Det rigges til for Vårscenefest og UREDD!

02.05.2019 / Tirsdag kveld åpner UREDD årets Vårscenefest, som går av stabelen for åttende året på rad. Siden festivalen kom til liv i 2001, har den tiltrukket seg et stadig større publikum. Bak står en rekke frie kunstnere som tør å by på nyskapende og risikovillig scenekunst.

Tekst og foto: Johanna Holt Kleive

Vårscenefest
er Tromsøs internasjonale scenekunstfestival som har gjort seg bemerket med forestillinger på hotellrom og private kjøkken, stunts i bybildet, og damer som spiller sexy menn. Festivalen er et barn av RadArt, en nettverksorganisasjon for kunstnere og andre som jobber med fri scenekunst i Tromsøregionen.

– Det er et unikt frilansmiljø her i Tromsø, mye takket være Kristin og Bernt Bjørn som gjennom et helt liv har jobbet for å tilrettelegge for den frie scenekunsten. De har også mye av æren for at RadArt finnes, forteller daglig leder for Vårscenefest, Ida Løken Valkeapää. 

Ida kommer opprinnelig fra Oslo, og besøkte RadArt-miljøet for første gang som artist. For fire år siden flyttet hun til Tromsø for å jobbe som frilans scenekunstner med nordområdene som hovedvirkefelt.

– RadArt gjorde det mulig å flytte til Tromsø uten å ha en fast jobb å gå til. Dette er et levende teaterhus, med miljø for å skape. Jeg virker rett og slett godt her! Sier hun entusiastisk.

Foto: Johanna Holt Kleive

Tromsø er dessuten en by der publikum og kunstnere både overrasker og utfordrer hverandre. Det er lav terskel for å snakke med folk du ikke kjenner etter en konsert, utstilling, forestilling eller film. Ida omtaler festivalen som et fem-dagers refleksjonsrom.


– Vi har som mål at folk skal ha lyst til å henge her, sammen med oss, og snakke om kunst og samfunn. Vårscenefest har alltid hatt tradisjon for å bruke kunst som inngang til samtale. Det har vært viktig å snakke med kunstnerne om deres kunstnerskap, og om samfunnet forøvrig. Ikke minst er Tromsø en by med høyt samfunnsengasjement generelt. Dette gir rom for dialog, forteller hun.

Bakgrunnen for valg av tema for Vårscenefest 2019 er at idéer og følelser knyttet til fellesskap er i bevegelse. På årets program står blant annet den mye omdiskuterte forestillingen Ways of Seeing.

Ways of seeing hadde premiere først etter at festivalen var ferdigprogrammert. Men vi kunne ikke diskutere tillit uten å ha med denne forestillingen! Det er i det hele tatt mye som tyder på at dette er et viktig tema om dagen. Vi har levd i et veldig tillitsfullt samfunn lenge, som nå er utfordret. Hvilke konsekvenser oppstår når vår tillit til andre blir svekket? Ways Of seeing griper direkte inn i denne problematikken.

Årets festivalprogram byr også på en rekke spennende seminarer, partinøytralt paroleverksted med vafler på 1.mai, klubbkonsert med Fredrik Høyer og Bendik Baksaas, åpningsshow med talentprogrammet UREDD (hvor også Ida er mentor), for å nevne noe.

– Som festival ønsker vi ikke at alle forestillinger skal tilfredsstille alle. Vi er heller opptatt av at forskjellige ting kan tilfredsstille ulike folk. Vinterlystfestivalen sier noe veldig presist i denne sammenheng: unn deg selv en opplevelse du ikke visste at du trengte. Hvis vi klarer å lage en festival der det er
trygt å være modig, der det ikke er så farlig om du ikke liker det du ser, at også dét kan være interessant - da har vi kommet et godt stykke på vei, sier Ida.

UREDD på Tromsø Kunstforening

Noen hundre meter fra Rådhuset Teaterhus gjør UREDD seg klar for kveldens åpningsshow. UREDD er et talentprogram i regi av RadArt og Talent Norge hvor 17 unge kunstnere innen scenografi, dans, skuespillerfaget, dramatikk, visuell kunst og elektronisk musikk undersøker og videreutvikler sine uttrykk. Programmet er finansiert av Talent Norge og spareBank 1 Nord-Norge.

Tradisjonelt har Vårscenefest fungert som et visningsrom for de unge talentene - men i år står de for selve åpningsshowet. Det er ingen tvil om at de unge talentene er litt spente der de rigger til i Tromsø kunstforening.

Julian Karenga og Mathilde Caeyers er blant to av talentene fra programmet. De er begge utdannet fra LIPA (Liverpool Institute of performing art), og ønsker å satse videre på fri scenekunst.

– Jeg er interessert i fri scenekunst fordi det åpner opp for så mange muligheter. Ikke minst kan du fortelle akkurat den historien du har lyst til, sier Julian.

Foto: Johanna Holt Kleive

Julian og en klassekamerat lagde blant annet en egen festival på LIPA som het the art of being a looser. Han har alltid vært opptatt av historier som dreier seg om utenforskap. Morgendagens forestilling belyser samme tematikk.

Jeg har skrevet en tekst inspirert av James Baldwin, og dokumentaren “I'm not your negro”. Jeg begynte å lese flere av romanene hans i etterkant, og ble oppslukt. Jeg innså at jeg ikke kunne snakke om de samme problemstillingene, men det var noen spor der - følelsen av å vokse opp et sted som ikke anerkjenner din arv, forteller Karenga.

Mathilde på sin side, lager en danseforestilling med elementer av videokunst og live musikk. Hun har også jobbet mye med tekst og dramaturgi til forestillingen - noe hun ikke hadde jobbet særlig mye med før mentor Jenny Svensson åpnet for nye perspektiver.

– Mentorene har har gitt oss gode innspill og solid oppfølging underveis. Ikke minst har de hjulpet oss med å søke midler til prosjektene våre. Ved hjelp av UREDD har jeg fått produksjonsstøtte av flere aktører, forteller Caeyers.

De to talentene understreker viktigheten av et program som motiverer unge scenekunstnere til å tørre å ta sjanser.

–  Alle kan ha en idé, men det handler om å sette det i gang, noe UREDD åpner opp for, forteller Julian.

– Årene etter man har studert, er en berg - og dalbane av følelser hvor man lett kan tvile på seg selv. Da er det fort gjort å bli handlingslammet - men her blir vi tvunget til å gjøre grep! sier Mathilde og ler.

– I tillegg forstår vi at det er mange måter å drive med kunst på. Du er ikke nødt til å være fast ansatt på Nationaltheatret. Du kan skape dine egne muligheter. Men du må jobbe hardt, sier Julian.


I kveld kan du også oppleve Maiken Fredrikke Vembre, Anna Caroline Løseth Bjelvin og Maja Skogstad, alle med hver sin monolog. Foto: Johanna Holt Kleive

UREDD går på scenen kl 19.30 i kveld! Velkommen til Vårscenefest!

 

25. mai 2020

Cloud Exit-talent Torje Spilde er landets nye housemusikk-håp

"Entusiaster av dansemusikk i Norge må prise seg lykkelige, for Third Attempt kan bli en av de store arvtagerne. Han er noe av det beste ut av Norge de siste par årene", skriver Subjekts anmelder.

Cloud Exit-talent Torje Spilde er landets nye housemusikk-håp
13. mai 2020

Tro og overbevisning på nasjonalt scenekunstrepertoar

Gjennom Talent Norges talentprogram for skapende kunstnere i det frie feltet, har Christine Vik Bratvold utviklet solo-forestillingen Tro og overbevisning.

Tro og overbevisning på nasjonalt scenekunstrepertoar
06. mai 2020

– Jeg benytter meg sjeldent av ord som «nå var du kjempeflink»

Det er en gave hvordan regissøren får alle rundt seg til å prestere, skuespillerne blir bedre av å jobbe med ham, blir det sagt om Alexander Mørk-Eidem.

– Jeg benytter meg sjeldent av ord som «nå var du kjempeflink»