Møt ArtEx deltager Badrudin Ga´ur
05.03.2025 / Jeg forteller historier i filmene mine, ofte med fokus på de glemte eller oversette historiene. Som historieforteller er målet mitt å bringe disse historiene inn i en mainstream. Hvis det øker folks bevissthet eller skaper en gnist til forandring, enten det er i folks perspektiver eller i forhold til et problem, så føler jeg at jeg har gjort mitt.
Navn: Badrudin Ga’ur
Kunstfelt: Film, manus og regi
Program: ArtEx
Hvor lenge har du holdt på med din kunstform?
Jeg ble uteksaminert fra filmskole i 2022, så du kan si at karrieren min innen film startet da. Men da jeg var ung i Mogadishu, var jeg en amatørkameramann. Jeg leste avistegneserier og lagde kortfilmer av dem. Da jeg flyttet til Norge holdt jeg den lidenskapen i live, og laget noen kortfilmer underveis. Dette førte meg til slutt til Westerdals i 2019, hvor jeg startet utdannelsen min og tok håndverket til neste nivå.
Hvordan startet det?
Jeg vokste opp i Somalia under borgerkrigen, så det var ikke ordentlige skoler i Mogadishu. Jeg fikk hjemmeundervisning, noe som ga meg sjansen til å være hjemme mesteparten av tiden og se utallige filmer. Jeg hadde tilgang til et bredt utvalg av filmkassetter fra nærliggende filmbutikker, og dette åpnet et vindu til en annen verden for meg, filmens verden. Jeg ble forelsket i den. Filmer ble en flukt, en måte å oppleve en annen virkelighet på, en som føltes som et eventyr hvor jeg kunne miste meg selv. Jeg ønsket å bli filmskaper den gang.
Hva kjennetegner kunsten din?
Filmene mine handler i hovedsak om den menneskelige kampen i jakten på et mål. Jeg har en tendens til å fokusere på underdog-karakterer som har alle odds imot seg, men som på en eller annen måte klarer å lykkes. Jeg blir tiltrukket av historier om triumf og det å finne mening mot alle odds. Perspektiv er også viktig for meg. Filmer er subjektive og forteller historien fra en side eller en karakters synspunkt. Jeg liker å bringe inn nye perspektiver til kjente emner, tilby noe nytt og prøve ut det. Når det gjelder stil og form, tilpasser jeg meg avhengig av prosjektet, men den røde tråden i alt mitt arbeid er historien om underdogen.
Hva ønsker du å oppnå med kunsten din?
Jeg forteller historier i filmene mine, ofte med fokus på de glemte eller oversette historiene. Som historieforteller er målet mitt å bringe disse historiene inn i en mainstream. Hvis det øker folks bevissthet eller skaper en gnist til forandring, enten det er i folks perspektiver eller i forhold til et problem, så føler jeg at jeg har gjort mitt. Men filmer er også en del av underholdningsindustrien, og jeg håper å bringe så mye moro og spenning som mulig ved å dele originale ideer og historier, og underholde publikum underveis.
Hvorfor søkte du ArtEx og hva er dine forventninger til programmet?
Jeg søkte på ArtEx for å få kontakt med et fellesskap av talentfulle artister. Å være omgitt av kreative sinn gir inspirasjon og et støttende rom for både kunstnerisk og personlig vekst. Jeg er spent på å møte de andre, dele ideer, lære av deres erfaringer og utforske potensielle samarbeid.
På hvilken måte håper du det vil bidra til din kunstneriske utvikling?
Jeg håper ArtEx vil utfordre meg til å vokse som filmskaper ved å utsette meg for nye perspektiver, ideer og kunstneriske tilnærminger. Å være en del av et kreativt fellesskap vil presse meg til å foredle håndverket mitt, ta risiko og gå utenfor komfortsonen min. Jeg ser også frem til å lære av erfarne mentorer og medkunstnere, noe som vil hjelpe meg å utvikle både historiefortelling og regi.
Hva inspirerer deg?
Jeg inspireres av hverdagen og mennesker som nekter å gi opp. De som presser seg frem til tross for at de har oddsen imot seg, de som kjemper for et bedre liv for seg selv og andre, motstandsdyktige mennesker som ikke tar nei for et svar. Deres besluttsomhet og styrke inspirerer meg til å fortelle historier, og minner meg på hvorfor jeg gjør det jeg gjør.
Hvordan motiverer du seg selv?
Jeg finner motivasjon i arbeidet mitt. Hvert prosjekt og hver utfordring minner meg på hvorfor jeg gjør dette, nemlig for å vokse, lære og fortsette å presse meg fremover. Jeg holder meg motivert ved å være nysgjerrig og ivrig etter å lære nye ting. Enten det er å lese, utforske forskjellige ideer eller møte nye mennesker, ser jeg enhver mulighet som en sjanse til å utvide kunnskapen min. Jeg tror at det å lære fra andre ikke bare hjelper meg å vokse personlig, men også styrker arbeidet mitt profesjonelt.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
Jeg har ikke en typisk arbeidsrutine; det kommer veldig an på hva jeg fokuserer på for tiden. Enten jeg skriver, jobber på settet eller i redigeringsrommet, varierer dagene mine. Når jeg skriver, jobber jeg ofte lange timer alene eller med noen få personer. Når prosjektet går i produksjon, er jeg på settet, og jobber med en større gruppe mennesker. Så, under etterproduksjonen, er jeg tilbake i studio, og jobber ofte med et mindre team igjen. Hver fase har sin egen rytme og energi.
Hva er din beste kunstopplevelse?
Jeg er ikke sikker på om jeg vil kalle det min beste kunstopplevelse, men det er to filmer som virkelig forandret meg. Den første var "Gå og se!" (Elem Klimov, 1985), som jeg så da jeg var ung. Det var den mektigste skildringen av krig jeg noen gang hadde sett, og den slo meg helt ut. Det endret måten jeg ser filmer og historiefortelling på. Den andre var "Black Hawk Down". Da den kom ut, innså jeg hvor avgjørende filmer er i å forme hvordan vi oppfatter ting. Filmen handlet om byen min og krigen som skjedde da jeg var ung, men den presenterte den på en måte som omgikk den brutale virkeligheten. Det fikk meg til å innse hvor viktig film er i forme vår persepsjon. Disse to filmene, begge vakkert laget, viste meg hvordan den ene skildrer krigens brutale natur, mens den andre romantiserer den og tilbyr et ensidig syn.
Hvem er dine kunstneriske forbilder?
Mine kunstneriske forbilder er forfattere og regissører som flytter grenser og utfordrer normer, både i sin historiefortelling, og i sin tilnærming til filmskaping. En av mine største inspirasjoner er Nuruddin Farah, hans bøker utforsker kompleksiteten i identitet, kultur og politikk. Jeg ser også opp til filmskapere som Hisham Zaman, hvis filmer er rike på følelsesmessig dybde og tar for seg viktige teamer som fordrivelse og innvandreropplevelser. Jeg er inspirert av filmskapere som gir stemme til historier som ofte blir oversett eller glemt, som Barry Jenkins. Hans evne til å fortelle dypt menneskelige historier fra unike perspektiver er noe jeg etterstreber i mitt eget arbeid.
Hva legger du i ordet talent?
Talent for meg, er drivkraften til å forbedre seg, og viljen til å fortsette å presse deg selv. Det handler ikke bare om å være naturlig god på noe, men om hvor mye innsats du legger i å foredle og utvikle ferdighetene dine.
Hva holder du på med nå for tiden?
For øyeblikket jobber jeg med en spillefilmhistorie, og så er jeg i de tidlige stadiene av å utvikle en TV-serie med Nordisk Film. Jeg er også glad for at min fjerde kortfilm er utgitt, og jeg kommer til å presentere den på kommende arrangementer.
Foto: Agnete Brun