Møt ArtEx deltager Aurora Itland

18.02.2025 / Uttrykksmessig utforsker jeg balansen mellom det tilgjengelige og det abstrakte. Det utarter seg gjerne fysisk gjennom et spenn mellom noe voldsomt og noe helt skjørt og genuint.

Navn:Aurora Itland 

Kunstfelt:Dans 

Program: ArtEx 

 

Hvor lenge har du holdt på med din kunstform? 
Jeg begynte å danse da jeg var tre og et halvt, som vil si at jeg har danset i 26 år! Profesjonelt har jeg jobbet som danser siden jeg ble ferdig utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2017.

Hvordan startet det? 
Jeg har vokst opp med mye musikk i hjemmet. For meg var bevegelse den naturlige måten å relatere meg til musikk på. Dansen og jeg klaffet fra første stund. Etter hvert ble det både jazz, moderne og street på timeplanen, i tillegg til balletten. Jeg ville bruke så mye tid som mulig på å danse! Hjemme kunne jeg stå timevis foran youtube og studere dansere og forsøke å kopiere bevegelsene. En enorm danseglede ble etablert under tiden på Halden Ballettskole.

Hva kjennetegner kunsten din? 
Som utøver jobber jeg innen et bredt spekter av uttrykk, fra musikal og danseteater til konseptuell performance. Fellesnevneren er fokus på formidling og historiefortelling. I egne verk er det samfunnskritiske spørsmål som står sentralt. Uttrykksmessig utforsker jeg balansen mellom det tilgjengelige og det abstrakte. Det utarter seg gjerne fysisk gjennom et spenn mellom noe voldsomt og noe helt skjørt og genuint.

Hva ønsker du å oppnå med kunsten din?
Når det gjelder mitt skapende virke, ønsker jeg å skape rom for refleksjon som kan bidra til sosial endring og bevisstgjøring. Jeg tror kunst kan legge til rette for forståelse og empati.

Hvorfor søkte du ArtEx og hva er dine forventninger til programmet? 

For meg er ArtEx et fantastisk støtteapparat som er helt unikt som frilans kunstner. Jeg ønsker meg en lang og bærekraftig karriere som utøver, og tror i den forbindelse at vi kan lære noe av hvordan de tenker innenfor toppidretten. Tilværelsen som danser i det frie feltet er gjerne preget av intense prosjektperioder etterfulgt av roligere perioder, noe som gjør en utsatt for skader. Olympiatoppens helsetjenester, coaching og mentorordning er i den forbindelse helt fantastiske å få tilgang på gjennom ArtEx. Ellers gleder jeg meg enormt mye til å bli bedre kjent med de andre deltakerne og er sikker på at vi kommer til å ha mange spennende samtaler i det kommende halvannet året.

På hvilken måte håper du det vil bidra til din kunstneriske utvikling? 
Etter å ha jobbet profesjonelt innen et bredt spekter av uttrykk siden 2017 og kjent at jeg stadig finner nye former jeg vil utforske, kjenner jeg at å få hjelp til å sortere tanker og mål, kan være gunstig. Jeg håper å komme nærmere et svar på hvor jeg skal legge energien når jeg har flere ulike veier innen kunsten som jeg ønsker å gå, hvordan jeg kan utforske ukjent territorium og samtidig dyrke kjernen av den jeg er som kunstner.

 

Hvordan motiverer du deg selv? 
Det er et enormt privilegium å få jobbe med det jeg elsker hver eneste dag. Takknemligheten jeg har over å få gjøre det er en uendelig kilde til motivasjon.

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? 
Åh, det varierer veldig! I en prøveperiode kan jeg ha relativt normale arbeidstider. Oppmøte i studio for å varme opp rundt kl 09, før prøven starter kl 10 og varer i rundt fem-seks timer. Spilleperiodene er litt annerledes, da er det gjerne fri på dagtid før man spiller om kvelden. På en turné er det gjerne reising om dagen, før man spiller på kvelden. Mellom produksjoner kan dagen bestå av trening, møter og søknadsskriving.

Hva er din beste kunstopplevelse? 
En kunstopplevelse som har brent seg fast i minnet er forestillingen Sleep No More med teaterkompaniet Punchdrunk i New York i 2019, mitt første møte med “immersive theater”. Det var helt banebrytende for meg, jeg elsket å oppleve historien midt iblant utøverne. To svært “honourable mentions” er Moeder med Peeping Tom i 2014 og Terra 0 Motel med Zero Visibility Corp i 2016 - to forestillinger som begge uttrykksmessig snakker veldig til meg og som har blitt en viktig del av min referanseramme.

Hvem er dine kunstneriske forbilder? 
Maxine Doyle, Ina Christel Johannessen, Sidi Larbi Cherkaoui, Gabriela Carrizo og Franck Chartier.

Hva legger du i ordet talent? 
Når jeg hører ordet talent, tenker jeg på noen som har jobbet hardt over lengre tid. Kanskje elsker de faget sitt så høyt at det faller dem helt naturlig å bruke tid på det. Når det ikke føles som arbeid, men som lek, er det litt enklere å bli god.

Hva holder du på med nå for tiden? 
Denne våren spiller jeg i musikalen WICKED på Folketeateret. Jeg er en del av ensemblet i tillegg til å være understudy for rollen som Nessa. Senere i år skal jeg på turné i Danmark med sART danseteater, som jeg også turnerte med i 2024.

Foto: Agnete Brun