Constance kapsler inn et fysisk rom for å åpne opp et mentalt

02.05.2019 / Aktuell i utstillingen "Sol og vår i januar - Neste generasjon i norsk samtidskunst"

Tekst: Johanna Holt Kleive

Det er torsdag kveld på Astrup Fearnley Museet og duket for Artist Talk. Tilskuerne går over en bro og inn i et forrom dekket av en tapet i et repeterende mønster som ligner speilegg. Her kan man ta av seg på bena og få på seg tøfler før man trer inn i hovedrommet der det henger et enormt rødt vevarbeid fra taket, med gule soler og lilla måner. På veggene henger malerier i sterke farger og atskillige tankekart fra prosessen. Gulvet er belagt med et mykt, hvitt teppe. 

I rommet finnes også et bibliotek, et slags slags walk in closet og en oppredd seng. Bak sengen står en kostymekasse med parykker, plagg og løsneser. Vinduet som vanligvis skuer over Oslofjorden er dekket til unntatt en sirkel som lyser inn i rommet. Veggen til venstre bœrer tre små portretter. Veggen til høyre er malt rosa, med repeterende satiriske profiler som krabber uendelig oppover veggen, forbi museets brannapparater og utgangsskilt. 

Constance Tenvik er kunstneren bak installasjonen. I kveld inviterer hun tilskuerne inn i sin verden.


Foto: Christian Øen

– Hovedpersonen i dette rommet har tapt en duell, og blir sendt til husarrest. Men istedenfor å gå i skammekroken, velger han å forholde seg til straffen som en reise, sier Tenvik til publikum.

– Han tar på seg en reisefrakk for å krysse rommet og når han klatrer opp på lenestolen sin, føler han at han er på et skip. Han finner stadig nye ruter, og vandrer fra det ene stedet til det andre. Han føler seg som hovedpersonen i alle bøkene og filosoferer over temaer som beistet versus sjelen. Skillet mellom fantasi og virkelighet forsvinner, forteller hun videre.

Tenvik er inspirert av romanen Voyage Autour de Ma Chambre av den franske forfatteren Xavier de Maistre. Tankekartene og tegningene i installasjonen er spekket med sitater fra boken. Hun beveger seg fra det ene maleriet til det andre, og forteller små historier med entusiasme og fortellerkraft.

– Dette maleriet heter “Coffee! Cream! A Pyramide Of Dry Toast! The Joys Of Life Are Available To Those Who Can Enjoy Them ”, sier Tenvik. 

Slik fortsetter det. Tenvik forteller. Publikum lytter, stiller spørsmål og lar seg begeistre av kunstneren. Hun avslutter kveldens Artist Talk til stor applaus, og nevner at man har mulighet til å ta med seg en bit av utstillingen hjem ettersom tapeten er tilgjengelig i museumsbutikken.


   Coffe! Cream! A Pyramide of Dry Toast! What a
   Wealth of Delights has Kind Nature Given Those
   Who Can Enjoy Them! 2018
 Foto: Christian Øen                                

                               
Eksisterende narrativer

Tenvik er aktuell i utstillingen "Sol og vår i januar - Neste generasjon i norsk samtidskunst", der hun er en av seks unge kunstnere.

Utstillingen arrangeres i regi av Astrup Fearnley Museet og i samarbeid med Talent Norge, og har til hensikt å gi unge norske kunstnere en mulighet til kunstnerisk fordypning og å rekruttere og utvikle nye stemmer innenfor kunstkritikken. Utstillingsprosjektet er støttet av Fritt Ord.  

– Vi er svært glade for å få bidra til å løfte unge kunstnere og kunstskribenter sammen med Astrup Fearnley Museet, Fritt Ord og et knippe dedikerte samlere, sier Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge.

Tenvik kjennetegnes av en karakteristisk visuell stil, og hun arbeider med alt fra tegning til skulptur til kostyme og performance. I tillegg blir hun omtalt som et “åndelig fyrverkeri” av ledelsen. Bare ta denne hendelsen:

– Jeg gikk til Morgenbladet med en skoeske stappet av tegninger og sa: “Jeg vil starte Dusteforbundet hos dere!” Meningen var å fylle baksiden deres med en morsom rute og tekst. Det ble ikke noe av, men de lot meg illustrere for dem en periode, sier Tenvik og ler.

Den 28 år gamle kunstneren har bakgrunn fra Kunstakademiet i Oslo og Yale School of Art i USA. Hun har stilt ut i Kristiansand Kunsthall og Loyal Gallery i Stockholm, og hadde høsten 2017 dobbeltutstillingen Myk Harnisk på Kunstnernes Hus og UKS i Oslo.

                                       Foto: Christian Øen
                                       
Kunstnerens tre siste solopresentasjoner har tatt utgangspunkt i eksisterende litterære fortellinger.

Utstillingen "Gesamtkunst With Myself" på Loyal Gallery i Stocholm var for eksempel inspirert av det middelalderske eventyret om Tristan og Isolde. 

– Jeg ville finne ut av, og undersøke, hvordan kjærlighetens kraft kan ta kontroll over livet, forteller Tenvik.

– På hvilken måte?

–  Det kan enten løfte livet ditt, eller ødelegge det fullstendig. Det er ingen annen kraft som får oss til å flytte til et annet land, gi opp planene våre, eller tørre å gjøre det vi alltid har drømt om.  

Store ting kan skje i kraft av kjærlighet, mener kunstneren.

 Jeg er nesten sikker på at de viktigste tingene jeg har lært i livet, dypest sett, alltid har begynt eller sluttet med en eller annen form for kjærlighet. Du må ha den inngangen, den sterke inngangen til noe, for virkelig klare å gå i dybden av noe.

– Tror du ulykkelig kjærlighet er en betingelse for å skape god kunst også?

– Nei, vi lager bedre kunst når vi er hodet over vann, føler oss elsket og kanskje til og med har en krone eller to på kontoen. Nød og fordervelse er overvurdert, sier hun og smiler lurt.
 

Oppslukt av detaljer

Narrativet står imidlertid aldri i forgrunnen, forteller Tenvik. Det brukes heller som et virkemiddel for å komme i en stemning. Hun omtaler det som en motor som setter i gang det flerfoldige uttrykket.

– Ofte er det detaljer som blir utgangspunktet for en kunstnerisk prosess. Helt siden jeg var liten har jeg vært oppslukt av helt feil ting. Om vi hadde en historietime for eksempel, og læreren snakket om krigen, hang jeg meg kanskje opp i en bitteliten detalj. I kunsten står jeg fritt til å leke meg med alle disse detaljene, sier Tenvik.

Tenvik undersøker ulike scenarioer, stemninger, kontraster og temaer som fascinerer henne. Hun forholder seg til kunst, filosofi - og litteraturhistorien mer som en buffet enn som en tidslinje.

Slik oppstår en kunst som består av mange lag. 

–  Om du ønsker å gå dypt ned i det litterære og filosofiske, kan du gjøre det. Men også barn, som interagerer med kunsten, uten alle disse referansene, kan få noe ut av dette, sier hun.

– Det ligger jo en energi i det, ikke sant. Gleden og nysgjerrigheten tror jeg smitter fra meg til objektene til publikum.  Jeg snakket med en dame på en parfymebutikk i dag som sa: vi har alle begreper om duft, men det er ikke alle som har lært å sette ord på det. Slik er det med en del andre abstrakte ting også, som følelser, sanser og kunst. Det tar tid å finne begrepene. 

HP Blad withXavier de Maistre, 2018. Foto: Christian Øen

Til tross for at Tenvik ønsker å nå frem til en hel rekke ulike mennesker, ser hun på kunstverdenen som et økosystem - det skal være plass til ulike uttrykk.

– All kunst skal ikke være tilgjengelig for alle. Noen verk tar lang tid å forstå. Jeg lager noen ting som er umiddelbare, andre ting som er mer mystiske, og viser arbeider både på private gallerier og statlige institusjoner. Det behøver ikke vœre enten eller, sier hun.

En fantastisk anerkjennelse

Utstillingen “Sol og vår i januar” varer ut 5. mai, før det bærer avsted til en massiv gruppeutstilling i Malmø 18.mai, Malmö Sessions, kuratert av Carl Kostyál.

Tenvik understreker viktigheten av Talent Norges støtte til prosjektet.

– Talent Norge har gitt meg tid og rom til å fordype meg som kunstner gjennom et helt år. Det er en fantastisk anerkjennelse.  

Talent Norge samler krefter i kulturlivet og blant private bidragsytere for å løfte det ypperste vi har av ungt, kunstnerisk talent. Les mer om satsingen her!


14. juli 2024

– Mentorskapet utvider definitivt horisonten min

ArtEx-deltager Mark Tholander utforsker hva som ligger i begrepene familie og fellesskap. I en eksperimenterende fase av kunstnerskapet får han råd fra mentorene Haeju Kim og Ed Atkins.

– Mentorskapet utvider definitivt horisonten min

Underskog

Underskogen, en ny satsning på Kunstnernes Hus, tar. sikte på å eksponere allmenheten for unge kunstnerskap og skape flere møteplasser mellom kunst og publikum.

Underskog

Skulpturpunkt: Ekebergparken

Prosjektet Skulpturpunkt: Ekebergparken har som ambisjon å styrke og løfte frem nye og unge kunstnere innenfor det tredimensjonale kunstfeltet.

Skulpturpunkt: Ekebergparken