TekstLab Inkubator-talenter på turné
13.02.2019 / Christine Vik Bratvold, Mariko Miyata Jancey og Ornilia Ubisse, som alle er kunstnere i TekstLab Inkubator, er for tiden på InterAKT-turné gjennom Den kulturelle skolesekken i Asker kommune.
InterAKT er en interaktiv og performativ workshop, der kunstnerne i samspill med elevene utforsker hvordan man kan skape, skrive og spille sammen. I tillegg til TekstLab talentene, gjester Michael Aspli, som er danser i talenprogrammet Frikar X, turneen. InterAKT er utviklet og regissert av Shanti Brahmachari, kunstnerisk leder i TekstLab.
Skaper egne fortellinger
TekstLab InterAKT er et tilbud for å gi elever i skolen verktøy til selv å skape egne historier og fortellinger, skrive tekster basert på disse historiene og finne en form å vise tekstene i. Elevene engasjeres i kunstneriske prosesser som resulterer i at de skriver og skaper sine egne fortellinger og finner frem til en eller flere uttrykksformer og kunstuttrykk som de selv ønsker å bruke. Alle som deltar utvikler og viser sine fortellinger, og på den måten får de redskaper til å kunne bli en stemme som andre kan høre, og en person som kan bli sett.
–Når vi har verksteder gjennom Den kulturelle skolesekken, ser jeg at klassekameratene møter hverandre litt på nytt. Det er alltid noen som virkelig blomstrer og kanskje overrasker både seg selv og resten av klassen, fordi de opplever at de plutselig kan ta plass på en annen måte enn de ellers er vant med i klasserommet. Det er en plass til alle og alle har en evne og rett til å uttrykke seg, sier prosjektleder TekstLab i Den kulturelle skolesekken, Christine Vik Bratvold, i et intervju gjort av Torunn Liven i TektsLabs jubleeumsmagasin 2018 Glokale Stemmer. –Det finnes en sånn enorm kraft i det å bruke sin egen stemme, og det gjør meg både rørt og ydmyk, legger hun til.
Handler om å bygge tillit og trygghet
I InterAKT møter kunstnerne de unge på gulvet, de gjør de samme oppgavene som barna og eksperimenterer sammen. Det skaper er lekent rom der det å prøve og eksperimentere er ufarlig. Det handler om å skape tillit, å skape trygghet, slik at de unges egne historier kan komme fram.
Elevene velger hvilken form de ønsker å skrive i, for eksempel en låt, poesi, monolog, fortelling, og hvordan de vil vise det fram på scenen, for eksempel sang, slam, dans/bevegelse. Intensjonen er at hver elev skal være en stemme som utvikler og formidler sin egen tekst, fortelling med et personlig uttrykk.Med utgangspunkt i elevens egne erfaringer og liv, bruker de seg selv som utgangspunkt for fortellingene og historiene de skaper. Arbeidet består i å utvikle ideene til historier og videre til scenisk form, og på den måten blir eleven bevisst om at hun/han har noe å fortelle og evne til å formidle. Workshopen har prosesser som både er individuelle og kollektive, der elever og kunstnere skriver og arbeider aktivt sammen om å utvikle hver enkeltes tekst/uttrykk.
Dette mener noen av elevene
–Det var gøy og interessant og prøve noe nytt og jeg fikk lyst til å begynne å lage egne bevegelser. Jeg ble inspirert.
–Jeg har fått mange nye innfallsvinkler og mye ny input. Mange tanker jeg aldri har hatt før.
–Jeg har fått veldig mange nye inntrykk av hvordan man kan formidle noe, med en historie eller en dans for eksempel.
–Vi har lært at det ikke er så farlig hvis man sier noe feil eller gjør noe feil, det er bare å prøve.
–Det var veldig gøy fordi vi fikk se hvordan man kan tolke en tekst på forskjellige måter.
InterAKT-turneen i Asker går over fire uker og 500 elever i ungdomsskolene i Asker vil få glede av dette tilbudet.
Les mer om TekstLab her.
Utøver: Ornilia Ubisse.
Foto: Frédéric Boudin