– Vi jobber med talenter som er blant de fremste på sitt område. Da kan ikke vi være noe dårligere enn dem.

01.09.2020 / Leder av Senter for talentutvikling Barratt Due, Anders Hall Grøterud, om viktigheten av sunn talentutvikling og hvorfor det aldri var et alternativ å avlyse årets sommersamling for det nasjonale orkesterprosjektet Ung Filharmoni.

Alle foto: Magnus Skrede
Av Johanna Holt Kleive

Under årets sommersamling reiste 71 ungdommer langveisfra for å endelig spille sammen med de andre i Ung Filharmoni, et samarbeid mellom Barratt Due musikkinstitutt og Oslo-Filharmonien. Grøterud er totalansvarlig for prosjektet, som også inngår i den Talent Norge-støttede satsingen Crescendo. Etter 4 måneders lockdown var det ingen overdrivelse å si at årets samling var litt utenom det vanlige, og at det følgelig vekket ettertanke.

Les mer om vårt samarbeid med Senter for Talentutvikling.

Da en rekke institusjoner og konserthus så seg nødt til å avlyse sine arrangementer på grunn av korona, la Grøterud og teamets hans seg i selene for å finne alternativer. Utfordringen var åpenbar: ett år i en ung 17-årings liv kan ha store konsekvenser for karrieren. Å ikke lenger ha et mål å jobbe mot, kan i verste fall føre til at instrumentet legges på hylla.

I flere uker jobbet de for å utvikle flere forskjellige planløsninger som skulle sikre gjennomføring uansett utfall av smittevernreglene. Til slutt forhandlet Ung Filharmoni-teamet seg frem til å leie hele Rønningen folkehøgskole i Oslo for å sikre at hvert talent fikk bo på sitt eget rom, der de også kunne øve så mye de ville. De sørget for at en lege var tilgjengelig gjennom hele samlingen for å gi råd og gjøre eventuelle konsultasjoner, og hver instrumentgruppe hadde egne korridorer i bygget kun for dem. For å nevne noe.

– Årets samling har vært helt spesiell, forteller Grøterud. Han er dypt beveget over gjensynsgleden blant musikerne.

– Det har vært mye følelser og arbeidslyst på en gang. Du hadde både filharmonikerne som nesten ikke har spilt sammen, og de unge talentene som kom langveis fra. En av dem hadde kjørt ni timer og kunne fortelle at hun omsider skjønte hvor heldige de er som får spille med hverandre, fordi hun merket så godt hvordan det var når de ikke gjør det. Det var en fin oppsummering, synes jeg. Følelsen hun satte ord på har preget samlingen fra start til slutt.

- Det oste av spilleglede på gruppeprøvene og folk øvde så de ble blå på leppene. En ung jente kom og spurte meg om hun kunne begynne å øve klokken seks om morgenen.


Foto: Senter for Talentutvikling (Magnus Skrede) 

Kan ikke være dårligere enn musikerne

Grøterud mener gode alternative planer og et tett samarbeid med Oslo-Filharmonien gjorde at de klarte å gjennomføre nesten alt de hadde på blokka. Med alle scenarier forberedt kunne de skalere opplegget opp eller ned basert på smittevernsreglene som til enhver tid gjelder.

– Det var virkelig verdt det, og skulle egentlig bare mangle ovenfor de unge utøverne. Vi jobber tross alt med talenter som er blant de fremste på sitt område. De skal jobbe ut fra beste praksis, og vi skal stimulere til beste praksis gjennom våre programmer. Da kan ikke vi være noe dårligere enn dem. Også vi må være blant de beste, handle forbilledlig og ikke gi opp. Vi må ta vår egen medisin, sier Grøterud.

Se film fra årets samling her.

Med bakgrunn fra idrettspsykologi henter han inspirasjon fra idretten til arbeidet med talentutvikling i musikk.

– Jeg var i sin tid trener for Arild Tveiten som nå er trener for triatlonlandslaget, og vi møtes jevnlig for å diskutere hva som skal til for å bli god. Triatlonforbundet startet for alvor med talentutvikling i 2012. Nå har de tre utøvere i verdenstoppen. Det er ekstremt inspirerende, også for vårt felt, å se at det er mulig å få til. Idretten er ekstremt målbar og ganske ulik musikken på mange måter, men det er også mye som er overførbart.

Barratt Due har i en årrekke vært anerkjent for å utvikle utøvere på internasjonalt toppnivå. Men nøkkelen til suksess er fokuset på sunn talentutvikling, mener Grøterud.

– Sunn talentutvikling består av tre komponenter. Den første komponenten handler om prestasjon, det vil si å få ut potensialet sitt på scenen og å øve målrettet i hverdagen. Dersom vi ser en utøver som sliter med nerver på scenen forsøker vi å bidra til en forståelse av at det er normalt, ja ofte en forutsetning for å være god, fordi det står for mobilisering av energi. Det gjelder bare å få sommerfuglene i magen til å fly i formasjon. Og hvis du bommer litt av og til, enten det er på scenen eller på øverommet, så er det ingen tragedie. Tvert imot gir det muligheter for læring. Hvis du aldri gjør feil, tar du ikke nok sjanser.

Den andre komponenten dreier seg om langsiktig vekst og utvikling drevet av glød – en form for dyp, indre motivasjon. Den er i liten grad styrt av anerkjennelse eller konkurranse, men av et ønske om personlig forbedring.

– Hvis du er opptatt av å lære fremfor å stikke deg frem, har du et godt utgangspunkt for talentutvikling. Vi pleier å si til utøverne at de må øve nok på det som er vanskelig, og da kommer den indre gløden godt med, forklarer han.

Den tredje komponenten handler om balanse, forklarer Grøterud, og mener mange har mye å hente her, fordi musikken, dansingen eller idretten, for den saks skyld, kan innta nærmest all plass i utøvernes liv.

– Uten andre bein å stå på, blir man fryktelig sårbar. Derfor er helt andre interesser enn musikk, og ikke minst god kontakt med familie og venner så viktig, sier Grøterud. Balanse mellom det målrettede og det kravløse hører med.

Foto: Senter for Talentutvikling (Magnus Skrede).

– Jeg har inntrykk av at Senter for talentutvikling jobber ut fra et begeistret ståsted og har en svært optimistisk tilnærming i arbeidet med utøverne?

– Det er riktig, men vi er veldig opptatt av å være tydelig på å formidle hva som kreves. Stephan Barratt-Due har i årevis snakket om kalibrering. Du kan holde på for deg selv i hjembyen og oppleve at du er god på fiolin, tro at er på vei til å bli fiolinist, helt til du møter en fiolinist i en annen by, eller på et sommerkurs, som viser seg å være på et mye høyere nivå enn deg. Plutselig innser du at dette er nivået. Først da blir du kalibrert, du kalibrerer din egen oppfatning til å være i tråd med virkeligheten. Vi må gi folk muligheten til å kalibrere seg og vite hva som kreves.

– Ingen bjørnetjenester?

– Nei, vi må ikke lure ungdommen til å tro at de er bedre enn de er eller at de øver nok dersom det ikke er tilfelle. Det handler om å ta dem på alvor. Går en rundt med stjerner i øynene og ønsker å nå et mål, er det beste vi kan gjøre å fortelle hva som skal til.

– Hva er det beste med jobben din?

– Det er å jobbe med unge mennesker som vil noe. Og så er det noen helt spesielle øyeblikk, som når musikerne i Ung Filharmoni nettopp har gjort seg ferdig med en konsert og jeg ser den euforiske følelsen som oppstår hos ungdommene, måten de klemmer hverandre på og deler en magisk opplevelse. Å få være med å bidra til det er fantastisk givende.

 

16. oktober 2020

Ung Filharmoni høsten 2020

Nå kan du se filmen fra Ung Filharmonis høstsamling i anderledesåret 2020! Talentene jobbet med Sjostakovitsj Festivalouverture & Stravinskij Ildfuglen.

Ung Filharmoni høsten 2020
12. oktober 2020

– Vi bør vise musikkstudentene at det finnes flere veier til Rom

Håvard Gimse deler han sine tanker omkring hva som kan være kjennetegnet på et godt mentorskap – og hvorfor det det kan være lurt å tenke på hvordan man øver.

– Vi bør vise musikkstudentene at det finnes flere veier til Rom
13. mai 2020

Festspillene i Bergen LIVE 20. mai 2020 kl. 20.30: Åpningskonsert

Få med deg Crescendo-alumni Guro Kleven Hagen på scenen med Eldbjørg Hemsing, Leif Ove Andsnes og BFO under Ed Gardner i Arvo Pärts Tabula Rasa.

Festspillene i Bergen LIVE 20. mai 2020 kl. 20.30: Åpningskonsert