Dirigentløftet satser på assistentdirigenter

24.06.2020 / Assistentdirigentordningen er et målrettet program for den viktige perioden mellom utdannelse og karriere for talentene. Det å jobbe med de beste og skaffe seg erfaring på toppnivå er sentrale steg på veien til en profesjonell karriere på podiet foran de største orkestrene nasjonalt og internasjonalt.

Foto: Ingunn Korsgård Hagen dirigerer Stavanger Symfoniorkester i Dirigentløftets finale tidligere denne måneden. Foto: Marie von Krogh

Assistentdirigentordningen er en del av Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNBs satsing Dirigentløftet, et langsiktig program som fremmer norsk dirigenttalenter og løfter Norge som dirigentnasjon. Den unike assistentordningen har vært en suksess i Bergen Filharmoniske Orkester, og vil fra 2020/21 også omfatte Stavanger Symfoniorkester og Arktisk Filharmoni.

Talentene som velges ut holder svært høyt nivå. Stillingen som assistendirigent sikrer at de får arbeide tett med sjefsdirigent og gjestedirigenter samtidig som de hele tiden får diskutert og evaluert sitt faglige arbeid og utvikling gjennom samtaler med sjefsdirigent, programsjef og gruppeledere i orkesteret.

– Assistentdirigentordningen er et fantastisk nytt program som vi nå sammen med Sparebankstiftelsen DNB lanserer gjennom Dirigentløftet. Det er svært vanskelig for unge dirigenter å få erfaringen som skal til siden den handler om å dirigere et helt orkester. Dette programmet er skreddersydd for at flere av våre aller beste dirigenttalenter får utvikle seg ved å jevnlig stå på podiet foran et profesjonelt orkester, sier Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge.

Samfunnsoppdrag

Bergen Filharmoniske Orkester har lenge hatt en egen assistentdirigent-ordning, og daglig leder i Bergen Filharmoniske Orkester, Bernt Bauge, mener ordningen er en viktig del deres samfunnsoppdrag.

– Bergen Filharmoniske Orkester har lenge hatt en egen assistentdirigent-ordning på huset. Programmet har gitt oss meget positivt utbytte både i form av å utvikle dirigenttalenter samt sikre verdifull orkesterpraksis. Vi har ansett assistentdirigent-stillingen som en del av vårt samfunnsoppdrag, og det er svært gledelig at vi nå har fått et ekstra håndslag og dermed også et sikrere grunnlag for å drive virksomheten fremover, forteller Bauge.

Assistent-dirigent stillingen innebærer å bistå sjefsdirigenten og flere gjestedirigenter for sesongen. Bauge forteller at hver sesong er forskjellig, og at oppgavene vil avhenge av hvilke oppgaver og repertoar som er aktuelt.

I hvilken grad dette kan økt mobilisering av ordningen bidra til å styrke den norske dirigentstallen?

– Programmet vil være et stort bidrag inn i Dirigentløftet-programmet, og jeg tror og håper at dette initiativet, på lik linje med de øvrige tiltakene, vil være med på å løfte norske dirigenter og bidra til at flere hevder seg internasjonalt.

Verdifullt for dirigenter og orkestre

To av vinnerne til Dirigentforum, Ingunn Korsgård Hagen og Roeland Henkens, ble denne måneden utpekt som assistentdirigenter til Stavanger Symfoniorkester (SSO). Begge skal bistå sjefsdirigent Andris Poga og flere gjestedirigenter for sesongen 2020/21. Vedkommende vil dirigere og co-programmere flere barne - og familiekonserter, samt få en rekke dirigentmuligheter.

Korsgård Hagen forteller at hun ser ser frem til å få være tett på orkesteret og suge til seg all kunnskap og erfaring hun kan i rollen som assistentdirigent. Kunstnerisk plansjef i SSO, Maris Gothoni, anser ordningen som svært verdifull både for unge talenter og de erfarne musikerne i orkestret.

– Assistentdirigent-ordningen er en fin mulighet for SSO. Vi kan pleie talent, observere deres fremgang, gi muligheter samt generelle råd og hjelp, noe som er spesielt viktig på dette stadiet i en dirigenters liv. Det er en prosess som er verdifull for begge sider: Å møte unge mennesker med nye ideer er virkelig givende, forteller han.

Hva tror du en slik ordning betyr for unge dirigenter?

– Dette er en enorm sjanse for unge dirigenttalenter som befinner seg i den utfordrende fasen mellom fullføring av studier og profesjonelt virke. En dirigent kan kun få erfaring gjennom praksis, og må jobbe med mennesker for å tilegne seg ledelsesmuligheter. Å bli dirigent er en kompleks prosess ikke bare på grunn av de musikalske utfordringene. Vedkommende må også utvikle betydelige sosiale ferdigheter, og det er mange ikke-musikalske ansvarsområder.

– Å være assistentdirigent betyr å vokse til en profesjonell dirigent på en veldig naturlig måte: det er som en «sikker sone» der den unge dirigenten lærer å kjenne realitetene i profesjonelle orkestres verden og får sjansen til å lære mye av erfarne dirigenter, musikere og ikke minst administrasjonen. Jeg tror at de flate hierarkiene i Norge og atmosfæren i samarbeid gjør denne typen lærlingplasser spesielt givende.

Sender ut et viktig signal i landsdelen

Arktisk Filharmoni er verdens yngste og nordligste profesjonelle orkesterinstitusjon, og inngår i Dirigentløftets assistent-dirigentprogram.

De søker nå etter assistent-talent og programsjef Catharina Roos Bilsbak ser frem til å ønske deres første assistentdirigent velkommen. Hun mener Dirigentløftets ordning gir unge talenter unik yrkeserfaring.

– Dirigentløftets ordning sikrer at unge talenter får jobbe på podiet og tilegner seg kunnskap om hva som forventes organisatorisk og relasjonelt. Det er stor forskjell på å komme inn i en orkesterorganisasjon for en uke kontra det å følge en sjefsdirigent gjennom en lengre prosess. Det er rett og slett en unik læringsdimensjon, forteller Bilsbak.

Les mer i stillingsutlysningen!

Bilsbak understreker viktigheten av å satse regionalt, og tror stillingen sender ut et viktig signal i landsdelen.

– Det er jo dette vi jobber for: å tiltrekke oss unge musikere og dirigenter, få dem til å se muligheter i regionen, ha midler nok til å satse på dem. Nasjonale satsinger bidrar dessuten til at man føler at man er en del av noe større, avslutter hun.

OM DIRIGENTLØFTET

Dirigentløftet er en langsiktig satsing med mål om å heve nivå, dyrke kompetanse, øke status, skape samarbeid og bidra til økte karrieremuligheter for Norges dirigenter. Satsingen skal bidra til å gjøre Norge til en dirigentnasjon.

Sparebankstiftelsen DNB og Talent Norge har initiert, eier og drifter Dirigentløftet.

Satsingen har siden lanseringen i 2018 vakt stor internasjonal begeistring. Eliteprogrammene Opptakt og Dirigentforum har etablert og etablerer stigende stjerner på dirigenthimmelen. Til eksempel er de to tidligere vinnerne av Opptakt, Tabita Berglund og Daniel Reith, blitt plukket opp av et av verdens største artistmanagements, HarrisonParrott, og lansert globalt.

Les mer om Opptakt og Dirigentforum

Det arrangeres en rekke mesterklasser der talentene får møte mange av verdens mest anerkjente dirigenter. Alle de profesjonelle symfoniorkestre i Norge er med i dette løftet i tillegg til samarbeid internasjonalt. Da Dirigentløftet i 2019 inngikk et samarbeid med Gøteborgs Symfoniker, en av Nordens ledende institusjoner, ble det bevist at modellen fungerer på tvers av de nordiske landene.

I slutten av mai viste NRK «Hovedscenen: Unge dirigenter på Festspillene i Bergen». Der fikk vi oppleve fersk Opptakt-vinner Aage Richard Meyer og tidligere Opptakt-vinner, Daniel Reith, dirigere musikere fra Bergen Filharmoniske Orkester i Grieghallen under instruering av sjefdirigent Ed Gardner.

  • Se den ferske Opptakt-vinneren Aage Richard Meyer og tidligere Opptakt-vinner Daniel Reith i NRK-sendingen «Hovedscenen: Unge dirigenter på Festspillene i Bergen» på Talent Norges TN Arena!

Les mer om Dirigentløftet her

Rädji Haga

Rädji Haga er et helt nytt talentprogram i regi av det Altabaserte musikkselskapet Hedline Arts.

Rädji Haga

Talentprogrammet FRAMR

Talentprogrammet FRAMR er Hemsingfestivalens talentprogram for klassisk musikk og folkemusikk.

Talentprogrammet FRAMR
29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program