Talent Norge videreføres: Perspektiver for 2019

15.10.2018 / Regjeringen viderefører støtten til Talent Norge i Statsbudsjettet for 2019 med 36,9 millioner kroner. Her gir daglig leder Maria Mediaas Jørstad sine perspektiver for Talent Norges arbeid i 2019.

Talent Norge ble startet i 2015 og ble presentert som kulturens Olympiatopp.

Vi skal sørge for en helhetlig utvikling og ivaretagelse av våre aller fremste talenter på tvers av sjanger. Dette skal vi finansiere i samarbeid med private bidragsytere.

Vi har siden starten gått inn i 36 satsinger, som innebærer at 400-500 unge kunstnere får unike muligheter hvert år. Vi har bevilget 80 millioner kroner og de private har gitt 130 millioner kroner. Vi har satsinger innenfor et bredt spekter av sjanger, godt fordelt utover landet. Felles for alle er at de inneholder gode programmer for talentutvikling hvor de ledende kunstnerne og institusjonene tar et særskilt ansvar for de unge kommende kunstnerne.

Vi sikter oss inn på perioden mellom endt utdanning, før man er etablert.

Vårt største og viktigste kriterium er at satsingene har høy kvalitet og bidrar til talentene med konkret og relevant innhold.

Vi har i de siste årene hatt gode økninger i våre budsjetter og er glade for at det i Statsbudsjettet for 2019 fortsatt satses på talentutvikling innen kulturfeltet. Statens langsiktige engasjement gjør det mulig for oss å arbeide videre med å legge til rette for talentutvikling på høyt nivå, i samspill og våre gode samarbeidspartnere og med landets beste miljøer for talentutvikling innen kulturfeltet.

Langsiktig statlig engasjement en forutsetning
Videreføringen på 36,9 millioner kroner for 2019 innebærer en reduksjon på 2,1 millioner kroner i forhold til 2018. I en kommentar til NRK begrunner kulturminister Trine Skei Grande budsjettkuttet med at regjeringen ønsker å prioritere offentlige midler til områder der det er vanskelig å få privat kapital inn.

Hvis det er slik at den offentlige støtten reduseres fordi man får med private bidragsytere, så gir dette en usikkerhet for kulturlivet og en redsel for å miste langsiktig offentlig støtte. Våre private bidragsytere vektlegger i stor grad betydningen av den offentlige støtten, og at den er en forutsetning for at de skal fortsette å gi. For Talent Norge, og andre aktører, er det derfor uheldig dersom det å hente inn private midler fører til kutt. Engasjementet til å jobbe frem prosjekter med sammen med private bidragsytere vil kunne påvirkes negativt.

Krevende karrierevalg
Talentutvikling i kulturfeltet er lite berørt som tema i regjeringens budsjettforslag for 2019, og også i debatten i etterkant. Dette er bekymringsfullt. Et blomstrende kulturliv hviler på at både det frivillige kulturlivet og det profesjonelle feltet gis gode vilkår, men også av at de unike talentene vi har får mulighet til å utvikle seg på toppnivå, slik at de kan velge talentet som sin livsvei. Både kunstutdanningene og en samlet bransje peker på at posisjonen som ferdig utdannet og i starten på en mulig kunstnerisk karriere er svært krevende. Arbeidet som er gjort med å løfte talentutviklingen nettopp i denne fasen de senere årene er avhengig av bred politisk støtte, også i fortsettelsen.

Kjønnsbalansen i kultur må bedres
Budsjettkuttet som foreslås til Talent Norge tilsvarer midlene gitt til Kvinneløftet i 2018. Et pilotprosjekt
med mål om å forbedre strukturer som opprettholder skjevfordeling mellom kjønn i kultursektoren.

Vi er glad for å se at både Metoo-bevegelsen og tiltak rettet for likestilling i kulturfeltet er løftet i budsjettet. Vårt Kvinneløft er et viktig bidrag i dette arbeidet da vi jobber med å påvirke de økonomiske strukturene som hindrer kvinner i å ha like muligheter som menn til å utøve sitt kunstnerskap. I 2018 og 2019 gjør vi dette i samarbeid med Norsk filminstitutt og i neste uke lanserer vi sammen utviklingsprogrammet UP, en egen satsing på 12 kvinnelige talenter innen film. Vi er glade for at Norsk filminstitutt er med oss i dette programmet som har som et av sine langsiktige mål at minst 80% av deltakerne skal produserer film innen tre år.

I tillegg har vi allerede knyttet til oss gode private krefter som vil være med på å løfte de kvinnelige talentene, slik som Norsk Tipping. Kvinnesatsingen er sentral for dem i deres ønske om en langsiktig avtale med oss.

Filmfeltet har jobbet godt med dokumentasjon av manglende kjønnsbalanse. Men ubalansen er slående innenfor de fleste genre. Nyere statistikk viser at ca. 96% av musikken som spilles av symfoniorkestrene er komponert av menn. Topp-10-listen over kunstnere som selger mest, består utelukkende av menn, rundt 70% av tildelingene fra Norsk filminstitutt går til menn.

I vår satsing sammen med Astrup Fearnley Museet er det fire kvinner og to menn, i komponistsatsingen med Music Norway er det tre kvinner og tre menn, 19 av 24 filmtalenter i våre satsinger i fjor var kvinner.

Dette sier oss at vi må gjøre noe!

Vi har nå 36 pågående satsinger innen ulike genre og ser det som helt nødvendig at vi overfører våre erfaringer med arbeidet for våre talenter innen filmfeltet til kvinnelige talenter fra andre genre.

Bransjeutvikling og nye kunstformer
I tiden som kommer vil også arbeide for å bedre infrastrukturen rundt talentene. Vi har for eksempel få agenter og managments som kan sikre at vi beholder norske rettigheter i Norge og forvalte dette for våre kunstnere. Dette er nødvendig for talentene og for fremtiden.

I tillegg vil vi arbeide for å bedre vår kontakt opp mot miljøer som representere kunstformer som ikke er så tett knyttet opp til etablerte institusjoner i kulturlivet, slik at det bygges en helhetlig tenkning rundt talentutvikling innen kulturfeltet. Det er trolig her man finner mange av fremtidens skapende og utøvende kunstnere, fra regissører til komponister og musikere.

Kunstnerisk begavelse som levevei for flere
Talent Norges
finansieringsmodell er et viktig virkemiddel, men det ene eksisterer ikke uten det andre. Vi må sikre vi at vi rekrutterer de aller beste, og at en kunstnerisk begavelse er en mulig levevei for flere enn de priviligerte. Det innebærer at kunstneriske karriere må være synlig og tilgjengelig for alle talenter i hele utdanningsløpet, uavhengig av bosted, etternavn og nasjonalitet.

Vårt mål er at flere talenter, både kvinner og menn, kan etablere seg og utvikle en karriere på toppnivå, innenfor alle genre, og dermed gi oss store kunstopplevelser og bidra til et enda rikere kulturliv i Norge.

Gå til Statsbudsjettet 2019.

Les mer om Talent Norges kvinneløft.
Les mer om Talent Norges resultater.

Foto: Caroline Roka