Slitsomt på en god måte

14.06.2019 / 31. mai – 2. juni møttes 13 unge ambisiøse pianister fra hele landet til første samling i det nyoppstartede prosjektet Nasjonalt Klavertiltak. Det ble en helg preget av gode tips, nye bekjentskaper og, ikke minst, hard jobbing.

– Det var veldig spennende med mesterklasse med Håvard. Han er flink og tydelig på hva han ville, sier Eirik Stave da jeg møter han og Sophia Mina Friedensburg, de to yngste deltakerne i Senter for talentutviklings nye prosjekt Nasjonalt Klavertiltak, i det de har en pause etter mesterklasse med Håvard Gimse på dag én av prosjektets første samling. I løpet av helgen skal de spille for hverandre og for gjestelærere både på konsert, mesterklasser og i egenundervisning.

– I Ørstad er det få på min alder som satser, derfor er det fint å komme hit og møte andre og lære om hva som skjer hos dem, forteller han. Sophia legger til at hun gleder seg mest til mesterklasser og å skulle spille for pianister som har gått veien før og som vet hvordan det er å bli pianist.

Viktig å akseptere forskjeller
Håvard Gimse har sittet i juryen og plukket ut de 13 unge pianistene som nå har reist fra hele landet for å samles i Bergen. - Pianister sitter mye alene og holder på mange timer inne i sin egen stue og øver og øver. De vet kanskje ikke alltid like mye om hva folk som holder på med det samme andre steder i landet gjør. Sånn sett tror jeg det er et viktig poeng å samle dem i blant.

På spørsmål om hans forventinger til hva deltakerne skal få ut av helgen svarer han: - Håpet er at alle skal forsøke å strekke seg litt og ta enda et par skritt videre, men også å kunne akseptere at de er forskjellige, at de jobber med å være seg selv og utvikle sine egne sterke sider. Det skal vi forsøke å legge vekt på og forhåpentligvis vil de sitte igjen styrket i troen på at det de holder på med er noe vits i.

Sparebankstiftelsen DNB er en av støttespillerne til prosjektet og var ved første dag av samlingen representert ved Anders Bjørnsen, leder for kunst og kultur. Han forklarer hvorfor de mener tiltaket er viktig å støtte. - Å møte andre som er like opptatt av å mestre klaveret som deg selv må være voldsomt inspirerende. Som stiftelse ønsker vi å utløse gode krefter, og det er nettopp det som skjer på samlinger som dette.

Pedagog vs. psykolog
- Bare vær kritiske, jeg vil gjerne høre hva dere mener, sier Katrine Lislevand Pavljuk fra Kristiansand under mesterklasse med Marina Pliassova lørdag. Læreren fra Barratt Due har akkurat spurt deltakerne hvordan de opplevde Katrines fremføring av Beethovens sonate opus 2, første sats.
- Jeg likte veldig godt hvordan du spilte den. Masse energi! Men personlig ville jeg kanskje ha jobbet litt mer med å utvikle stykket, sier Nikita Khnykin, en av de 13 talentene på samlingen.
- Mer dynamikk da altså, oppsummerer Pliassova. - Vil du prøve igjen, Katrine?

Marina Pliassova er en av fem pianister som holder mesterklasser og underviser denne helgen. Hun trekker frem balanse i undervisningen som svært viktig. - Alt skal balanseres på en måte. Balanse er også en viktig del av det vi strever etter i kunsten. Det skjer noe elektrisk mellom anstrengelse og avslapning eller temperament og ro. Vi må lære å balansere det hele tiden og trekke det beste fra elevene. At de kommer fra forskjellige skoler og bakgrunn, har ulike tanker, forventninger og ambisjoner må også balanseres. I den forstand er en pedagog ikke bare en lærer, men også en slags oppdrager og psykolog.


Hva, hvordan og hvorfor?
Søndagen fikk deltakerne høre Leif Ove Andsnes dele av sine erfaringer fra mange timer med øving.
- Det gjelder å snakke om hvordan vi jobber hjemme. Hva er det som er viktig å fokusere på? Vi må hele tiden ha en bevissthet på "hva gjør jeg for å bli bedre?", "hvordan kan jeg løfte dette stykket enda mer?" og "hvorfor skjedde det noe feil her?". Det er en bevisstgjøring å hele tiden å skulle finne forskjellige måter å øve på for å på den måten skulle kunne løfte seg videre.

Dersom du skal komme med ett godt tips til øving, hva ville det være?
- Hvis man bare spille gjennom stykkene sine hele tiden ender man jo ofte opp med å kanskje gjøre de samme feilene - man gjør det man er blitt vant til. Det kan være en bra ting, men det kan også skape dårlige vaner og det kommer en ikke nødvendigvis så mye videre med. Når man øver mot en konsert må man selvsagt få prøvd seg ut og få spilt gjennom, men man må tenke på hva det var som var bra, hva som ikke var bra og jobbe med spesifikke ting. Det å øve bevisst på enkelte momenter man vil ha bedre er derfor ofte mye viktigere enn bare spille gjennom. Mengdetrening kan være riktig men bevisst trening er det viktigste.

Slitsomt på en god måte
Ved samlingens slutt sitter de 13 unge utøverne og deler av sine erfaringer fra helgen som har vært. – Det har vært slitsom på en god måte, sier Mikhail Zaruykin før han legger til – ..både inspirerende og intensivt. Flere deltakere trekker fram nye øvemetoder de har lært av Leif Ove som et av høydepunktene. - Jeg har blitt mer bevisst på hva jeg gjør og hvilke øvemetoder som kan fikse ulike utfordringer. En annen nevner viktigheten av å lære av- og bli tryggere på å spille i pressede situasjoner som på konsert og under mesterklasser. – Det er en helt annen opplevelse enn å spille alene på øverommet!

Deltakerne skal møtes igjen om drøye to uker til samling under Valdres Sommersymfoni, med blant andre Kristin Fyrand Mikkelsen og Helge Kjekshus som mentorer. Med seg på veien dit fikk gjengen følgende tips fra Anders Hall Grøterud, leder for Senter for talentutvikling: - Det er viktig å forsøke å gjøre det til en vane å alltid merke seg tre ting som gikk bra, samtidig som du så langt det lar seg gjøre konkretiserer det du vil jobbe videre med. Still deg seg selv spørsmålet om hvordan du kan forberede deg mest mulig til Valdres. Legg en plan og vit hva du trenger av forberedelse for å bli klar!

Les mer om satsingen her.

Tekst: Ingvild Glimsdal
Foto: Magnus Skrede

29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Voksenåsen Vokalakademi

Voksenåsen vokalakademi er et nordisk talentprogram for klassiske sangere.

Voksenåsen Vokalakademi

(WOYS) - The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers

WOYS er et program for unge sangere, som nylig har fullført sin operautdannelse og som står på terskelen til et profesjonelt liv.

(WOYS) - The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers