Senter for Talentutvikling Barratt Due

Senter for Talentutvikling Barratt Due skal bidra til å heve nivået på norske kandidater til høyere utøvende musikkutdanning ved å bedre rammevilkårene for talentutvikling nær der talentene bor.

Senteret er en pådriver for å formidle kunnskap om talent­utvikling og hva som skal til for å bli god. Det skal skape nasjonale og regionale møteplasser for å dele og utvikle kunnskapen videre.

Senteret arbeider for nettverksbygging mellom de regionale fagmiljøene i Norge, og arrangerer nasjonale konferanser og kompetansehevende aktiviteter for både talenter og pedagoger innen klaver, blås og stryk, samt regionale kurs og mesterklasser i Tromsø, Trondheim, Stavanger, Bergen, Kristiansand og Oslo. 

Senteret er også medarrangører av det nasjonale orkester­prosjektet Ung Filharmoni.

Unge talenter Bergen, som ble etablert som pilot i 2011, styrkes og videreføres. Det brukes også som modell for lignende samarbeid med kulturskoler og statlige høyere utdanning for utøvende musikere i andre byer. Ett av Senterets mål er å arbeide for flere talentutviklingsplasser innen klassisk musikk i regionene. 

På bildet: Mentor Håvard Gimse instruerer Telma Dagestad under mesterklasse i Nasjonalt klavertiltak. Foto: Magnus Skrede

Private bidragsytere
•  Kavlifondet
• Sparebankstiftelsen DNB
• Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse
• Dextra Musica

For mer informasjon, kontakt Anders Grøterud.

Info
Sjanger Musikk
Område Hele Norge
Vedtatt 2015
Periode 2015–2021
Finansiering
Talent Norges tildeling 14,75 millioner NOK
Private bidragsytere 25,6 millioner NOK
Total støtte 40,35 millioner NOK
22. oktober 2020

Andsnes gjester Talent Trondheim

Torsdag 22. oktober og fredag 23. oktober spiller Leif Ove Andsnes konserter sammen med Trondheim Symfoniorkester (TSO).

Andsnes inspirerte pianotalenter i Trondheim

Varanger Talent Academy

Varanger Talent Academy er et talentutviklingsprosjekt for musikktalenter i nord, knyttet til Varangerfestivalen.

Varanger Talent Academy
12. oktober 2020

– Vi bør vise musikkstudentene at det finnes flere veier til Rom

Håvard Gimse deler han sine tanker omkring hva som kan være kjennetegnet på et godt mentorskap – og hvorfor det det kan være lurt å tenke på hvordan man øver.

– Vi bør vise musikkstudentene at det finnes flere veier til Rom