KonstKnekt

Talentprogrammet KonstKnekt skal gi unge orkestermusikere utviklingsmuligheter gjennom et tett og unikt samarbeid med Berliner Philharmoniker.

Røros har siden 1600-tallet hatt erfaring med tysk-norsk samarbeid. Gamle Røros Kirke ble blant annet finansiert av den tyske bergverksdirektør Peder Hiort, og er i dag det viktigste konsertlokalet under Vinterfestspill i Bergstaden. Vinterfestspillene og Berliner Philharmoniker (BPO) viderefører denne samarbeidstradisjonen gjennom talentprogrammet KonstKnekt, som er oppkalt etter betegnelsen på en lærling innen bergverksindustrien.  

Musikerne i programmet tilbys undervisning med fremstående medlemmer av BPO, samt kontakt med BPOs Orchester-Akademie i Berlin. Akademiet er orkesterets rekrutteringsplattform for unge mennesker som satser på en karriere som orkestermusiker. Kandidatene i programmet vil få innblikk i hvordan musikerne i orkesteret arbeider og vil bli presentert for mentorenes nettverk. Dirigent Sir Simon Rattle bidrar med inspirasjon og veiledning. 

Målet er å gi unge, norske musikere mulighet til å hevde seg og å motivere de beste til å satse på en karriere som orkestermusiker.

Foto: Tom Gustavsen

Private bidragsytere
• Kavlifondet
• Sparebankstiftelsen DNB

For mer informasjon, kontakt Bjørn Nessjø

Info
Sjanger Musikk
Område Røros
Vedtatt 2016
Periode 2017–2019
Finansiering
Talent Norges tildeling 1,9 millioner NOK
Private bidragsytere 2,7 millioner
Total støtte 4,6 millioner NOK
07. november 2019

Spennende mesterklasse med Marina Pliassova

Lørdag 2. november 2019 fikk pianoelevene ved det regionale talentutviklingsprogrammet, Unge talenter Bjergsted (UtB), møte pianist Marina Pliassova.

Spennende mesterklasse med Marina Pliassova
29. oktober 2019

Inspirerende samling for klavertalenter

13 talenter fra hele landet er plukket ut til å ta del i Senter for talentutviklings Nasjonale talentutviklingstiltak, og denne gangen var ti av dem samlet i Bergen.

Inspirerende samling for klavertalenter
29. oktober 2019

Skisserer den optimale forhistorien

Er det mulig å lage et utdanningsløp som vil sikre kvalitetsnivået til morgendagens musikere slik at de klarer seg i det tøffe arbeidslivet de skal inn i?

Skisserer den optimale forhistorien