– Etter at jeg ble med i ArtEx har jeg tatt meg selv mer seriøst.
14.07.2024 / – Etter at jeg ble med i ArtEx har jeg tatt meg selv mer seriøst. Det føles som jeg har tatt et steg videre i karrieren.
Tekst: Lene Christensen Foto: Agnete Brun / Peter Adamik
Da ArtEx-deltager Veslemøy Narvesen følte seg presset på alle kanter, så hjalp mentor Erlend Skomsvoll til med å rydde opp i kaoset.
– Vi er litt tvillingsjeler, sier Erlend og ser bort på Veslemøy.
– For vi har et veldig bredt spekter av interesser, samtidig som vi har et innmari sterkt fokus på det vi holder på med.
Vi har satt oss ned med Veslemøy og Erlend for en prat om hvordan mentorskapet fungerer, og det er åpenbart at kjemien er god.
Den meritterte tonekunstneren Erlend har en lang og allsidig karriere bak seg, og for tiden er han plateaktuell med «Erlend Skomsvoll trio». Han var læreren til Veslemøy på Musikkhøgskolen, og toppet ønskelista da hun skulle få en mentor som en del av ArtEx-deltagelsen.
– Jeg husker veldig godt de timene vi hadde. Det var veldig inspirerende, og jeg likte godt tankene dine, sier Veslemøy.
– Erlend har litt av alt, som musiker, komponist og arrangør. Jeg er veldig fan av det han har gjort, og ble veldig betatt av en plate han arrangerte for Kaizers Orchestra.
Ny som frontfigur
Selv har Veslemøy blitt beskrevet som Norges «nye super-trommis» som «alle» vil ha i bandet sitt, og som «et grenseløst talent». I fjor høst debuterte trommeslageren fra Kristiansand som soloartist med den kritikerroste platen «We Don't Imagine Anymore», hvor hun både synger og spiller en rekke andre instrumenter.
Å slippe plata var både fantastisk og ukomfortabelt, forteller Veslemøy. For det var så nært, så avslørende ærlig. Rollen som frontfigur var uvant og skummel. Hun opptrådte på Lindmo, reiste masse, ga alt på scener over hele landet.
Samtidig kvernet et nytt prosjekt rundt i hodet: Konsert og plate med Kringkastingsorkesteret i 2025, hvor hun skal komponere all musikken.
– Det er masse gøy med alt dette, men man blir jo helt ødelagt mentalt. Så da var det litt sånn «breakdown» rundt juletider.
Nedsiden av oppturene
For når karrieren tar av, så skjer det ofte mye på en gang. Det vet Erlend alt om. Inkludert at oppturene kan få negative konsekvenser om man ikke passer på.
– Det har jeg opplevd flere ganger. At jeg liksom kjører meg selv så hardt at jeg dundrer i bakken.
Risikoen ved å drømme hardt og jobbe med enorm lidenskap, er at det kan tippe over.
– Det er ikke så mye snakk om det i musikkmiljøet. Om utfordringene som går på overskudd, stress og det å ta vare på seg selv. Hvordan det er å være på turné med folk over lang tid, sier Erlend.
– Det kommer til et punkt hvor alt er nok. Det gjelder å kunne navigere i det.
Et viktig møte
Da Veslemøy kjente seg fullstendig overveldet, så sto støtteapparatet i ArtEx klart. I januar brukte hun og Erlend en dag på å prioritere, planlegge tidsbruk og strukturere arbeidsprosesser.
– Vi hadde et kjempebra møte, hvor vi gikk grundig til verks. Bare det å sette opp en realistisk tidsplan. For Erlend vet av erfaring at dette er en tidkrevende prosess.
Å skrive og arrangere låter for et orkester som KORK er en intens og ambisiøs oppgave. Ikke minst når man gjør det for første gang. Finansiering og søknader om støtte er også en del av pakken.
– Bare det å vite hva man må ha for å gjøre et sånt prosjekt. Det er deilig at det nå er en ramme på det, at det er gøy. At det føles overkommelig. Det er veldig viktig.
Erlend nikker. Han legger til at han som mentor også har et godt samarbeid med ArtEx.
– Du ga noen signaler til dem om at du var litt stressa. Det gjorde at jeg var ekstra oppmerksom.
Etter planen skal Erlend være produsent for konserten og plata med KORK, som han har jobbet med en rekke ganger før, blant annet med bandet «Come Shine». Da blir han et bindeledd mellom Veslemøy og dirigenten.
–Det er en veldig fin måte å være involvert i prosjektet på.
Et godt råd
Erlend forteller at kunsten er å beholde et lekent indre univers, samtidig som man har orden på det praktiske. Det gjelder å lage rammer som det er mulig å jobbe i.
–Artex-programmet fasiliterer for dette. Jeg tenker det er superviktig at man både har en mentor og en coach, og et apparat rundt, sier Erlend.
Han har et enkelt, men viktig råd om tankekjøret kommer:
– Vær snill og vennlig mot deg sjæl i huet. Men det er vanskelig, da.
– Hvordan er du er snill og vennlig mot deg selv?
– Jeg kan si sånn: "Nå var du flink, Erlend". Eller tegne smilefjes.
– I notatene dine?
– Ja, eller på toppen av noter.
Tilgjengelig mentor
Første mentormøte var på Olaf Ryes plass i Oslo i august i fjor. Da la Erlend seg ned på gresset, og viste Veslemøy hvordan han brukte pusten for å roe ned kroppen.
– Alltid etter møtene våre så er jeg veldig lettet og glad og inspirert. Og føler liksom "wow, dette blir så bra." Erlend tror genuint på det jeg gjør, men er samtidig veldig konkret i rådene.
Erlend beskriver det som en energi som går frem og tilbake.
– For meg så er det innmari gøy å jobbe med deg. Du er leken, imøtekommende og lager veldig bra ting.
Veslemøy forteller at de har snakket om hvordan hun lett kan få dårlig samvittighet og engste seg over at hun ikke leverer godt nok i mentorsituasjonen.
– Det virker som du har veldig antenner på hva jeg trenger av tid og rom. Og at det er deilig at når jeg kommer og spør om noe, så får jeg veldig utfyllende og konstruktive tilbakemeldinger.
Hun synes det er fint at det kan være noen måneder med stillhet, at ikke mentoreringen blir nok et sted hun må kjenne på presset.
– Du har forståelse for at den skapende prosessen er sånn, og du tar heller ikke på deg det ansvaret for meg.
Erlend nikker.
– Det er jo du som skal gjøre det her.
– Et steg videre i karrieren
Veslemøy beskriver deltagelsen i ArtEx som en «fantastisk mulighet».
– Det er en veldig uvant følelse å ha et sånt støtteapparat. Vi har hatt fellesmøter og vært på foredrag. Det er superinspirerende å snakke med de andre deltakerne og bli tatt så på alvor.
Skulle hun og Erlend justert noe med ArtEx, så ville det vært å la det gå lenger tid fra man ble tildelt plass, til programmet begynte.
– På den måten ville de ulike deltagerne får bedre tid til å planlegge, legge til rette for, og sette av tid til å jobbe med det man skal i Artex-programmet, påpeker Erlend.
Ellers har Veslemøy jevnlige samtaler med coach, hvor de blant annet jobber med å identifisere og løfte frem styrkene hennes.
Og ikke minst:
– Øv mindre, skap tid til livet ditt, ler Veslemøy.
– Nå har jeg hatt to helger på rad hjemme i Trondheim, der jeg bor, og jeg er så lykkelig. Det er så deilig å føle liksom at livet åpner seg igjen fordi man får litt overskudd.
Hun har blitt bevisst på hvor avgjørende det er å ta vare på seg selv og helsa.
– Sånn som en idrettsutøver ville gjort, påpeker Veslemøy. Det er gull å ha noen utenfra som sier «du kan ikke bare reise rundt og sove på sofaen i 50 døgn."
– Man er så vant til å overarbeides og ha en arbeidsmoral som sier "bare kjør på". Det har jo jeg hatt. Og så merker man det ikke før det har gått for langt, sier Veslemøy.
– Etter at jeg ble med i ArtEx har jeg tatt meg selv mer seriøst. Det føles som jeg har tatt et steg videre i karrieren.