Får tilskudd på 200.000 fra Østnorsk filmsenter: – En enorm validering av spillefeltet

10.11.2020 / Talent Norge, Sparebankstiftelsen Hedmark og Hamar Game Collectives’ talentprogram GameLab Hamar ble lansert for mindre enn seks måneder siden. Nå har de fire talentene Benjamin Bergseth, Sigurd Stapnes, Mathias Hareide og Vebjørn Netland i spillkollektivet Frog Quota mottatt tilskudd på 200.000,- fra Østnorsk filmsenter til utvikling av nytt spillkonsept.

– Nå begynner ting å rulle. At Østnorsk filmsenter tror på prosjektet er rett og slett stort, det! sier spillutvikler Sigurd Stapnes.

GameLab Hamar er Hamar Game Collectives toårige talentutviklingsprogram.. Satsingen er for spillutviklere som ønsker å utvikle seg profesjonelt og som har ambisjoner om å produsere sitt første dataspill, eller tidligere har produsert et dataspill og har ambisjon om større rekkevidde og videreutvikling av sitt talent. De fire utviklerne er også med i Talent Norge og Nordisk Kulturfonds pilotsatsing GLOBUS, som blant annet skal gi kunnskap om unge talenters globale veier samt legge til rette for synergier på tvers av fagfelt.

– At Østnorsk filmsenter velger å satse på våre talenter, er en enorm validering av spillefeltet for øvrig. Dette er utrolig viktig for oppkomsten av nye selskaper og utviklingen av nye spill! forteller prosjektleder i GameLab Håvard Haugrud.

Frog Quota skal nå i gang med å utvikle en prototype for å teste spillets levedyktighet. Prototypen skal presenteres offentlig på Hamar Game Collectives TestBonanza i slutten av november – et årlig (og denne gangen koronavennlig) arrangement som inviterer spillinteresserte fra hele landet til å teste produksjonene og prototypene i ulike faser.

– TestBonanza gir oss en gyllen mulighet til å sanke feedback fra et tidlig stadium til helt på tampen av release, sier Sigurd.

– Det er også en fin milepæl for bedriftene å jobbe mot disse bonanzaene. Det gir utviklerne en såkalt kvalitetssikring på hva som funker og ikke. Det viktigste er å finne ut om dette er et spill som de potensielle brukerne er villige til å kjøpe, sier Haugrud.

Kan dere gi oss en smakebit på hva brukerne kan vente seg av spillet?

– Jeg kan si så mye som at brukerne i stor grad vil være medvirkende. Personlig har jeg alltid vært fan av spill som inkluderer brukerne, og i mange tilfeller bidrar dette til at spillet lever mye lenger enn man skulle tro. Det finnes mange eksempler på spill som fem-seks år etter release har fått nye vrier og modifikasjoner. Det er kult, sier Stapnes.

Haugrud roser talentene for arbeidet de har lagt ned så langt, og mener at spillet fyller et tomrom i markedet.

– De som liker dataspill, vil like denne type spill. Dette er garantert noe som folk ikke har sett før, sier Haugrud til og smiler lurt.

Talentsatsinger er vesentlige 

Etter å ha testet prototypen på markedet, vil teamet gå inn en seks måneders periode for å utvikle spillet samt fokusere på nettverksbygging. Her spiller pilotsatsingen GLOBUS en viktig rolle.

De utvalgte talentene er alle tatt opp på bakgrunn av et drømmeprosjekt, og bidrar til programmet for å dele kunnskap inn til piloten og til hverandre, både gjennom deltakelse på samlinger, i tillegg til å  levere inn arbeid underveis. Viktige målsettinger i GLOBUS er å legge til rette for internasjonale nettverk, dokumentere hvordan talentene skaper synergier på tvers av fagfelt samt dokumentere for hvilke metoder og prosesser som anvendes i arbeidet med med å realisere drømmeprosjektene.

– Våre utfordringer er knyttet til hvordan vi skal få navnet vårt ut på markedet og hvordan vi skal kommunisere spillet vårt. Markedssiden er én ting, en annen er å bygge nettverk, sikre at brukerne liker spillet før det kommer ut og bygge en fanbase tidlig, forteller Stapnes.

Haugrud understreker at begge talentsatsingene er vesentlige for fremtidens spillutvikling.

– Alle offentlige tildelinger krever at du må ha noe egenkapital selv.  I kraft av å være en talentsatsing er det enklere å løse ut disse midlene. Nå kan talentene i GameLab fokusere utelukkende på utviklingen av spillet uten å bli forstyrra av andre ting. Det er helt genialt i dette tilfellet.

 

OM HAMAR GAME COLLECTIVE
Vis mer

 

 

10. oktober 2024

Filmskapernes Høst

Filmene "Armand" (av Halfdan Ullman) og "Elskling" (av Lilja Ingolfsdatter) har gjort store inntrykk på internasjonal lerrett!

Filmskapernes Høst
11. august 2022

Johan Ashenafi Granerud - Videoprodusent

"Tilgangen til Talent Norge sitt nettverk har senket terskelen for å knytte kontakter på tvers av ulike felt."

Johan Ashenafi Granerud - Videoprodusent
11. august 2022

Martha Antonette Solli - Filmskaper

"Talent Norge har gitt meg troen på meg selv som kreatør, og troen på at min stemme og måte å formidle historier på er verdt å videreutvikle."

Martha Antonette Solli - Filmskaper