Tro og overbevisning på nasjonalt scenekunstrepertoar
16.05.2023 / Gjennom Talent Norges talentprogram for skapende kunstnere i det frie feltet, har Christine Vik Bratvold utviklet solo-forestillingen Tro og overbevisning som nå er tatt opp i Scenekunstbrukets nasjonale repertoar for formidling av teater og dans til barn og unge.
Av Torunn Liven
Foto: Tale Hendnes
– Det er utrolig flott å få plass i et slikt repertoar. Tro og overbevisning er den første produksjonen jeg har utviklet, og det er kjempestas at arbeidet blir sett og verdsatt på denne måten, sier Christine Vik Bratvold, som tidligere i vår besøkte fire Oslo-skoler for over 600 ungdomsskoleelever da Den kulturelle skolesekken tok forestillingen inn i sitt skolerepertoar.
Tidligere har solo-forestillingen blitt spilt på DKS-turné i Asker, og ved Sentralen Ung og på TekstLab festivalen Glokale Stemmer. Gjennom Inkubators Connect-program, har dansekunstneren utviklet kompetanse til å formidle sitt arbeid og utvikle nettverk på en måte som kan nå nasjonale og internasjonale arenaer og skape videre karrieremuligheter.
– Å selge sitt eget arbeid er en stor utfordring for mange, men uten denne kompetansen får man jo ikke forestillingen sin ut i verden. Det fellesskapet og den hjelpen TekstLab Inkubator har bidratt med her, har gjort det mulig å bli trygg på å utvikle søknader, henvendelser, prosjektbeskrivelser, budsjetter og andre helt nødvendige verktøy, forteller Vik Bratvold.
En ny skole
Dansekunstneren avsluttet i fjor sine tre år som kunstner i TekstLab Inkubator-programmet, hvor hun har arbeidet med utviklingen av Tro og overbevisning fra ide til ferdig produksjon, og også har kommet godt i gang med sin andre forestilling, h. Som Inkubator-kunstner, har hun kunnet fordype seg over lengre tid i utviklingen av sitt unge kunstnerskap, ved å arbeide tett sammen med mentorer og veiledere med ulik fagkompetanse tilpasset prosessen. Kunstnerens egne premisser legges til grunn i Inkubator-modellen, og det gis tid til å eksperimentere og prøve ut ideer og tverrkunstneriske, performative uttrykk, også gjennom å vise arbeidet til publikum underveis i utviklingen.
– Uten TekstLab og Inkubator, ville jeg ikke turt eller hatt mulighet til å gå så langt inn mitt eget materiale, og Tro og overbevisning hadde aldri blitt den forestillingen den er i dag. Det har vært fantastisk å få den støtten og veiledningen som TekstLab Inkubator representerer. Å bli backet opp av kompetente folk som utfordrer deg, er helt uvurderlig. Gjennom Inkubator og TekstLab har jeg kunnet oppdage min stemme og mitt uttrykk som kunstner. TekstLab har vært som en helt ny skole for meg, forteller dansekunstneren, som har bakgrunn blant annet fra Balettakademien i Stockholm.
Dialog med publikum
Gjennom TekstLab, har Inkubator-kunstneren også fått en helt unik læringsarena og mulighet til å bygge kompetanse som «teaching artist» for barn og ungdom, og hun er i dag koordinator for TekstLabs workshop-programmer og arbeider med unge mennesker i ulike lokalmiljøer i Oslo. I Tro og overbevisning åpner hun alltid opp for en direkte samtale med skoleelevene etter forestillingen som en viktig del av hennes sceniske fortelling om behovet for å ha noe å tro på i en tilværelse i konstant endring - formidlet gjennom bevegelse, tekst og en scenografi bestående av 11 kilo mandler.
– Det er stort å få reise ut med et arbeid som jeg har utviklet over såpass lang tid og som jeg er genuint opptatt av. Alle de fine, rare, spennende og morsomme møtene med elevene etter forestillingen er alltid et høydepunkt. For meg ligger svaret på spørsmålene forestillingen reiser i det å kunne dele de med andre, gjennom at forestillingen får en klangbunn hos de som er til stede, sier Christine Vik Bratvold.
Før de ser forestillingen, skriver elevene selv ned svar på åpne spørsmål om hva de tror på, engasjerer seg i og hva som er viktig for dem, og noen av svarene blir med inn i selve forestillingen, gjennom sceneteksten. Svarene spenner blant annet fra fotball til klimapolitikk og religionsfrihet.
– Når vi skaper et rom hvor det som den enkelte opplever er viktig og relevant, har man det beste utgangspunktet for en god og spennende dialog. Jeg opplever at dialogen samtidig kan være med på å åpne opp samtidsdansuttrykket, som er nytt for mange, og det er veldig spennende, forteller scenekunstneren.