Møt ArtEx deltager Even Eileraas

05.02.2025 / Jeg ser alltid etter muligheter til å utvikle eller delta i prosjekter som utfordrer både meg selv og publikum, og som skaper bevegelse på flere nivåer.

Navn: Even Eileraas 
Kunstfelt: Dans 
Program: ArtEx 

 
Hvor lenge har du holdt på med din kunstform? Hvordan startet det? 

Som barn var jeg ganske sjenert og tok ikke så mye plass. Da jeg var rundt 12, var jeg med i musikalen ‘’Chess’’ på Moster Amfi på Bømlo, og det var da jeg oppdaget at bevegelse var en naturlig måte for meg å uttrykke meg på. Etter det fikk jeg plass på Haugesund Teater og var med i flere forestillinger der. Senere gikk jeg danselinja på Skeisvang VGS, før jeg fortsatte på Kunsthøgskolen i Oslo. 

 
Hva kjennetegner kunsten din? 


Som utøver jobber jeg med mange ulike uttrykk, men jeg trives best i prosjekter der vi bruker improvisasjonsmetoder for å utvikle materialet og utforske bevegelse fra et indre utgangspunkt. Jeg liker når fokuset ikke bare ligger på det visuelle, men også på en indre prosess – at jeg kan hente noe fra meg selv og bringe det inn i arbeidet. 

Jeg søker samarbeidspartnere som utfordrer  grensene for hva dans og kropp kan uttrykke, og som er åpne for tverrfaglige møter. Utforskningen av ulike kunstformer som løfter hverandre har gitt meg nye perspektiver og vært verdifull i utviklingen av min praksis. 

 
Hva ønsker du å oppnå med kunsten din? 

Med kunsten min ønsker jeg å utfordre og åpne nye rom. Jeg ser alltid etter muligheter til å utvikle eller delta i prosjekter som utfordrer både meg selv og publikum, og som skaper bevegelse på flere nivåer. Hvordan det påvirker den enkelte, vil variere – det kan være alt fra friksjon til forløsning. I bunn handler det om å skape rom for refleksjon, undring og nye måter å se verden på – og om å bidra til større åpenhet. 

 
Hvorfor søkte du ArtEx og hva er dine forventninger til programmet?  

Jeg søkte ArtEx fordi jeg savner følelsen av å være en del av et fellesskap over tid. For meg gir det trygghet til å utforske ytterpunktene i meg selv og i kunstnerskapet mitt. Gjennom programmet får jeg muligheten til å bli kjent med andre kunstnere på tvers av kunstfeltet - og lære av dem, bli inspirert og forhåpentligvis oppdage nye aspekter av det å leve som kunstner. Jeg ser frem til nye impulser, spennende samtaler og et miljø hvor vi kan utfordre og utvikle hverandre. 

 
På hvilken måte håper du det vil bidra til din kunstneriske utvikling? 

Gjennom ArtEx sitt støtteapparat vil jeg utfordre meg selv mer – tørre å oppsøke nye muligheter og bevege meg utenfor komfortsonen. Jeg håper det vil gi meg rom til å vokse og lære både som kunstner, utøver og menneske. 
 
 
Hva inspirerer deg? 


Jeg blir inspirert av mennesker som er frie og ikke begrenser verken seg selv eller kunsten sin for å passe inn i samfunnets normer og forventninger. 
 
 
Hvordan motiverer du deg selv?  

Jeg finner motivasjon i å følge nysgjerrigheten for nye impulser og måter å se verden på. Ofte gjennom å reise til nye steder, oppsøke fremmede miljøer og kaste meg ut i ukjente omgivelser.  

 

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?  

En vanlig arbeidsdag er dessverre sjelden for meg som frilans dansekunstner, men jeg har noen faste rutiner jeg holder på som jeg tilpasser etter hvilken fase av arbeidet jeg er inne i. Om det er skapelsesfasen av et nytt prosjekt, som ofte er intens, gjenopptakelse av en forestilling, spilleperiode, eller de litt roligere dagene mellom prosjekter når jeg planlegger og gjør administrativt arbeid. 

 

Hva er din beste kunstopplevelse?  

  • Det er umulig for meg å velge én, men her er noen høydepunkter
  • To danseforestillinger som jeg husker at tidlig gjorde sterkt inntrykk på meg er ‘’Killer Pig’’ av Sharon Eyal med Carte Blanche (2009), og ‘’Terra O Motel’’ av Ina Christel Johannesen (2014)
  • Da jeg var i New York i 2016 og Frank Oceans album ‘’Blonde’’ nettopp hadde kommet ut. Jeg bodde i Brooklyn og pendlet daglig til Manhattan – uten internett på banen – og brukte turene på å høre gjennom albumet og lese sangtekstene hver eneste dag
  • Første gangen jeg så teaterkompaniet ‘’Peeping Tom’’ på Dansens Hus, jeg tror det må ha vært i 2014
  • Da jeg oppdaget Dag Johan Haugerud sine filmer. Jeg ble så oppslukt at jeg så ‘’Barn’’, ‘’Lyset fra sjokoladefabrikken’’ og ‘’Som du ser meg’’ på én kveld
  • Solange sin konsert på Piknik i Parken i 2017! Ikonisk 

 
 
Hvem er dine kunstneriske forbilder?  

Jeg har mange! Men de tre første jeg kommer på er:

  • Aimilios Arapoglou, som jeg er heldig å ha som mentor gjennom programmet
  • Terje Tjøme Mossige, som har jobbet i det norske dansefeltet i 40 år, og som jeg fikk jobbe med i Janne-Camilla Lysters prosjekt ‘’Library of Gestures’’ i 2024
  • Harald Beharie, som gikk året over meg på KHiO og allerede har markert seg som en tydelig og unik stemme, både som koreograf og dansekunstner 

 
 
Hva legger du i ordet talent?  

For meg handler talent først og fremst om lidenskap – en sterk dragning mot noe som gir mening og drivkraft, selv når du møter motstand. For å utvikle et talent tror jeg det er viktig å finne sin egen plass innenfor et fagfelt, samtidig som man tør å dyrke sin egenart og autentisitet. 

 

Hva holder du på med nå for tiden?  

Akkurat nå jobber jeg med forestillingen ‘’Thrice’’ sammen med koreograf Damien Jalet og Nagelhus Schia Productions, som vi viser på Operaen i Oslo i juni 2025. I tillegg planlegger jeg to utenlandsopphold som en del av ArtEx-perioden og jobber med å søke midler til et eget prosjekt. 

 

Foto: Agnete Brun