– Vi vet fra historie og erfaring at de største kunstnerne er de som tar risikoen med å utforske nye områder
16.05.2023 / Førstkommende fredag arrangerer Talent Norge og ArtEx årets siste fagsamling - en verdig avslutning på et internasjonalt, tverrfaglig program som ifølge talentene har gjort dem sterkere som kunstnere.
Foto: Oliver Berg / Steve Humphreys
4.desember er det duket for årets siste fagsamling for talentene i ArtEx
2019 – 2020. Gjennom mentoring, coaching og til sammen åtte fagsamlinger har deltakerne fått rom til å utvikle seg faglig og kunstnerisk akkurat der de befinner seg karrieren.
Fagsamlingen i ArtEx kretser rundt et svært spennende og utfordrende tema: kunst, risiko og mot – nødvendigheten av å sette noe på spill i kunsten. Hvordan takler kunstneren å måtte risikere noe? Til samlingen kommer blant annet den irske dirigenten Eímear Noone og den Berlin-baserte kunstneren Philipp Geist som på hver sin måte skal aktualisere temaet.
Bakgrunn fra «World of Warcraft» og Oscar-utdelingen
Noone komponerer mye for film og videospill, og er kjent for lydbildene fra «World of Warcraft» samt andre bestselgende videospill. I februar i år var hun den første kvinnelige dirigenten noensinne som ledet orkesteret ved Oscar-utdelingen. Den Berlin-baserte kunstneren Philipp Geist jobber internasjonalt med media for video og lysinstallasjon, fotografering og maleri. Geists prosjekter er preget av kompleksitet og integrering av lokasjon, lyd og bevegelige bilder.
Fagsamlingen ledes og modereres av Kéa Ostovany, coach i Talent Norges satsinger. Hun er ekspert på ledelse, historiefortelling, endring og emosjonell intelligens, og har i over 15 år coachet tusenvis av talenter og ledere innen sine felt.
Risikerer sitt liv i kunstens navn
– Jeg synes det er veldig viktig å diskutere dette emnet med talentene, sier Kéa Ostovany, og utdyper:
– Vi vet fra historie og erfaring at de største kunstnerne er de som tar risikoen med å utforske nye områder og som virkelig omfavner potensialet i talentene sine.
– Dette er også tilfellet i vitenskap og entreprenørskap, men der har begrepet «risiko» en mindre dramatisk konnotasjon. Det ser ikke ut til å true personen selv, mens det i kunst kan skape noen "traumer" der kunstneren i mange tilfeller risikerer livet i kunstens navn. Heldigvis finnes det måter å utforske risikoen og sette noe på spill på en konstruktiv og bærekraftig måte hvor både skapelsen og kunstneren kan blomstre, forteller Ostovany.
Du har ledet flere av ArtEx-fagsamlingene de to siste årene. Hvordan har det vært å følge talentene i satsingen?
– Det har vært en vakker og blomstrende reise. Jeg har blitt berørt av mangfoldet og kvalitetene til de forskjellige deltakerne. De har oppnådd mye på disse to årene, og nådd så mange mål. Jeg er spesielt glad for å se at de har integrert verktøyene og coaching-tankegangen i eget arbeid, selv når øktene er over. Jeg vil selvfølgelig savne hver og én av dem. Jeg vil fortsette å følge karrieren deres veldig nøye.
En berikelse
Gitarist Oddrun Lilja Jonsdottir og danser Nora Augustinius er blant to av ArtEx-talentene som har nytt godt av erfaringene fra programmet og kunnskapsdelingen på tvers.
– For meg vil ArtEx være en skatt som jeg vil bære med meg videre. Jeg har fått masse fin input, og jeg føler et viktig fellesskap med de andre som har vært med, forteller Lilja Jonsdottir. Hun slapp sitt første album nå i høst til strålende kritikker.
Gjennom coaching og mentoring opplever Lilja Jonsdottir at hennes vei har blitt tydeligere. Hun har lært mye ved å bli kjent med andre deltakere innen andre fagfelt.
En av høstens sterkeste plater, ble det sagt om Oddrun Liljas debutplate i høst. Foto: Talent Norge
– Jeg setter pris på de diskusjonene vi har hatt om kunst, og hvordan det er å jobbe som kunstner. Jeg gleder meg til å følge alle videre, og håper vi kan fortsette å ha kontakt og møter gjennom nettverket. Det er så viktig for kunstnere, i alle fall for meg, å kjenne at jeg har noen rundt meg. Et nettverk som kan sparre, diskutere, støtte og inspirere hverandre. Da står man mye sterkere, og det synes jeg ArtEx og Talent Norge er viktige initiativtakere til, sier hun.
ArtEx-talent Nora Augustinius trekker også frem fellesskapet som avgjørende for hennes kunstneriske utvikling. Multitalentet debuterte som skuespiller og sanger i Bienes historie på Det Norske Teatret tidligere dette året, og slapp nylig singelen «Amazing Grace»
– ArtEx har vært en BERIKELSE! Jeg har følt en enorm støtte og trygghet gjennom å få være en del av programmet, og kommet nærmere kjernen av hvem jeg er og vil være som kunstner og menneske, forteller hun.
– Jeg får ikke helt satt ord på hvilken enorm verdi det har vært å få en personlig coach og kontinuerlig coaching i to hele år. Det å få muligheten til å bygge og utvikle en relasjon over tid er noe helt spesielt. Jeg fikk blant annet gjøre en mentor-reise med min første mentor Camilla Spidsøe. Da så vi Gøteborgs Operaens dansekompani fremføre «Virus» av Ohad Naharin og «Love» av Club Guy and Roni. Det var fantastisk!
Nora Augustinius debuterte som skuespiller og sanger i Bienes historie på Det Norske Teatret tidligere dette året. Foto: Johanna Holt Kleive
Nå ser Augustinius frem til årets siste fagsamling, og legger til at de åtte fagsamlingene har vært utrolig givende og inspirerende.
– Vi har fått så mye viktig og god input fra alle de dyktige kunstnerne som har blitt invitert inn for å snakke, i tillegg til det fantastiske «faglig råd». Jeg er alltid så full av inspirasjon etter samlingene, sier hun og smiler.
Årets siste fagsamling er åpen for alle deltakere i våre satsinger, og foregår digitalt på zoom. Over 60 har allerede meldt seg på – og du kan være med. Påmelding innen utgangen av 2.desember.