gir økt oppmerksomhet og synlighet, både innenfor kunstfeltet og blant et bredere publikum. En separatutstilling ved MUNCH vil også kunne bidra til muligheter for en internasjonal karriere.
I tillegg til dette inviteres en ung, ekstern formidler til å utarbeide et formidlingsprogram knyttet til den aktuelle utstillingen i serien. På den måten får formidleren erfaring med museumsarbeid innenfor en internasjonalt rettet institusjon, mens museet på sin side får rekruttert nye stemmer til egen kunstformidling. I satsingen legges det særlig vekt på å jobbe målrettet for å nå ut til nye publikumsgrupper.
Utvalg av kunstnere og formidlere i serien skal ta hensyn til mangfold hva gjelder kunstnerisk tilnærming, identitet og uttrykksform.
Det er avgjørende for MUNCH å skape inntekter og aktivitet gjennom samarbeid med private aktører, og vi er derfor stolte av å presentere en satsing på unge kunstnere og formidlere i samarbeid med Talent Norge og Canica AS.
Talent Norge arbeider for å gi fremragende kunstneriske talenter muligheter til å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør de ved å samler krefter i kulturlivet og blant private bidragsytere om talentsatsinger som dyrker frem de beste talentene og tar vare på deres egenart.
– Våre satsinger kjennetegnes av at vi samarbeider med toneangivende miljøer og institusjoner samt svært kompetente private bidragsytere. Det stiller store krav til alle parter for å utvikle topptalenter og Talent Norge er derfor svært glade for det kommende samarbeidet med MUNCH og Canica AS. Denne satsingen gir en unik mulighet for samtidskunsten og formidlingen av denne. Vi har stor tro på at dette programmet blir et helt sentralt steg i karrieren til deltakende kunstnere og formidlere, sier Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge.
Canica AS har i en årrekke engasjert seg i kunst, både ved å bygge en egen samling, drive aktivt utlån fra denne, og ved å støtte museer og annen kunstrelatert virksomhet. Stein Erik Hagen engasjerer seg personlig i dette arbeidet. Ved siden av Canica-samlingen samler han også aktivt privat, engasjerer kunstnere og låner ofte ut fra egen samling. Hagen og Canica AS er derfor svært glade for, i samarbeid med MUNCH og Talent Norge, å kunne bidra til å gi unge kunstnere og formidlere en unik plattform gjennom denne utstillingsserien.
– Det er de unge kunstnerne som skal lage morgendagens samlerobjekter, det er de som skal glede, engasjere og provosere. Gjennom MUNCHs unike utstillingsserie vil sjansene for både nasjonalt og internasjonalt gjennomslag bli vesentlig styrket. Vi ser frem til å ikke bare bidra økonomisk, men også være en aktiv partner i dette unike prosjektet, sier Stein Erik Hagen.
– Ung samtidskunst er en stor satsning i det nye museet. Gjennom å presentere unge kunstnere og ny formidlingsmetodikk skal vi være aktuelle og attraktive for nye publikumsgrupper. MUNCH ønsker å fremme unge norske kunstnerne og formidlerne og med tett oppfølging fra MUNCHs fagpersonale vil vi hjelpe kunstnere til neste steg i karrieren. Stabilitet og langsiktighet er viktig når man jobber med talentutvikling, og på denne satsningen er vi stolte og glade over å ha med oss to så solide aktører som Talent Norge og Canica AS. Det er avgjørende for museet å skape inntekter og aktivitet gjennom samarbeid med offentlig og private aktører, og vi er derfor svært glade over å kunne presentere denne store satsningen, sier direktør ved MUNCH Stein Olav Henrichsen.
TIDSLINJE
- 2008: Lokalisering av nye MUNCH i Bjørvika vedtatt
- 2009: Vedtak om å bygge vinnerkonseptet «Lambda»
- 2011: Prosjektet «Nytt Munchmuseum i Bjørvika» vedtatt stoppet
- 2013: Omkamp om bygging av nytt museum
- 2014: Bystyrevedtak om bygging av nytt museum
- 2016: Grunnstennedleggelse
- 2019: Fasaden på bygget ferdigstilt
- 2020: Åpning
Foto: Ivar Kvaal