UNG LYD skal fostre fremtidens komponister

12.02.2021 / Gjennom Talent Trondheims Ung Lyd-prosjekt får studenter ved NTNU, elever på musikklinja ved Trondheim katedralskole og musikklinja på Heimdal videregående skole, en unik mulighet til å komponere individuelle verk som fremføres av et profesjonelt orkester.

– Det aller viktigste vi kan gjøre er å få unge komponister i gang, forteller komponist, komposisjonslærer og mentor Bertil Palmar Johansen. Sammen med flere anerkjente komponister skal han sørge for at deltakerne i årets UNG LYD får en ubetinget positiv opplevelse.

UNG LYD er en av flere talentsatsinger som tilbys gjennom Talent Trondheim Kammermusikkskolen - Talent Norges helhetlige utviklingsprogram for unge instrumentalister, sangere, dirigenter og komponister innen klassisk musikk i regionen.

UNG LYD samler musikktalenter på tvers av sjangre og bidrar til å utvikle individuelle komposisjonsferdigheter på et tidlig stadium. Prosjektet har oppstart i februar og avsluttes med storslått konsert i september under Trondheim kammermusikkfestival der verkene fremføres for et bredt festivalpublikum. De profesjonelle musikerne som fremfører musikken kommer fra Luftforsvarets musikkorps og Trondheim Solistene. UNG LYD støttes også av Furestiftelsen.

Underveis vil komponist-talentene få veiledning fra prosjektets kunstneriske leder Henning Sommerro, i tillegg til komponistene Martin Smidt, Ragna Wien, Tone Sand og Bertil Palmar Johansen. Palmar Johansen, som har komponert over 150 verk med et spenn fra musikk for barn og unge via kammermusikk og orkesterverk til opera og ballett, mener initiativet er sårt trengt i Norge.

– Det aller viktigste vi kan gjøre er å få unge komponister i gang, og helst så tidlig som mulig, forteller den erfarne komponisten.

Foto: bertilpalmarjohansen.com

– Det eksisterer et stort hull i norsk komponist-utdannelse, og talentene kommer sent i gang. Vårt håp er at unge talenter skal begynne å komponere allerede i 12-13 årsalderen, gjerne i kulturskolesammenheng. Vi ønsker å plassere dem i en setting tett på en komponists hverdag, der det alltid er et prosjekt på gang og besetning og dato for fremføring er satt.


Utvikle eget komponist-vokabular

Gjennom prosjektet skal studentene møte andre likesinnede, lære seg å finne en metode for å få ideene sine ut samt utvikle eget komponist-vokabular, forklarer Palmar Johansen. Ethvert stykke ligner en bratt utforløype der komponisten står på startstreken og gruer seg litt.

– Det høres ut som vi har veldig god tid, men det har vi ikke. Tiden går veldig fort, du hvisker ut flere noter enn du skriver, du får panikk, og så er det på'n igjen, sier Palmar Johansen.

– Startskuddet går torsdag 18. februar, og det er bare én ting som utløser inspirasjon: Det er å sette seg ned å begynne å jobbe. Skrive masse noter, høre på notene, bli begeistret eller fnyse av hvor fryktelig det lyder. Det handler i bunn og grunn om å finne en metode for å komme seg gjennom de portene som kommer fryktelig tett på hverandre, forteller han.

Hva mener du er mentorenes viktigste oppgave i et slikt forløp?

–  Som mentorer skal vi gå eller springe ved siden av, heie og sørge for at det blir stor jubel når studentene kommer frem til mållinja. Den desidert viktigste oppgaven vår er at dette blir en ubetinget positiv opplevelse.

Som mentor er Palmar Johansen opptatt av å fortelle studentene at de må stole på egne valg, og kjøre ideene helt ut. Han håper at han er litt inspirerende og vet at han er litt streng, og gleder seg til å introdusere elevene for en rekke komponister i alle sjangre.

Vi skal lytte til hverandres ideer og de "gamle gode" og kanskje stjele noen ideer her og der. Vi skal starte å utvikle et individuelt komponist-vokabular som kan brukes og utvikles i årene fremover. Å komponere er som å lære seg å spille et instrument. Bygge stein for stein – sakte, men sikkert.


Foto: Talent Trondheim Kammermusikkskolen

Hva er ditt beste tips til en gryende komponist som ønsker å leve av dette i fremtiden?

– Det er en heftig sak å leve av det. Det er egentlig ikke noe du velger, det er noe du er dømt til å holde på med. Jeg synes det er fryktelig morsomt å våkne opp om morgenen og vite at notearket venter på meg. Familien er fortvilet naturligvis, sier han leende.

– Men trives du i eget selskap og har sansen for hjemmekontor, har du kommet et godt stykke på vei.


– Sterk integritet i musikkmiljøet

Blant årets deltakere i Ung Lyd finner vi Jonas Hammeren og Malin Ødegård. Jonas er pianist og går andre året på NTNU. Malin har en bachelorgrad i jazzsang og går nå arrangement og komponerings-linjen. De ser frem til å bli veiledet av erfarne komponister og gleder seg spesielt til sluttkonserten.

– Jeg gleder meg til å få spilt av musikken jeg har komponert, høre lyden av ideene og alle instrumentene sammen, ja, hele opplevelsen, forteller Malin.

– Det er artig å prøve seg på en gitt besetning i en litt større størrelsesorden. Det er en opplevelse i seg selv å høre musikken sin et annet enn på musikkprogrammet Sibelius, legger Jonas til.

De to talentene er svært glade for muligheten, og mener at Talent Trondheim Kammermusikkskolen i stor grad bidrar til å skape et dynamisk musikkmiljø i studentbyen.

– Musikkmiljøet i Trondheim er veldig levende. Når byen er åpen, er det mulig å få med seg et uendelig antall konserter i alle sjangre. Det er gøy å leve så tett på alt sammen, sier Malin.

– Jeg er enig. Det er en usedvanlig sterk integritet i musikkmiljøet her, sier Jonas.

  

Cover: Talent Trondheim Kammermusikkskolen 

Talent Midt-Norge

En ny samarbeidsavtale mellom SpareBank 1 SMN og Talent Norge sikrer midler til en storstilt satsing for å gi flere ambisiøse unge kunstnere i regionen muligheten til å satse. Målet er at talentfulle

Talent Midt-Norge

Rädji Haga

Rädji Haga er et helt nytt talentprogram i regi av det Altabaserte musikkselskapet Hedline Arts.

Rädji Haga

Talentprogrammet FRAMR

Talentprogrammet FRAMR er Hemsingfestivalens talentprogram for klassisk musikk og folkemusikk.

Talentprogrammet FRAMR