Talent Norge styrker satsingen på klassiske talenter

15.11.2022 / Tidligere orkestersjef ved Den Norske Opera og Ballett Jørn Pedersen er ansatt i Talent Norge for å styrke og koordinere tilbudet til talenter innenfor klassisk musikk.

– Jørn er en svært kunnskapsrik og erfaren fagperson, og vi er veldig glade for å ha knyttet til oss en slik kapasitet, sier daglig leder Maria Mediaas Jørstad.

Bredt nettverk

Pedersen er opprinnelig utdannet trompetist, men har over 30 års erfaring som plateprodusent for artister og orkestre over hele verden. I ni år jobbet Pedersen med klassisk musikk ved Abbey Road Studios i London, han driver sitt eget produksjonsselskap og fra 2010 til 2015 var han orkestersjef ved den Norske Opera & Ballett.

– Det blir godt å få hans holdninger og verdier inn i dette, kombinert med hans brede nasjonale og internasjonale nettverk. Talentene må rekrutteres i samarbeid med bransjen, og den kjenner Jørn veldig godt. Han kan bistå oss i dialogen med alle relevante aktører, og vil løfte oss til å se enda flere muligheter til samarbeid på tvers av programmer, sier Maria Mediaas Jørstad.

Behov for samarbeid

For en tid tilbake ble det foretatt en grundig kartlegging av det klassiske feltet i regi av Sparebankstiftelsen DNB og Talent Norge. Her kom det fram at flere sentrale aktører ønsket seg bedre samhandling og koordinering på tvers av institusjoner og utviklingsprogrammer.

Det er her Jørn Pedersen kommer inn i bildet. Han er ansatt i 40 prosent stilling som fagrådgiver for klassisk musikk i Talent Norge, og ser frem til å bli kjent med hele spekteret av tilbud for unge musikere og sangere rundt omkring i landet.

– Et veldig interessant aspekt ved Talent Norge er at de støtter og samarbeider med programmer for talentutvikling innenfor mange forskjellige kunstfelt, ikke bare det klassiske. Jeg er spesielt opptatt av at det ligger mange spennende utviklingsmuligheter i gode tverrfaglige samarbeid, sier Pedersen.

Nytt tilbud til unge solister

I fire år var Pedersen programdirektør for Crescendo, et nå avsluttet mentorprogram for unge klassiske musikere i regi av Barratt Due musikkinstitutt.

Han er derfor særs godt rustet til en annen viktig oppgave i sin nye jobb: Å lede arbeidet med å utvikle et nytt tilbud for unge solister. Det var et behov som kom tydelig fram i kartleggingen av feltet.

– Vi skal selvfølgelig bygge på alle erfaringene vi gjorde i Crescendo, og samtidig søke å utvikle det slik at det kan bli et tilbud til flere, og som kan forankres enda sterkere i hele det norske musikklivet. Jeg håper også at det skal være mulig å åpne for alle instrumentgrupper – og kanskje til og med få til et tilsvarende tilbud for sangere på høyeste nivå, sier Pedersen.